• Tripptrapptrullsan

5-åring svalde pyssel

Min 5-åring satt för 4 dagar sedan & åt sin frukost varpå hon sa ?OJ!?. Vi frågade henne vad som hänt & hon berättade då att hon råkat svälja en kedjelänk i plast (19x15mm) som används för pyssel. Hon sa att hon svalt den med mjölk.

Vi ringde självfallet 1177 i samma minut det inträffat. Dom sa efter ?intervju? att sålänge  fortsatt mår bra ska vi kolla bajset för att se så den passerar den vanliga vägen. Vi skulle ge detta 5 dagar & återkomma om det inte kommit ut. 

Imorgon är det dygn 5 & ännu har ingen plastlänk kommit ut. Hon mår bra. Äter som vanligt, bajsar & har inget ont I magen. Har klämt på magen dagligen men hon säger att vi tjatar & att hon mår bra. 

Jag är stressad som gud vet vad över att den inte verkar komma ut. Ska ringa upp imorgon igen om inget hänt. 

Hit me med erfarenheter! Hur lång tid kan det ta för saker att ta sig igenom systemet egentligen?

• Svar på tråden 5-åring svalde pyssel
  • Anonym (Hm)
    Tripptrapptrullsan skrev 2023-09-26 09:10:48 följande:

Uppföljning:

vi vaknade tidigt imårse av att hon kräktes. Kräkningar samt magomt eskalerade fort. Nu är hon för tillfället på närakuten. plast är svårt att se på röntgen, ja. Men dom överväger det ändå. storleken är inte alarmerande på så vis men hon mår så pass dåligt. Vi får se vart det slutar. Var jag orolig när hon svalde denna länk, samt varje dag den ej bajsats ut är det ingenting mot vad jag är nu. 

ps. Hon brukar inte normalt stopp saker i munnen nej. Aldrig varit en sån. Detta skulle snarare ha kunnat hänt hennes bror. Hon hade fått nytt pyssel som hon älskade. Stoppade uppenbarligen den i munnen under frukost & den råkade enligt henne slinka ner då hon glömde av sig & drack sin mjölk. hon blev skärrad, sa till direkt & skrek att hon inte ville till sjukhus. Så att hon ljög trodde jag aldrig. Det hade jag nog märkt. Ställde ändå frågan om hon var SÄKER på att den svaldes. 

Vi får se kontentan av detta. Oavsett sin nätta storlek & att det ej var vasst kan det iblnd ändå gå galet. Nu vill jag bara få hem mitt barn, utan länk i magen, välmående.

Aj då! Jag förstår! vad tråkigt att höra, men förhoppningsvis kommer allt att gå bra. Uppdatera gärna så vi får höra hur det går. vi håller alla tummar och tår!
  • Fliselisan

Åh stackars er tjej, förstår att du är orolig. Man kan ju hoppas att det bara är en vanlig magsjuka, att det är ett sammanträffande. 

• Anonym (Poopy)

Hur går det för er? 

• Tripptrapptrullsan

Hon blev inlagd på kirurgin/barnmottagningen under drygt ett dygn för slätröntgen samt observation. På röntgen kunde man (som misstänkt) ingenting se pga materialet.

Kräkningarna & magontet upphörde efter ca 4 timmar. Dom gav henne fast föda på plats & se hur hon hanterade det vilket gick bra. Hon fick åka hem igen med rådet att fortsätt kolla bajset (hon har fått bajsa på pottan sedan den svaldes & vi kollar varenda bajs noggrant). Får hon återigen symtom eller magen inte riktigt kommer i ordning igen (blev lite stökig) hör vi av oss & får komma tillbak för en ev endoskopi.

Någon magsjuka tror vi inte att det är då vi hållet oss hemma från förskola & annat under ett par veckor då tanken var att vi skulle åkt på semester IDAG. Ingen av oss 3 andra i familjen har heller trillat dit. Trots grävande i bajspotta & parerande av spyor, pussande, tröstande & närhet. 

Endoskopin gjorde inte nu då hon började må bra så pass fort igen. Förmålet hon svalt är alltså runt & enligt dom som kan inte speciellt stort på så vis. Dom har sett större saker passera men kunde inte riktigt släppa att hon fått symtom & tyckte vi gjort helt rätt i att komma in. Vi avvaktar alltså hemmavid & fortsätter kolla bajset. Det kunde enligt vården ta veckor & föremålet bör finnas i tarmsystemet nu åtminstone. 

Kommer det inte ut på några veckor eller hon får tillbaka symtom/nya symtom åker vi alltså in igen. Uppdaterar när något nytt hänt 

• Anonym (Poopy)

Tänker på er och hoppas att det går bra! 

• Fliselisan

Håller verkligen tummarna för att pysslet kommer ut snart och er flicka mår som vanligt  🌸 

• Anonym (Hm)

Så tråkigt och tokigt och skrämmande på samma gång för er alla. Men vad modig liten tjej ni har och vad duktiga, tålmodiga, noggranna och lugna ni föräldrar ändå verkar vara. Det måste vara skönt för henne att ha er där! 

Att det slutade efter 4 timmar är ändå ett bra tecken och bra att hon både äter, kissar och bajsar. Håller tummarna härborta med! 🦋 Vet att det kan ta upp till två veckor för ett föremål att passera tarmarna och komma ut. Men svårt att ha is i magen så länge. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-28 22:21:10 följande:

Så tråkigt och tokigt och skrämmande på samma gång för er alla. Men vad modig liten tjej ni har och vad duktiga, tålmodiga, noggranna och lugna ni föräldrar ändå verkar vara. Det måste vara skönt för henne att ha er där! 

Att det slutade efter 4 timmar är ändå ett bra tecken och bra att hon både äter, kissar och bajsar. Håller tummarna härborta med! 🦋 Vet att det kan ta upp till två veckor för ett föremål att passera tarmarna och komma ut. Men svårt att ha is i magen så länge. 

Hur kan det komma sig? Varför tar den sån tid på sig att komma ut?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (M) skrev 2023-09-28 22:39:28 följande:
    Hur kan det komma sig? Varför tar den sån tid på sig att komma ut?
    Jag vet faktiskt inte varför det kan ta så lång tid. det är många tarmar den ska igenom.

Ts, du skulle kunna fråga om kontraströntgen om du är orolig. Det är en metod som används för man behöver röntga efter föremål som vanligtvis inte syns på röntgen, tex just plast, glas eller tex fiskben. Barnet får då dricka lite kontrastmedel och konturerna av föremålet ska kunna utläsas. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-28 22:52:52 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför det kan ta så lång tid. det är många tarmar den ska igenom.

Ts, du skulle kunna fråga om kontraströntgen om du är orolig. Det är en metod som används för man behöver röntga efter föremål som vanligtvis inte syns på röntgen, tex just plast, glas eller tex fiskben. Barnet får då dricka lite kontrastmedel och konturerna av föremålet ska kunna utläsas. 
    Ja men samma väg har ju maten och den tar inte två veckor, det jag tycker är konstigt

jobbigt läge i vilket fall
Svar på tråden 5-åring svalde pyssel