• AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?

• Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (*) skrev 2023-10-06 07:46:46 följande:
    Du har helt fel och jag ser att du har gått på en del kreationistlögner. Jo, evolutionen är ett bevisat faktum. Att man inte har hittat alla mellanarter (?felande länkar?) är en klassisk kreationistlögn. Man har hittat massor av mellanarter. Men egentligen är termen ?mellanart? missvisande, eftersom evolutionen har skett gradvis och i små steg. Varje individ är en ?mellanart?. DU är en ?mellanart?.

Att evolution endast sker i liten skala, men inte leder till artbildning, är ännu en kreationistlögn. Jo, det är bevisat att evolution leder till artbildning och att allt liv har ett gemensamt ursprung.

Man bör INTE presentera evolutionsteorin som en möjlig förklaring till arternas uppkomst bland flera alternativ, för det är rent felaktigt. Det finns ingen som anser att man ska presentera svensk grammatik som ett möjligt alternativ, eller franska revolutionen, eller atomteorin. Dessa saker tror alla på och de ifrågasätts aldrig. Men eftersom det finns lögnaktiga kreationister som påstår att evolutionsteorin inte är bevisad, så börjar vanligt folk tyvärr ifrågasätta den.

Evolutionen är verkligen ingen ?abstrakt trosfråga?. Den är ett bevisat faktum. Jag har aldrig någonsin krävt att någon av mina elever ska avsvära sig sin religiösa tro, men om de skriver på provet att evolutionen inte är sann, får de ingen poäng på den frågan. Religiös tro är fullt förenlig med tro på evolutionsteorin. Många religiösa accepterar evolutionsteorin.

Att jag skulle tvinga elever att svära på något eller skriva under med sin namnteckning är löjliga anklagelser som naturligtvis är rent felaktiga.
    Fast ingen ska vara SKYLDIG att acceptera evolutionsteorin, eftersom vi faktiskt har trosfrihet i Sverige. Det hindrar dock inte att de för allmänbildningens skull bör lära sig vad Darwins teori går ut på, och kunna visa på skrivningen att de har förstått tänket. Men de ska inte tvingas att säga att de TROR på den, eftersom vi faktiskt har trosfrihet här i Sverige. Och det är en viktig fri- och rättighet.
  • Anonym (*)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-06 14:40:56 följande:
    Spelar ingen roll om det bara är jag som reagerar på osanningar, fördomar och rasistiska åsikter. Rasism är fel oavsett hur många som vägrar inse det.  (Nazityskland är väl ett bra exempel på hur en majoritet av befolkningen kan ha fruktansvärt mycket fel). Här tycker man att det är fruktansvärt jobbigt att en muslimsk pojke reagerade ifrågasättande på evolutionsteorin. Jag ser ingen förståelse för hans unga ålder och ser ingen heller beskriva att det är väl sunt förnuft att ifrågasätta saker och ting. Istället ger man sig på att smutskasta hela islam och muslimer och prata om att sådana som han inte har någon plats i Sverige. Jag kommer alltid att reagera på sådana saker eftersom jag anser att största hotet idag är högerextremism och populism, inte bara i Sverige utan i hela världen.
    Jag skrev aldrig att endast EN  elev har ifrågasatt evolutionsteorin i min undervisning. Det är flera! Och de har varit muslimer allihop. Sedan är det ju uppenbart att du fortfarande inte läser vad jag skriver. Det handlar inte om att dessa elever bara ifrågasätter, utan att de FÖRNEKAR. De vägrar acceptera, trots att jag presenterar argument och bevis. Och detta pga deras religiösa tro. Förstår du nu? Att sådana som han inte har någon plats i Sverige har jag aldrig påstått. Självklart är det ett problem när elever i svensk skola vägrar tro på det som står i kursplanen. Det handlar inte om att det är "fruktansvärt jobbigt", utan det är ett verkligt problem i samhället, som försvårar integration.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-06 10:25:13 följande:
    Ja, det kan inte vara lätt men som lärare ska man vara pedagogisk och kunna övertyga med argument.

Det måste också vara svårt att möta tex rasistiska åsikter från svenska elever. Är det tex "inbördes kulturkrock" när nazisterna opponerar sig mot lärare och uttrycker sina bruna åsikter på en lektion? Min dotter berättade att några elever (svenskar) hånskrattade och pekade på en annan mörkhyad elev när läraren pratade om sambandet mellan apor och människor. Jag menar deras åsikter strider mot våran kultur, våra värderingar, åsikter och traditioner, eller? Läraren i det här fallet gjorde och sa inget.
    I så fall var det också fel, naturligtvis. Där handlar det om mobbning, och mobbning förekommer av alla möjliga anledningar, även mot infödda svenska elever. D.v.s. det är (för det mesta) inte ett uttryck för rasism, utan en problematik för sig. Och att lärarna inte vågar säga ifrån är ju för jävligt.

Min erfarenhet både från min egen och från mina barns skoltid är tyvärr att lärare ofta spelar mobbarna i händerna, genom att ge dem uppgifter som kan användas till att plåga någon i klassen. T.ex. att man ska beskriva en klasskamrat och läsa upp beskrivningen, och sedan ska alla gissa vem det är... naiviteten och enfalden flödar fritt.

Eller alla dessa tillfällen där eleverna ska välja varandra till grupparbeten och delade tält och rum på klassresan, och eleverna då får tillfälle att säga "vi vill inte ha honom, vi hade honom förra gången", och läraren trugar på olika grupper av elever att förbarma sig över den som ingen vill ha, och fattar inte hur kränkande detta är. Det rör sig om en massivitet ovanför axlarna... och en sten i bröstet i stället för ett hjärta. Det är så många som arbetar med barn och unga som inte borde göra det.

Men nu är vi återigen OT i den här tråden...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (*) skrev 2023-10-06 12:57:13 följande:
    Sluta hitta på saker. Ingenstans har jag skrivit att jag blir kränkt av elevernas förnekande av evolutionsteorin. Jag har lyft ett problem med att religiösa elever (bl.a. muslimer) förnekar vetenskapliga fakta och kursplanens innehåll.

Ta och läs om mitt förra inlägg igen. Jag skriver klart och tydligt att jag tar upp flera bevis för evolutionsteorin i min undervisning, samt bemöter flera missuppfattningar om den. Så varför frågar du om jag har koll på det jag undervisar i?

Tror du att bevisen och argumenten hjälper mot de religiösa eleverna? Du verkar väldigt naiv och har inte fattat hur religiös tro får många människor att förneka fakta, trots solklara bevis.
    Fast jag förstår fortfarande inte varför det är en så stor sak för dig, att alla dina elever ska tvingas att tro på evolutionsteorin? Vilka fler teorier är de TVINGADE att tro på? Det räcker väl att de kan redogöra för dem, att de kan visa att de har förstått tänket bakom. Varför ska de tvingas säga att de TROR på dem? Tvingar du dem att säga att de TROR PÅ Bohrs atomteori eller Einsteins relativitetsteori också?

Det känns som att du bara är ute efter att provocera och köra över troende individer.
  • Tow2Mater
    Anonym (*) skrev 2023-10-06 06:55:21 följande:
    Men suck. Jag får visst citera ur mitt eget inlägg 132:

"Det som är problematiskt och oroväckande är naturligtvis att elever i dagens svenska skola inte accepterar vetenskap, eller det som står i kursplanen."

Nästa gång får du vara mer uppmärksam och läsa ordentligt när någon besvarar din fråga.

En elev som varje lektion protesterar mot att jordklotet snurrar runt sin egen axel och andra extremt grundläggande lågstadiefakta, går mig på nerverna, ja. Men du kanske tycker att ett sådant ifrågasättande också är helt rimligt.
    Så du anser det problematiskt att en del inte accepterar en liten liten del av vad den sk vetenskapen just idag säger (ofta uppdateras den eftersom), och att en del inte accepterar små små delar av vad som ingår i kursplanen. Det betyder ju inte att man inte accepterar vetenskap eller det som står i kursplaner rent generellt, eller ens i majoritet.

Så det verkar ändå som att det är just det konstanta verbala ifrågasättandet som irriterar dig. Om det gjordes tyst utan att du märkte det lika mycket, skulle  det ju inte irritera dig på samma sätt eller hur.

Nu finns det ju faktist ingen läroplikt i Sverige, utan bara skolplikt. Så vad en elev väljer att ta till sig eller inte är faktist inte upp till dig. Det behover du inte irritera dig på.

Att oreflekterat acceptera allt som en lärare forsoker tuta i en skulle ju vara minst lika problematiskt. Minns en lärare som påstod USA har 52 stater. Det var vad forenklingen av fakta svenska skolan lärde ut.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-06 11:10:16 följande:
    Både högerextremister och islamister är lika hatiska när det gäller judar. Men det var inte muslimer som försökte utrota judarna under andra världskriget, det var kristna. Och idag har vi SD, ett parti med nazistiska rötter som styr landet. På deras portaler frodas antisemitism och på deras fester är inte sällsynt att man heilar.
    Det var ateister, inte kristna. Nazismen var en uttalat ateistisk rörelse, som motarbetade samtliga religioner, även kristendomen. Den ville vara SOM en religion för folket, och då fick det inte finnas några konkurrerande sådana. Detta hör väl till allmänbildningen..?
  • Tow2Mater
    Anonym (*) skrev 2023-10-06 11:09:33 följande:
    Fy, så irriterande. Jag vet inte vad som fick min kurdiske elev att förneka allt jag sa, men jag misstänker att det var att jag var kvinna. Han hade som sagt tyckt mycket om den manlige NO-läraren före mig. Men ja, man kan bli galen när en elev vägrar tro på det man säger, inte accepterar någon som helst förklaring, och inte heller vill kolla upp vad andra källor säger.
    Du menar du kunde inte ens kommunicera med och fråga honom om  vad han gillade hos den manlige läraren och ogillade hos dig, så du kunde forbättra dig?
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2023-10-06 16:39:09 följande:
    Du menar du kunde inte ens kommunicera med och fråga honom om  vad han gillade hos den manlige läraren och ogillade hos dig, så du kunde forbättra dig?
    Varför skulle hon det? En lärare kan inte anpassa sig efter varje elevs nycker och önskemål. Inte många vill vara lärare idag.
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 16:42:28 följande:
    Varför skulle hon det? En lärare kan inte anpassa sig efter varje elevs nycker och önskemål. Inte många vill vara lärare idag.
    Menar inte att hon måste anpassa, men alla vill väl forbättra om de kan? Och om man irriterar sig så, borde man ju som lärare och auktoritet i rummet kunna ta reda på vad problemet beror på och inte bara gissa.
  • Anonym (Kosmopolit)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-06 16:34:48 följande:
    Det var ateister, inte kristna. Nazismen var en uttalat ateistisk rörelse, som motarbetade samtliga religioner, även kristendomen. Den ville vara SOM en religion för folket, och då fick det inte finnas några konkurrerande sådana. Detta hör väl till allmänbildningen..?
    Ja, delvis har du rätt. En del av nazisterna propagerade mot de traditionella  kyrkorna men för så kallad positiv kristendom.
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?