• Anonym (Carolina)

Saknar arbetsmoral!

Min man går till jobbet oavsett hur han känner/mår.   Han går upp kl 6 varje morgon och går till jobbet, så är det bara.
    Själv händer det att jag sjukanmäler mig för att jag är trött/känner att jag måste storstäda hemma istället/ vill slappa och sola i trädgården osv.
    Jag VET att det är förkastligt att göra så, men jag gör det ändå.
    Jag vantrivs inte med mitt jobb, men ibland känner jag att andra saker på hemmaplan är viktigare att göra.  Och sjukanmäler mig/vabbar.
    Det har inte alltid varit så,  på min tidigare arbetsplats där vi bara var två, en kollega som blev en nära vän, där skulle jag aldrig sjukanmält mig om det inte var absolut nödvändigt.

• Svar på tråden Saknar arbetsmoral!
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Carolina) skrev 2023-09-13 22:32:23 följande:
    Saknar arbetsmoral!

Min man går till jobbet oavsett hur han känner/mår.   Han går upp kl 6 varje morgon och går till jobbet, så är det bara.
    Själv händer det att jag sjukanmäler mig för att jag är trött/känner att jag måste storstäda hemma istället/ vill slappa och sola i trädgården osv.
    Jag VET att det är förkastligt att göra så, men jag gör det ändå.
    Jag vantrivs inte med mitt jobb, men ibland känner jag att andra saker på hemmaplan är viktigare att göra.  Och sjukanmäler mig/vabbar.
    Det har inte alltid varit så,  på min tidigare arbetsplats där vi bara var två, en kollega som blev en nära vän, där skulle jag aldrig sjukanmält mig om det inte var absolut nödvändigt.

Det du inte förstår är att du förlorar på din låga arbetsmoral. För varje gång du fegar ur så mår du sämre.

Det går nästan alltid bra i livet för människor med hög arbetsmoral. I synnerhet i dagens värld där det även hänger samman med moral rörande motion och kost. 

Men gör det man behöver, inte det man vill för stunden. Sedan får man ett bra liv.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-09-14 12:45:34 följande:

Att sjukanmäla sig för att man är bakis är givetvis inte heller ok, men är man så bakis att man inte kan jobba, är det bättre att stanna hemma.

Jämför med värk eller utmattning. Man får göra en rimlinghetsbedömning. Det beror ju också på vad man jobbar med.

Vissa problem finns det ju också en enkel lösning på. Sluta vara bakis på arbetsdagar. Sluta dricka så mycket. Försök sova ordentligt osv.

Rätt självklart att man inte super dagen innan arbete. Fullständigt förkastligt beteende.
  • Anonym (normal)

Oj vad konstigt. Skulle aldrig få för mig. Efter covid och det blev vanligare att jobba hemma vabbar jag inte längre. Jobbar med barnen hemma när det behövs. 

• Anonym (fit)
    Anonym (Carolina) skrev 2023-09-14 21:29:41 följande:
    Tack för svar!    Hjälpte det att byta jobb?
    Jag slutade av egen vilja då jag inte hade drivet att vara kvar, vilket skulle kräva att jag behövde lära mig mer "avancerade" uppgifter.

Kunde helt enkelt inte koncentrera mig. Surfade omkring på sidor som handlade om mina privata intressen. Då var det ingen koll på vilka sidor man besökte.

Hade egentligen velat vara kvar därför det fanns saker som var bra.Ex fantastiska lokaler och jag hade havsutsikt.

Det blev på sätt både bättre och sämre när jag valde att göra ngt annat.
  • Anonym (Svårt)

När jag läser ditt inlägg så förstår jag det som att du mår dåligt över detta även om du inte skriver detta rakt ut. 

Om du hellre stannar hemma för att storstäda och vila skulle orsaken kunna vara någon av följande:
    1. Du är understimulerad på arbetet d v s du behöver arbeta med något som du tycker är mer intressant och mer utvecklande.
    2. Du gör det mesta hemma och behöver därför mer tid än sambon för att städa samt ledigt från jobbet för återhämtning.
    3. Du ska göra något på jobbet som du inte känner dig trygg med eller något som du upplever som väldigt negativt och försöker därför hitta ett sätt att undvika detta.(Utifrån vad skriver känns denna långsökt men det skulle kunna vara en anledning)

Mina råd:
    1. Är du understimulerad hitta ett nytt jobb eller utbilda dig inom något du tycker är intressant. 
    2. Kräv mer av sambon om det inte går fundera på att lämna för det fungerar inte i längden om du har högre krav. I detta fall tror jag inte på kompromisser eftersom du stannar hemma för att storstäda. Du kommer bränna ut dig. Detta är mitt råd om ni inte har barn om ni har barn skulle jag tänka några varv till för att hitta lösningar.
    3. Du får fundera över om det som du ska göra på jobbet är rimligt eller inte. Är det rimligt att detta förväntas av dig. Bit ihop och prova, strunta i vad andra säger om din prestation och se det som utvecklande för dig själv. 

Vet ej om det var till hjälp men detta är mina spontana tankar.

• Anonym (fit)

Hur många känner verkligen något för sin arbetsgivare?

Känner för att vara en som kör hårt och utvecklar företaget när ni samtidigt inte kan tjäna mer för det.

Gör det där lilla extra som underlättar för andra.

• Anonym (Jobbtjejen)
    Anonym (fit) skrev 2023-09-15 01:34:44 följande:

Hur många känner verkligen något för sin arbetsgivare?

Känner för att vara en som kör hårt och utvecklar företaget när ni samtidigt inte kan tjäna mer för det.

Gör det där lilla extra som underlättar för andra.

Jag får nog säga att jag känner för min nuvarande arbetsgivare mer än när jag jobbade i privata sektorn. Arbetet vi gör på jobbet är direkt kopplat till många människors välmående, det ger mig en bra känsla.

Löneökningarna jag får är kopplade till min prestation så jag gynnas även av att ge mitt bästa. Jag hade inte gjort karriären jag gör om jag bara gjorde det minsta som krävdes. Sen att jag verkligen gillar mitt jobb hjälper ju till, jag har sett till att ta mig dit jag ville. Det är oerhört många timmar man spenderar på sitt jobb, då gäller det att man blir stimulerad och glad av det.
  • Anonym (Siv)

Jaa, va ska man säg...i min värld är det där under all kritik. Otroligt. Dagens melodi detdär. Själv har man lärt sig att till jobbet går man, punkt. O det har man i över 25år, trotsen stor familj med 6 barn o 3skiftsjobb. Finns ngr där som man VEET är borta regelbundet varje månad för nån sk.tsak (läs ingenting). Irriterande till tusen. Hoppas jag uppfostrat mina barn med moral i den biten.

• Anonym (Ui)

Har inte arbetsgivaren begärt något rehab-samtal?

• Anonym (Vad fn)

Det är på grund av såna som dig som vi tvingas dras med den där förbannade karensdagen som sabbar ekonomin och gör att folk går till jobbet sjuka och smittar andra. Skärp dig!! >

Svar på tråden Saknar arbetsmoral!