• Anonym (Carolina)

Saknar arbetsmoral!

Min man går till jobbet oavsett hur han känner/mår.   Han går upp kl 6 varje morgon och går till jobbet, så är det bara.
    Själv händer det att jag sjukanmäler mig för att jag är trött/känner att jag måste storstäda hemma istället/ vill slappa och sola i trädgården osv.
    Jag VET att det är förkastligt att göra så, men jag gör det ändå.
    Jag vantrivs inte med mitt jobb, men ibland känner jag att andra saker på hemmaplan är viktigare att göra.  Och sjukanmäler mig/vabbar.
    Det har inte alltid varit så,  på min tidigare arbetsplats där vi bara var två, en kollega som blev en nära vän, där skulle jag aldrig sjukanmält mig om det inte var absolut nödvändigt.

• Svar på tråden Saknar arbetsmoral!
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-16 19:40:47 följande:
    Vissa människor är känsligare än andra, man kanske får lära sig respektera det.
    Lära sig, ja. Acceptera, nej. 
    Varför ska ag acceptera att folk inte gör rätt för sig utan utnyttjar vår välfärd trots att de inte behöver det. 
    Städa gör man inte på arbetstid. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Svårt) skrev 2023-09-16 19:38:03 följande:
    Vem har då tagit hand om barnen när de varit sjuka? 18 dagar på sju år är onormalt. De flesta barn är sjuka 6-10 ggr per år i förskoleåldern. 

Jag har ett litet företag med i huvudsak bara män anställda. Ett problem vi har haft är att de går till jobbet fast de är sjuka de smittar då ner alla andra. Förra året lade jag mycket kraft på att få dem att förstå att de måste stanna hemma när de är sjuka eftersom de smittar ner andra om de går till jobbet sjuka. I år inklusive vintern 2023 har det varit bättre bara enstaka som stannat hemma istället för 80% av personalen. Dessutom vad är poängen om du går till jobbet halvkrasslig, du presterar inte som normalt, du drar ut på din sjukdom (gå hem och sov och du mår oftast bättre snart) och du smittar ner andra.

De allra minsta företagarna får dessutom en stor del tillbaka från försäkringskassan i det fall de drabbas av höga sjuklönekostnader. Mitt företag drabbades av detta vid startup och vi fick nästan hela kostnaden för sjuklönen tillbaka. Nu när vi är lite större får vi inte tillbaka något men jag anser ändå att alla som är sjuka (halvkrassliga) ska stanna hemma så de inte smittar ner andra.

Från cirka 40 år till 60 år är immunförsvaret på topp så då kanske man inte tycker det är så farligt men de som är under 35 blir oftare sjukare samt att de måste stanna hemma längre. Därför bör man även som 40+:are stanna hemma även om man själv bara känner sig halvkrasslig.
    Jag kan bara konstatera att vi har fullständigt olika perspektiv.

Att bli kompenserad för sjuklönen är det minsta problemet i sammanhanget.

Jag kan utläsa tydligt av dina resonemang att du är uppvuxen i en administrativ värld. Någon kan vara hemma ett par dagar utan att det egentligen märks....

Jag är fostrad och fått mina resonemang färgade av praktiskt arbete som faktiskt märks och får reela konsekvenser i verkligheten när det inte utförs.
    När arbetare som jag är hemma och inte utför det arbete vi är anställda att utföra så måste någon annan utföra arbetet istället under tiden vi är borta.
    Det är här den verkliga skon klämmer för väldigt många småföretagare, att skaffa fram vikarier på 2min när någon anställd ringer o sjukanmäler sig.
    Dessutom är man nästintill alltid i alla lägen beroende av att olika arbeten runt omkring sitt eget blir utfört, annars stannar hela kedjan.
    Det är detta som ofta av ren lojalitet till sin arbetsgivare och kollegor driver folk att inte sjukskriva sig för minsta lilla symptom.
    Det är ju också här arbetsgivarna skiljer på vem de vill ha som anställd och vem de inte vill ha, lojala, hårt arbetande och erfarna anställda är värda sin vikt i guld för alla arbetsgivare, 10 gånger om för någon med bara ett fåtal anställda.
  • Anonym (fit)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-16 18:12:52 följande:
    På 70-talet kunde du ställa dig på en arbetsplats direkt efter avslutad grundskola och bli upplärd på plats. Det fanns även lärlingsutbildningar för ollka yrken. Idag måste du ha fullgod utbildning tillochmed för de enklaste jobb, som många nog skulle klara ändå. Du ska även ha tillräcklig arbetslivserfarenhet, något som är omöjligt att få om du inte haft tidigare arbeten inom yrket, eller praktiker.

Tacka fan för att många lessnar.

När den stora ekonomiska krisen kom på 90-talet under Bildts regering fick många gå från sina jobb som naivt trodde att de hade en trygghet i en fast anställning. Efter det började kraven successivt höjas på arbetsmarknaden.

Minns själv hur jag som tonåring/ ung på 90-talet sökte en massa jobb (som arbetsförmedlingen ville att man skulle göra), men fick nej vid varenda anställningsintervju. Det lär väl vara än värre idag. Varför ska folk slava åt staten när de måste vända ut och in på sig själva mer eller mindre för att ens bli anställda?

Ja, det är värre i en del andra länder, men det kan definitivt bli bättre i Sverige.
    Ja, tänk att det fanns en tid när arbetsgivarna hängde utanför skolorna för att haffa arbetskraft.
    "Kom och arbeta för mig!"
    En svunnen tid och ett svunnet land. En tid när en skjutning kunde uppehålla oss i en vecka de få gänger det hände.
  • Anonym (Gah)

?Självdisciplin är kärnan i vuxenlivet?? Finns massor av saker man som vuxen inte känner för att göra, men man gör det ändå. Sluta fundera och gör. 

• Anonym (fit)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-16 19:30:38 följande:
    Jag har arbetat "heltid" och otroligt mycket mer än det i 25+år nu.

Vi har en gräns på 300tim övertid årligen, denna brukar jag vara o nosa på straxt efter semestrarna varje år.

Trotts detta behöver jag inte "ta ledigt nån dag då o då" för att varken städa, handla, laga mat eller något annat som folk som TS finner helt övermäktig att hinna med när det tvingas arbeta 40tim i veckan.

Ursäkta uttrycket, men det verkar vara så jävla nära tillhands för folk att vika ner sig o bryta ihop över minsta lilla idag.
    Har du funderat på att människor kan vara olika?
    Det som fungerar för dig kanske inte fungerar för en annan och tvärtom.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Svårt) skrev 2023-09-16 19:38:03 följande:
    Vem har då tagit hand om barnen när de varit sjuka? 18 dagar på sju år är onormalt. De flesta barn är sjuka 6-10 ggr per år i förskoleåldern. 

Jag har ett litet företag med i huvudsak bara män anställda. Ett problem vi har haft är att de går till jobbet fast de är sjuka de smittar då ner alla andra. Förra året lade jag mycket kraft på att få dem att förstå att de måste stanna hemma när de är sjuka eftersom de smittar ner andra om de går till jobbet sjuka. I år inklusive vintern 2023 har det varit bättre bara enstaka som stannat hemma istället för 80% av personalen. Dessutom vad är poängen om du går till jobbet halvkrasslig, du presterar inte som normalt, du drar ut på din sjukdom (gå hem och sov och du mår oftast bättre snart) och du smittar ner andra.

De allra minsta företagarna får dessutom en stor del tillbaka från försäkringskassan i det fall de drabbas av höga sjuklönekostnader. Mitt företag drabbades av detta vid startup och vi fick nästan hela kostnaden för sjuklönen tillbaka. Nu när vi är lite större får vi inte tillbaka något men jag anser ändå att alla som är sjuka (halvkrassliga) ska stanna hemma så de inte smittar ner andra.

Från cirka 40 år till 60 år är immunförsvaret på topp så då kanske man inte tycker det är så farligt men de som är under 35 blir oftare sjukare samt att de måste stanna hemma längre. Därför bör man även som 40+:are stanna hemma även om man själv bara känner sig halvkrasslig.
    Det där är bara något du inbillar dig. Man märker hur lata människor ogillar när andra håller disciplinen. Antagligen för att de lata jämför sig och vill att normen ska vara att man är hemma för minst lilla.

Om man studerar människor märker man att disciplinerade människor är friskare än andra. Antagligen för att vi sköter motion, kost och sömn men även för att vi blir starkare av att utsätta oss för mer.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (fit) skrev 2023-09-16 21:41:48 följande:
    Har du funderat på att människor kan vara olika?
    Det som fungerar för dig kanske inte fungerar för en annan och tvärtom.
    Folk är mycket lika i grunden och i ungdomen. Sedan blir människor mer och mer olika ju längre livet går för att vissa sköter sig och andra missköter sig.
  • Anonym (fit)
    Anonym (Klo) skrev 2023-09-16 21:45:43 följande:
    Folk är mycket lika i grunden och i ungdomen. Sedan blir människor mer och mer olika ju längre livet går för att vissa sköter sig och andra missköter sig.
    Hur är en människa som "sköter sig"?
  • Anonvm
    Anonym (fit) skrev 2023-09-16 21:58:47 följande:
    Hur är en människa som "sköter sig"?
    Den gör det det den ska, för att det är rätt att göra så.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-16 20:01:55 följande:
    Jag kan bara konstatera att vi har fullständigt olika perspektiv.

Att bli kompenserad för sjuklönen är det minsta problemet i sammanhanget.

Jag kan utläsa tydligt av dina resonemang att du är uppvuxen i en administrativ värld. Någon kan vara hemma ett par dagar utan att det egentligen märks....

Jag är fostrad och fått mina resonemang färgade av praktiskt arbete som faktiskt märks och får reela konsekvenser i verkligheten när det inte utförs.
    När arbetare som jag är hemma och inte utför det arbete vi är anställda att utföra så måste någon annan utföra arbetet istället under tiden vi är borta.
    Det är här den verkliga skon klämmer för väldigt många småföretagare, att skaffa fram vikarier på 2min när någon anställd ringer o sjukanmäler sig.
    Dessutom är man nästintill alltid i alla lägen beroende av att olika arbeten runt omkring sitt eget blir utfört, annars stannar hela kedjan.
    Det är detta som ofta av ren lojalitet till sin arbetsgivare och kollegor driver folk att inte sjukskriva sig för minsta lilla symptom.
    Det är ju också här arbetsgivarna skiljer på vem de vill ha som anställd och vem de inte vill ha, lojala, hårt arbetande och erfarna anställda är värda sin vikt i guld för alla arbetsgivare, 10 gånger om för någon med bara ett fåtal anställda.
    Nej, jag är inte uppvuxen i en administrativ värld. Alla i min släkt är gruvarbetare av något slag. Jag blev civilingenjör inom en helt annan bransch. För några år sedan startade jag ett företag inom en tredje helt annan bransch. 

Ja, våra perspektiv verkar skilja sig mycket men de som arbetar åt mig har 95% fysiska arbeten där det krävs att någon är på plats. Precis som du skriver är det oftast en lång kedja av att vissa saker behöver vara gjorda för att nästa ska kunna fortsätta. Om någon ringer 2 min i sju och sjukskriver sig så innebär det förstås en del problem. Det är därför man behöver en plan b, en plan c, kunna tänka utanför boxen samt det viktigaste av allt arbetstagare som är lojala. Att vara lojal för mig är dock inte att gå till jobbet när man är halvkrasslig och därmed smitta ner alla andra.  Om 80% är sjuka är det ett mycket värre problem än att en person är sjuk. 

Ja, förmodligen är det inte enkelt att förstå och inte heller accepterat bland de flesta arbetsgivare i min bransch då det var väldigt svårt att få mina anställda och vissa kunder att förstå detta. Däremot tror jag att jag som företagare vinner på att få mina anställda att förstå detta då folk faktiskt är toralt sett mindre sjuka nu efter att jag tjatat om att de måste stanna hemma om de känner sig halvkrasslig.

Jag är väldigt glad över att jag har så många engagerade anställda men jag upplever faktiskt tvärtom mot andra arbetsgivare att jag måste tjata hem dem. Sen är det förstås så att vissa anställda rapporterar mer tid än de arbetat och vissa väldigt lojala rapporterar mindre än de faktiskt gjort. Båda är givetvis ett problem som man behöver hantera på olika sätt för att det ska bli rättvist.

Jag tror fortfarande som jag skrev innan att om man behöver sjuka sig ibland så beror det på något, det kan vara privatliv eller jobbet i sig. Det är dock ok att göra det ibland.
  • Anonym (Carolina)
    Anonym (Svårt) skrev 2023-09-15 01:06:40 följande:

När jag läser ditt inlägg så förstår jag det som att du mår dåligt över detta även om du inte skriver detta rakt ut. 

Om du hellre stannar hemma för att storstäda och vila skulle orsaken kunna vara någon av följande:
    1. Du är understimulerad på arbetet d v s du behöver arbeta med något som du tycker är mer intressant och mer utvecklande.
    2. Du gör det mesta hemma och behöver därför mer tid än sambon för att städa samt ledigt från jobbet för återhämtning.
    3. Du ska göra något på jobbet som du inte känner dig trygg med eller något som du upplever som väldigt negativt och försöker därför hitta ett sätt att undvika detta.(Utifrån vad skriver känns denna långsökt men det skulle kunna vara en anledning)

Mina råd:
    1. Är du understimulerad hitta ett nytt jobb eller utbilda dig inom något du tycker är intressant. 
    2. Kräv mer av sambon om det inte går fundera på att lämna för det fungerar inte i längden om du har högre krav. I detta fall tror jag inte på kompromisser eftersom du stannar hemma för att storstäda. Du kommer bränna ut dig. Detta är mitt råd om ni inte har barn om ni har barn skulle jag tänka några varv till för att hitta lösningar.
    3. Du får fundera över om det som du ska göra på jobbet är rimligt eller inte. Är det rimligt att detta förväntas av dig. Bit ihop och prova, strunta i vad andra säger om din prestation och se det som utvecklande för dig själv. 

Vet ej om det var till hjälp men detta är mina spontana tankar.

Tack för ett mycket bra inlägg! 
    Du har faktiskt rätt på alla punkterna.

• Anonym (Carolina)

Jag är född -81, och mina föräldrar har alltid plikttroget gått till sina jobb, så det är inget jag fått hemifrån.

• Anonym (Oj_vilketgnäll)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-16 19:51:02 följande:
    Lära sig, ja. Acceptera, nej. 
    Varför ska ag acceptera att folk inte gör rätt för sig utan utnyttjar vår välfärd trots att de inte behöver det. 
    Städa gör man inte på arbetstid. 
    Det är ju så många utifrån kommande som snyltar på vår välfärd, så varför ska inte vi svenskar, som är infödda här, kunna göra det? Varför ska de ha rätt att inte jobba men inte vi?

• Anonym (Klo)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-17 05:23:40 följande:
    Det är ju så många utifrån kommande som snyltar på vår välfärd, så varför ska inte vi svenskar, som är infödda här, kunna göra det? Varför ska de ha rätt att inte jobba men inte vi?
    Klart du kan göra det men det blir ett liv därefter. 
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Carolina) skrev 2023-09-16 23:03:06 följande:

Jag är född -81, och mina föräldrar har alltid plikttroget gått till sina jobb, så det är inget jag fått hemifrån.

Det är vanligt att drivna föräldrar får lata barn om de inte på ett bra sätt kan motivera sin livsstil. Om förklaringarna går i linje med att det är ens plikt och dylikt tenderar yngre att inte lyssna alls. För en bra fråga är då att undra varför man ska jobba bara för att några gubbar säger det när man kan chilla med chips och cola och kolla TV serier eller spela dator?

Det de inte förstår är att den sistnämnda livsstilen kommer att äta upp dem på sikt och göra dem sjuka och olyckliga. Om barnen eller den unga vuxna förstår det och börjar agera för att istället bygga upp sig själva får de bra liv.
  • Anonym (Jobbtjejen)
    Anonym (Klo) skrev 2023-09-17 05:37:06 följande:
    Det är vanligt att drivna föräldrar får lata barn om de inte på ett bra sätt kan motivera sin livsstil. Om förklaringarna går i linje med att det är ens plikt och dylikt tenderar yngre att inte lyssna alls. För en bra fråga är då att undra varför man ska jobba bara för att några gubbar säger det när man kan chilla med chips och cola och kolla TV serier eller spela dator?

Det de inte förstår är att den sistnämnda livsstilen kommer att äta upp dem på sikt och göra dem sjuka och olyckliga. Om barnen eller den unga vuxna förstår det och börjar agera för att istället bygga upp sig själva får de bra liv.
    Jag kan prata med mina tonåringar om hur jobbet kommer att styra vilken livsstil dom kommer att ha, det motiverar dom. Frihet och möjlighet att ha ett mer flexibelt jobb är andra parametrar. Dom ser skillnaden på hur deras pappa (som jag är skild från)jobbar med sitt hantverkarjobb och hur mitt flexibla yrkesliv ser ut. Visserligen ser dom mig jobba ibland på kvällar och lite på helger men det är sällan nuförtiden.
Svar på tråden Saknar arbetsmoral!