Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-16 20:01:55 följande:
Jag kan bara konstatera att vi har fullständigt olika perspektiv.
Att bli kompenserad för sjuklönen är det minsta problemet i sammanhanget.
Jag kan utläsa tydligt av dina resonemang att du är uppvuxen i en administrativ värld. Någon kan vara hemma ett par dagar utan att det egentligen märks....
Jag är fostrad och fått mina resonemang färgade av praktiskt arbete som faktiskt märks och får reela konsekvenser i verkligheten när det inte utförs.
När arbetare som jag är hemma och inte utför det arbete vi är anställda att utföra så måste någon annan utföra arbetet istället under tiden vi är borta.
Det är här den verkliga skon klämmer för väldigt många småföretagare, att skaffa fram vikarier på 2min när någon anställd ringer o sjukanmäler sig.
Dessutom är man nästintill alltid i alla lägen beroende av att olika arbeten runt omkring sitt eget blir utfört, annars stannar hela kedjan.
Det är detta som ofta av ren lojalitet till sin arbetsgivare och kollegor driver folk att inte sjukskriva sig för minsta lilla symptom.
Det är ju också här arbetsgivarna skiljer på vem de vill ha som anställd och vem de inte vill ha, lojala, hårt arbetande och erfarna anställda är värda sin vikt i guld för alla arbetsgivare, 10 gånger om för någon med bara ett fåtal anställda.
Nej, jag är inte uppvuxen i en administrativ värld. Alla i min släkt är gruvarbetare av något slag. Jag blev civilingenjör inom en helt annan bransch. För några år sedan startade jag ett företag inom en tredje helt annan bransch.
Ja, våra perspektiv verkar skilja sig mycket men de som arbetar åt mig har 95% fysiska arbeten där det krävs att någon är på plats. Precis som du skriver är det oftast en lång kedja av att vissa saker behöver vara gjorda för att nästa ska kunna fortsätta. Om någon ringer 2 min i sju och sjukskriver sig så innebär det förstås en del problem. Det är därför man behöver en plan b, en plan c, kunna tänka utanför boxen samt det viktigaste av allt arbetstagare som är lojala. Att vara lojal för mig är dock inte att gå till jobbet när man är halvkrasslig och därmed smitta ner alla andra. Om 80% är sjuka är det ett mycket värre problem än att en person är sjuk.
Ja, förmodligen är det inte enkelt att förstå och inte heller accepterat bland de flesta arbetsgivare i min bransch då det var väldigt svårt att få mina anställda och vissa kunder att förstå detta. Däremot tror jag att jag som företagare vinner på att få mina anställda att förstå detta då folk faktiskt är toralt sett mindre sjuka nu efter att jag tjatat om att de måste stanna hemma om de känner sig halvkrasslig.
Jag är väldigt glad över att jag har så många engagerade anställda men jag upplever faktiskt tvärtom mot andra arbetsgivare att jag måste tjata hem dem. Sen är det förstås så att vissa anställda rapporterar mer tid än de arbetat och vissa väldigt lojala rapporterar mindre än de faktiskt gjort. Båda är givetvis ett problem som man behöver hantera på olika sätt för att det ska bli rättvist.
Jag tror fortfarande som jag skrev innan att om man behöver sjuka sig ibland så beror det på något, det kan vara privatliv eller jobbet i sig. Det är dock ok att göra det ibland.