• Core

    Myten om kvinnofällan

    Först vill jag belysa att jag är fullt medveten om att i det forna patriarkala samhället fanns det på riktigt.

    Nu pratar jag om den moderna varianten, den kvinnofälla man hör om idag, här inne inte minst.

    Om vi tar julen, till exempel. Tidigare är det bara frun hemma hos oss som styrt jul, jag har tyckt att det läggs för mycket energi på något så enkelt, och då har jag så klart fått höra hur hon gör allt.

    Senaste åren har jag varit den som tagit över det mesta, och det är för att jag inte börjar tänka en månad i förväg, det kan bli lite spontant och låta ödet vara med och styra utgången istället för att vi ska springa runt som hysteriska psykfall från mitten av november. Visst, nu raljerar jag, men faktum är att kvinnor ofta har en tendens att överdriva, att lägga oproportionerligt mycke verksamhet för en dag som exempelvis julafton.

    Jag tar tag i det två dagar före, en dag med en podd i öronen åker jag och handlar, systemet , Ica maxi, kanske rusta eller dylikt för dukning och detaljer.

    Dag två har jag ett par kylda, förbereder fem-sex olika rätter och överdriver inte, jan köpa nått halvfabrikat om det blir för mycket variation med behov av både veg och glutenanpassad mat.

    Morgonen  snabbstädar jag och dukar på en timme, klart!!

    Samma sammanhang har hon hållit på i veckor med, dragit vår relation till det yttersta och vi har levt i gränsen till en toxisk miljö. Visst, hon har fått det top notch, men är det verkligen viktigare än familjens välmående och hälsa?

    Samma sak går att applicera på det mesta i vardagen, jag har tagit över (tidigare hade jag ett jobb som gjorde det svårare att vara lika delaktig) matlagning, dammsugning och torkning av golv, disk och allt som ska undan i köket, och det är inte längre ett problem, för män gör inte problem av enkla saker. Hon tar plocket i huset och tvätten. Jag gör fortfarande de traditionellt manliga sakerna också som handling, skottning, renovering, tar barn på aktiviteter etc.

    Med det sagt är kvinnan underbar och absolut inte så passiv som det kanske verkar när jag skriver, hon är trädet i familjen och vi andra grenarna, vill inte leva ett liv utan henne. MEN gnället om kvinnofällan är en myt, det är så enkelt avhjälpta hinder och man har ändå tid med familj, träning och karriär.

    Rent praktiskt hade det inte varit ett bekymmer för mig att vara ensamstående, men känslomässigt förödande så klart.

    Sluta vara hysteriska och göra hönor av fjädrar, lägg dig på soffan en stund och lös saker när de dyker upp istället för att gå runt som en radioaktiv smittspridare, släpp efter och män kommer hitta sitt naturliga sätt att hjälpa till.

    Och kom ihåg, kvinnan är en otrolig fantastisk varelse, men det faller i glömska när ni fastnar i påhittade problem.
  • Svar på tråden Myten om kvinnofällan
  • Core

    Och till er män där ute. Hjälp kvinnan in i sin naturliga roll som tryggheten och kärleken i familjen, ta över det praktiska och se hur du får frihet att göra vad du vill med din tid sen, pikarna och gnället försvinner, hon blir varm och glad.

    Så mannen är lika vilsen i samtiden, vi är praktiskt lagda från början och är bäst lämpade att ta den delen

  • Core
    Embla twopointoh skrev 2023-09-30 17:44:14 följande:
    Såsom flera andra redan påpekat så är det du beskriver inte riktigt det som menas med "kvinnofällan", så jag bara instämmer med dessa som redan svarat dig på den punkten.

    När det kommer till julen, så framgår det inte tydligt om ni har barn eller många gäster till jul. För har man det, kan det bli väldigt kort om tid att "ta tag i" julplanerandet och inköp två dagar innan, inte minst för att både mat, julklappar och julgranar och liknande kan inte sällan vara väldigt utplockat/slut i affärerna i det läget.

    Jag förutsätter också att huset alltid har en bra grundstädning, om det räcker med att man plockar lite och drar igenom med dammsugaren ett par timmar innan gästerna kommer (vem är det som håller huset på denna nivå, som tvättar fönster, skurar badrum, rengör ugnen, och allt annat som behöver göras då och då? Delar ni 50/50 på det också? Allt sådant behöver ju vara gjort för att det ska gå att snabbstäda)

    Jag tycker att du är ganska raljerande och nedlåtande i tonen mot din partner/kvinnor. Bara för att du tänker annorlunda och prioriterar annorlunda, betyder inte det att hennes tankar och prioriteringar är onödiga eller löjliga. En viss insikt i att män och kvinnor är olika vore på sin plats (och/eller att individer är olika). Inte bättre eller sämre, bara olika.

    Jag ber om ursäkt om jag valt fel etikett för det fenomen jag menar, kvinnofällan kanske jag har missuppfattat innebörden i.


    Vi har barn , vilka hänger med mig på allt. Jo jag tycker att det räcker, samma när vi ska iväg och resa, som jag tagit över styrningen över. Kvällen innan avgång åker jag runt och inhandlar det som ev saknas och ser till att jag och ungarna packar. Något som tidigare var ett projekt som pågick under två veckor tas nu på en kväll! Och vi har alltid det vi behöver ändå har det visat sig.

    Jo jag grundstädar ett par gånger i veckan, hon tar som sagt plocket med kläder slängda i hallen av ungarna, och allt sånt vilket så klart blir en del. grovstädet tar jag med rengöring och ytstäd

    Och ja visst var poängen lite att vara ralijerande, för att det behövs. Så många kvinnor gör livet onödigt jobbigt för alla inblandade även om jag så klart vet att alla inte är så. Som sagt älskar jag min fru otroligt mycket men menar att hennes roll ska vara annan än praktisk, hon ska lägga energin på att vara emotionell trygghet framförallt för barnen, och lättsamt hjälpa till emellan 

    Det du slutar med är även det en poäng med tråden, vi ÄR olika och i många hem är kvinnans sätt någon form av lag alla andra måste följa, vilket skapar en toxisk miljö 

  • Core
    Kammen320 skrev 2023-09-30 18:04:05 följande:

    Men julen är ju mer än det du skriver? Julpynt, adventspyssel/baka med barnen, se till att barnen har luciakläder i rätt storlek, köpa julklappar till alla, klä julgranen ihop. Viktigaste tiden med julen är ju innan själva julafton, tycker jag. Julmyset innan är ju så mycket bättre än själva julafton, den är ju rätt överskattad. Det du beskriver hade jag absolut också kunnat göra på 2 dagar, OM jag inte samtidigt hade behövt ta barnen, och tvätten, byta sängkläder osv.
    Men låter ju toppen att du tagit över så frun får vila. Och det låter ju som om ni delar på hushållssysslorna resten av året också, grattis till henne :) 


    Klart julen är mer, men inget av det du nämner bör vara något av börda. Det ska vara saker man gör om och när man vill, känner för det och har tid över!

    Dessa julsysslor har många kvinnor omedvetet förstört och gjort till något man har ångest över. 
  • Core
    Kammen320 skrev 2023-09-30 18:04:05 följande:

    Men julen är ju mer än det du skriver? Julpynt, adventspyssel/baka med barnen, se till att barnen har luciakläder i rätt storlek, köpa julklappar till alla, klä julgranen ihop. Viktigaste tiden med julen är ju innan själva julafton, tycker jag. Julmyset innan är ju så mycket bättre än själva julafton, den är ju rätt överskattad. Det du beskriver hade jag absolut också kunnat göra på 2 dagar, OM jag inte samtidigt hade behövt ta barnen, och tvätten, byta sängkläder osv.
    Men låter ju toppen att du tagit över så frun får vila. Och det låter ju som om ni delar på hushållssysslorna resten av året också, grattis till henne :) 


    Och tack för grattiset till henne, men även om jag kanske utmålar mig som perfekt i tråden är så verkligen inte fallet, haha. Jag har som alla massor av brister, och är säkert skitdryg att leva med i andra aspekter :)
  • Core
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-01 10:30:34 följande:

    Ja, inte vet jag. Min man är faktiskt lite mer engagerad i hemmet än vad jag är. Blommorna skulle kanske dö om han inte vattnade dem. Många väninnor frågar hur jag gjort för att få honom så engagerad , som om jag hade dresserat honom på något sätt.
    Men vi är bara naturligt jämställda, utan millimeterrrättvisa. Han sköter bilarna. Jag sköter kläderna tex. Men vi delar lika, på ett ungefär, vi hjälper och stöttar varandra och vi betalar utgifter efter förmåga. För mig är det så självklart bara och han kommer från ett lantbrukarhem där alla alltid bidrar till det gemensamma.


    En skillnad jämfört med mina väninnor är att jag aldrig skulle säga till honom att göra saker och aldrig klaga på det han gör. Många av mina väninnor klagar och beordrar sina män. Om min man beordrade mig att göra saker i hemmet och sen klagade på hur jag utförde det, jag skulle nog också strejka i protest. 


    Det låter som att ni hittat samma balans som oss. Man har inte några förväntningar på varandra, alla ta sitt ansvar utifrån dagsform, och det flyter!

    Jag är också blomherre här hemma, haha.
  • Core
    nihka skrev 2023-10-01 11:48:32 följande:
    Det du pratar om är inte "kvinnofällan" utan upplägg och fördelning av hushållsarbete.

    Det du tar upp är ju bara en del av att fira en högtid med gäster. Vem bjuder in till julafton, vem roddar vad andra ska ta med i matväg, priser har skenat så vem bevakar kampanjer och extrapris i olika butiker och införskaffar vissa matvaror som riskerar att ta slut i butiken, vem tänker ut julklapparna, vem beställer/köper julklapparna, vem slår in julklapparna, vem lånar ihop porslin och möblerar för extra gäster, vem skottar uppfarten så gästerna kan parkera, vem roddar övernattning, vem... 

    Själv tänker jag på samma sätt kring bilen. Det kan bli lite spontant och låta ödet vara med och styra utgången istället för att vi ska springa runt som hysteriska psykfall en månad före sista besiktningsdagen. Visst nu raljerar jag, men faktum är att somlig ofta har en tendens att överdriva, att lägga oproportionerligt mycket verksamhet på en dag som exempelvis besiktningsdagen.

    Jag tar tag i det två dagar före, en dag med podd i öronen åker jag och handlar, Biltema kanske ÖB eller dylikt för rengöring och detaljer.

    Dag två gör jag översyn och utför vad jag anser är nödvändiga reparationer på bilen, inget överdrivet utan åker en sväng och bromsar upp gnisslet, duttar på lite plastic padding på framvagsbalken och sprejar med färgburken från Biltema.

    Morgonen snabbstädar jag. Slänger lite skräp, tömmer gummimattorna, airfreshener genom framrutan, åker och tankar, kollar olja, däcktryck och fyller på spolarvätska, klart på en timme!!

    Kan inte i mina vildaste fantasier föreställa mig att det finns något mer utöver pedanteri att befatta sig med  // Drömmer

    PS. Fick körförbud eftersom drop-intiderna var slut.

     


    visst är det lite mer kring jul. Men samma sak där som allt annat. Hon kanske säger ?vi måste skicka in inbjudan!!!!? En tisdag i början av december. Eller så kommer jag på det. Hur som drar jag ett mess, skriver i att nämna det för alla kring det hushållet (istället för att in i detalj avgöra vem som ska bjudas eller inte) , klart! Något som tenderar att även där dränera energi gör man på tio minuter istället. 


    Man tar saker när de dyker upp, allt löser sig alltid. Och när jag handlar kollar jag bara på kilopris och tar det billigaste, istället för som du säger, sitta hysteriskt letande och låta det ta upp massor av onödig tid och energi.

    Vet inte om det är män från landsbygden du pratar om, för jag och de jag vet i min krets tenderar snarare på att glömma besiktningen och vara ute för sent. Kanske på grund av just den enkla hållning män oftare har till saker, men ändå löser det sig alltid även om det skulle vara dålig planering, ingen dör , blir skadad eller hamnar i samhällets utkant för att man löser saker när de dyker upp

  • Core
    Zinna1 skrev 2023-10-02 13:39:04 följande:
    Jag har otroligt svårt för människor som använder som argument i diskussioner om rättvis arbetsfördelning att saker och ting löser sig. Ta det luugnt, allt löser sig! Ja, det löser sig därför att någon annan ser till att löser sig, för det allra mesta. Den coola snubben, för det är enligt min erfarenhet ofta snubbar, framstår som en härligt avslappnad och praktisk person, när det i själva verket är någon annan, ofta en kvinna, som roddat allt i bakgrunden.
    Ja det hade min fru också , tills jag började ta över saker 🤘

    Men fortsätt du slita håret ur hårsäckarna, för ingenting 
Svar på tråden Myten om kvinnofällan