• Anonym (Carolina)

Saknar arbetsmoral!

Min man går till jobbet oavsett hur han känner/mår.   Han går upp kl 6 varje morgon och går till jobbet, så är det bara.
    Själv händer det att jag sjukanmäler mig för att jag är trött/känner att jag måste storstäda hemma istället/ vill slappa och sola i trädgården osv.
    Jag VET att det är förkastligt att göra så, men jag gör det ändå.
    Jag vantrivs inte med mitt jobb, men ibland känner jag att andra saker på hemmaplan är viktigare att göra.  Och sjukanmäler mig/vabbar.
    Det har inte alltid varit så,  på min tidigare arbetsplats där vi bara var två, en kollega som blev en nära vän, där skulle jag aldrig sjukanmält mig om det inte var absolut nödvändigt.

• Svar på tråden Saknar arbetsmoral!
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Vad fn) skrev 2023-09-15 15:27:41 följande:

Det är på grund av såna som dig som vi tvingas dras med den där förbannade karensdagen som sabbar ekonomin och gör att folk går till jobbet sjuka och smittar andra. Skärp dig!! >

Sverige har väl ingen karensdag längre?
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Helt vansinnigt beteende.

Tacka tusan för att främst mindre företag är rädda för att anställa, det räcker att få in en sån som TS för att stjälpa hela firman.

Själv är jag ungefär halvvägs igenom mitt arbetsliv med mina 45år fyllda, har jobbat heltid varje dag sen måndagen efter att jag slutade gymnasiet för mer än 25år sen nu. Jag har helt ärligt inte koll på hur många sjukdagar jag haft på dessa år, men det är under 10.

Lever nu med 2 småbarn "varannan vecka", jag kollade nu på FK och såg att jag VABat totalt 18 dagar på snart 7år, då inkluderas "corona-åren" i denna tidsperiod.
    Trots att mina barns mor enbart hade barnen på fsk 3 dagar i veckan pga arbetslöshet så lyckades hon samla på sig över 45 dagar VAB om året...

• Anonym (Klo)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-16 09:49:58 följande:

Helt vansinnigt beteende.

Tacka tusan för att främst mindre företag är rädda för att anställa, det räcker att få in en sån som TS för att stjälpa hela firman.

Själv är jag ungefär halvvägs igenom mitt arbetsliv med mina 45år fyllda, har jobbat heltid varje dag sen måndagen efter att jag slutade gymnasiet för mer än 25år sen nu. Jag har helt ärligt inte koll på hur många sjukdagar jag haft på dessa år, men det är under 10.

Lever nu med 2 småbarn "varannan vecka", jag kollade nu på FK och såg att jag VABat totalt 18 dagar på snart 7år, då inkluderas "corona-åren" i denna tidsperiod.
    Trots att mina barns mor enbart hade barnen på fsk 3 dagar i veckan pga arbetslöshet så lyckades hon samla på sig över 45 dagar VAB om året...

...och sedan undrar folk varför de får dåliga liv.

För det är exakt det beteendet som du beskriver att ditt ex har som gör att de mår dåligt. Något är jobbigt att göra. Ja, då hoppar de över det. Något annat är jobbigt att göra. Ja, då hoppar de över det också. Med tiden blir de fysiska och mentala vrak som inte klarar någonting. Och med det följer dålig självkänsla och dåligt mående.
  • Anonym (Jobbtjejen)
    Anonym (Klo) skrev 2023-09-16 12:14:07 följande:
    ...och sedan undrar folk varför de får dåliga liv.

För det är exakt det beteendet som du beskriver att ditt ex har som gör att de mår dåligt. Något är jobbigt att göra. Ja, då hoppar de över det. Något annat är jobbigt att göra. Ja, då hoppar de över det också. Med tiden blir de fysiska och mentala vrak som inte klarar någonting. Och med det följer dålig självkänsla och dåligt mående.
    Jamen det ligger något i det ja. När man utför mkt mer än man trodde man kunde så ger det iaf mig en känsla av att allt är möjligt. Nåja, nästan allt. Och så flyttar man fram sina gränser hela tiden.
  • ht1

Låter som Ts är född på -90 tal å frammåt. 
    Ni har mycket att lära er i ansvar mot samhället / arbetsgivare från tidigare generationer.

• Anonym (Oj_vilketgnäll)

Oj, vilket gnällande på TS. Det är helt ok att du stannar hemma någon dag ibland och sköter om dig. Kan lova dig att det är många som t.ex. "vabbar" som en ursäkt att få vara lediga.

Med de höga och ibland omänskliga krav som ställs på dagens arbetsmarknad förstår jag att arbetsmoralen kan svikta ibland.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-16 15:43:15 följande:

Oj, vilket gnällande på TS. Det är helt ok att du stannar hemma någon dag ibland och sköter om dig. Kan lova dig att det är många som t.ex. "vabbar" som en ursäkt att få vara lediga.

Med de höga och ibland omänskliga krav som ställs på dagens arbetsmarknad förstår jag att arbetsmoralen kan svikta ibland.

Självklart är det inte okej att stanna hemma och bli en belastning för arbetsplatsen och samhället. 
    Bara för att du själv saknar moral innebär det inte att det är okej. 
  • Anonym (Oj_vilketgnäll)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-16 15:57:57 följande:
    Självklart är det inte okej att stanna hemma och bli en belastning för arbetsplatsen och samhället. 
    Bara för att du själv saknar moral innebär det inte att det är okej. 
    Handen på hjärtat, vem fan vill egentligen jobba som samhället ser ut idag? Folk borde förtidspensionera sig i protest.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-16 16:21:17 följande:
    Handen på hjärtat, vem fan vill egentligen jobba som samhället ser ut idag? Folk borde förtidspensionera sig i protest.
    Gör det då eller bara säg upp dig?
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Oj_vilketgnäll) skrev 2023-09-16 15:43:15 följande:

Ha ha vilket skämt. 

Arbetsmarknaden är inte alls särskilt krävande om man är väl förberedd. Problemet som jag skrev tidigare är att de som har problem att orka, har det problemet för att de satt på rutin att hoppa av och med tiden har de blivit fysiska och mentala vrak som tycker att allt är krävande.

Så TS och andra latmaskar gräver sin egen grav med sitt beteende.
Svar på tråden Saknar arbetsmoral!