• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-09-05 10:50:13 följande:
    Jag skulle tro att det är så enkelt. Och tid i massor verkar dom ha för detta ämne. 

Avundsjuka människor är väldigt oattraktiva dessutom.
    Vad finns det att vara avundsjuk på menar du?

Att ha så låg självkänsla att man nöjer sig med att vara någons knulldocka?

Att vara så naiv att man tror att en person som ljuger på löpande band kommer vara ärlig mot dig?

Att njuta av att bedra sin egen partner och/delta i delta i att bedra någon annan?

Att vara lite smått efterbliven och inte kunna tänka längre än sitt könsorgan?

Att tro att leva är detsamma som att vara gränslös och samvetslös?
  • Anonym (Glädjedödaren)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-05 11:49:28 följande:
    Vad finns det att vara avundsjuk på menar du?

Att ha så låg självkänsla att man nöjer sig med att vara någons knulldocka?

Att vara så naiv att man tror att en person som ljuger på löpande band kommer vara ärlig mot dig?

Att njuta av att bedra sin egen partner och/delta i delta i att bedra någon annan?

Att vara lite smått efterbliven och inte kunna tänka längre än sitt könsorgan?

Att tro att leva är detsamma som att vara gränslös och samvetslös?
    Som man frågar får man svar heter det ju. Du verkar leva efter den devisen. Lycka till med det Solig
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Glädjedödaren) skrev 2023-09-05 12:40:57 följande:
    Som man frågar får man svar heter det ju. Du verkar leva efter den devisen. Lycka till med det Solig
    Som man frågar får man svar med det där vad ju inte ett svar på någon av frågorna, eller hur?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Bis mis
    Anonym (Bella) skrev 2023-08-26 19:54:35 följande:
    Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

Visst är frågan om ett öppet förhållande fri. Men bara att ställa frågan kan förändra partnerns syn på vad man har och vem man är, i mitt förhållande tror jag inte att jag skulle kunna hämta upp det om jag frågade. Det skulle ta slut. Vilket jag inte skulle göra eftersom jag testat ett polyförhållande och det inte är för mig. 

Otrohet - det är inte sexet i sig som ger smärtan utan sveket och lögnerna. Det visar vem en människa är. Då har man valet att gå vilket ser ut att vara det bästa eftersom det nästan alltid blir ny otrohet och nya lögner. 

Mina ören.
  • Anonym (Älskarinnan)

Jag lever sedan flera år med min man. 
    Jag älskar honom och vi har ett kärleksfullt äktenskap.
    Jag har också en "älskare" vid sidan om, någon min man inte vet något om.
    Han ingår i bekantskapskretsen och har ett liknande äktenskap med sin fru.
    Vi ses och har sex, kravlöst sex.
    Ingen av oss är intresserad av något förhållande med den andre, vi är inte förälskade i varandra utan vi vill bara ha sexet.
    Att få uppleva allt som strömmar genom våra kroppar när vi ses, alla endorfiner och andra lyckohormoner som frigörs är viktiga för oss.
    Våra respektive är inte intresserade i sex över huvud taget.
    Vi ses, lever för stunden och sen säger vi hej då.
    Inget konstigt mellan oss när vi möts utanför våra små tillhåll. 
    Att bara få existera i nuet en liten stund.
    Detta gör att jag älskar min make istället för att irritera mig på honom för att han inte vill.
    Och jag har inte dåligt samvete nånstans.

• Tyra myra

Jag tror att öppna förhållanden mest fungerar som en säkerhetsventil när man av någon orsak inte har ett fungerande samliv, men man fortfarande inte är beredda att avsluta relationen. 

Troligen blir det inte heller så långvarigt eftersom känslor förr eller senare uppstår för den andra/andre

• Anonym (rimligt)
    Tyra myra skrev 2023-09-05 23:22:05 följande:

Jag tror att öppna förhållanden mest fungerar som en säkerhetsventil när man av någon orsak inte har ett fungerande samliv, men man fortfarande inte är beredda att avsluta relationen. 

Troligen blir det inte heller så långvarigt eftersom känslor förr eller senare uppstår för den andra/andre

För många är det säkert det men absolut inte alla, öppna relationer är trotts allt relativt få jämfört med exklusiva. Jag tror att de flesta hellre väljer att skiljas.

Japp det är en risk som många inte räknar med när de väljer att prova det. Att öppna upp förhållanden kan lösa sexet men skapa andra problem istället.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?