Min man förstör allt med sin kommunikationsbrist
Hej!
Min man är värdelös på att kommunicera. Det gör att saker ofta blir fel när han ska göra det, i både stort och smått.
Jag vägrar ta över allt ansvar för allt i vårt hem och relation för jag vill inte vara kontrollfreaket som gör allt. Men jag drar huvudlasset i princip alla stora saker vi har, från ekonomi till vardag och sociala relationer.
oftast pratar vi igenom hur vi vill ha någonting, jag kan ex säga ?okej då ska vi göra X genom att genomföra y och z, säkerställer du att x blir gjort genom y och z? ? och sen säger han till personen ?vi vill göra x? och tror sen att den personen sk fatta att det ska bli gjort genom y och z via telepati (Antar jag för han verkar aldrig uttala y och z högt)
jag försöker ge han råd i hur man kontrollerar att man har nått en överenskommelse med andra människor men oftast så säger han ?ja men jag trodde att vi hade kommit överens om det? eller ?men det är väl rimligt att tro att..?
hitills har hans kassa kommunikationsskills kostat oss långt över 50 papp, vårt bröllop och lite annat smått och gott.
Jag är så less på det, och jag vet inte vad jag ska göra. En del av mig vill ju stänga ute han från alla beslut som är viktiga, men samtidigt vill jag inte ha en relation där man omyndigförklarar den andra vuxna.
Detta är verkligen det enda problemet vi har, i övrigt är han en fantastisk man. Han blir också själv ledsen när han ?fukkat up?
jag vill hitta en lösning, men just nu fastnar jag i att jag blir så arg, för att varje ny grej han gör blir en till grej på listan av saker han förstör.
skriver rakt ur hjärtat nu så har säkert glömt detaljer och annat som kan behövas, så är jag oklar be om förtydligande så kommer det.
Ge mig råd.