• AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Jag tycker alltid att det är knepigt. Det vanliga nuförtida, som jag har stött på många gånger, är skolungdomar med muslimsk bakgrund som har ett problem med filmer/serier som man tittar på i skolan. Och det gäller inte bara när det är sexualkunskap. Senast var det en helt vanlig ungdomsserie i tyska-undervisningen (som ligger på sli, lärarnas officiella plattform). Framför allt en pojke i årskurs 7 får spader regelbundet. Senast påstod han: De är nakna! De har sex!   Nej, de var inte nakna, och de hade inte sex. Jag sa till honom att det måste finnas i hans huvud....vi andra har ju inte sett något sånt. 

Ett problem som jag ser med det här är att de gör andra elever osäkra. Dvs. främst andra med muslimsk bakgrund som börjar fundera om de borde se på det här. Och de spinner vidare på detta, och i värsta fall har man rena konspirationsteorier till slut. Och det är inte bara två människor i sovrummet (det var det i det här fallet, utan nakenhet och sex), i andra filmer skojas det kanske om religion  - "life of Brian" KAN man inte visa för elever numera. 

Som lärare ska man främja demokratin, men jag blir ibland lite orolig att många elever - och framför allt deras föräldrar - inte står bakom detta?

• Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2023-10-07 19:03:25 följande:
    En fråga är en fråga, men det är otroligt mycket som bygger på evolutionen. Jag minns inte om vi höll på med det en termin eller ett helt år. Lite annat var väl säkert inblandad, men det mesta var evolution. Minst en termin. Kanske har du då missat att det hängde ihop med evolutionen. 

Jag har aldrig hört ordet "kismet", och jag är lärare för engelska också. Google känner inte heller igen det.........förutom som ett turkiskt ord. Oavsett, om man ger glosor i läxan så ska eleverna kunna just det ordet, inte något synomym. Poängen är ju att man så småningom ska kunna olika ord också.
    Himmel!

www.merriam-webster.com/dictionary/kismet
  • FuckGoggleAskMe
    En fråga är en fråga, men det är otroligt mycket som bygger på evolutionen. Jag minns inte om vi höll på med det en termin eller ett helt år. Lite annat var väl säkert inblandad, men det mesta var evolution. Minst en termin. Kanske har du då missat att det hängde ihop med evolutionen. 

Jag har aldrig hört ordet "kismet", och jag är lärare för engelska också. Google känner inte heller igen det.........förutom som ett turkiskt ord. Oavsett, om man ger glosor i läxan så ska eleverna kunna just det ordet, inte något synomym. Poängen är ju att man så småningom ska kunna olika ord också.

Kismet borde man få extra poäng för, trodde det var ursprungligen ett arabiskt ord men inte säker. Fanns någon gammal musikal eller liknande som hette så. Det används alltså av engelsktalande, även om det är ovanligare än fate. 

För övrigt finns det vetenskapliga bevis för evolutionen så det är fakta, men om någon vill tro att någon Gud var inblandad mer eller mindre och påverkade processen på något sätt, inte mig emot. Känner ett par vetenskapsmän som är djupt troende. 

• Tow2Mater

Jag ser bara en punkt om evolution for årskurs 1?3 och en for årskurs 4?6 en i  årskurs 7?9 i Biologi (av 10-13 punter vardera):

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr22:

www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiu1JX0uuSBAxUlFFkFHVheCQQ4FBAWegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.skolverket.se%2Fdownload%2F18.2cb9d0c18340c7dae31dd%2F1663664935672%2Fpdf9718.pdf&usg=AOvVaw0jwtKZZcfEq5-MIaEmY7T1&opi=89978449

• Anonym (XXX)

Jag kände till det, för det förekommer i en dikt av Karin Boye. Hur etablerat det är i engelskan, vet jag dock inte. Men om ett ord är att betrakta som ett införlivat ord i engelska språket, så tycker jag att eleven borde få rätt för det. Det är ju inte fel att skaffa kunskaper utanför kursboken... det är till och med så, att de som gör det förmodligen kommer att ha ett större ordförråd i framtiden, på alla möjliga språk!

Jag minns att jag själv (högbegåvad, nyfiken, kunskapssökande) hade sådana här problem med mina lärare i skolan, nämligen. De visste inget annat än det lilla som de själva skulle lära ut, och försökte man säga/skriva någonting det allra minsta utanför det underlaget - så sa de att det var fel. Vissa blev till och med arga, och skulle hämnas på olika omogna sätt efter det.

• AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 19:36:59 följande:
    Jag ser bara en punkt om evolution for årskurs 1?3 och en for årskurs 4?6 en i  årskurs 7?9 i Biologi (av 10-13 punter vardera):

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr22:

www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiu1JX0uuSBAxUlFFkFHVheCQQ4FBAWegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.skolverket.se%2Fdownload%2F18.2cb9d0c18340c7dae31dd%2F1663664935672%2Fpdf9718.pdf&usg=AOvVaw0jwtKZZcfEq5-MIaEmY7T1&opi=89978449
    Jag pratar om gymnasiet. Och då i Tyskland, så du kan ju inte utgå ifrån att det ska vara exakt likadant i Sverige. Dock bör ju också en högre nivå ingå i Sverige. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 19:24:20 följande:
    Himmel!

www.merriam-webster.com/dictionary/kismet
    Tssss.... jag har inget behov av att känna till alla religiösa ord. Engelska är det inte.  Och ingen känner till alla engelska ord heller. Inte engelsmännen själva heller. Knappt något språk har så många ord som engelskan.
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-07 19:40:18 följande:

Jag kände till det, för det förekommer i en dikt av Karin Boye. Hur etablerat det är i engelskan, vet jag dock inte. Men om ett ord är att betrakta som ett införlivat ord i engelska språket, så tycker jag att eleven borde få rätt för det. Det är ju inte fel att skaffa kunskaper utanför kursboken... det är till och med så, att de som gör det förmodligen kommer att ha ett större ordförråd i framtiden, på alla möjliga språk!

Jag minns att jag själv (högbegåvad, nyfiken, kunskapssökande) hade sådana här problem med mina lärare i skolan, nämligen. De visste inget annat än det lilla som de själva skulle lära ut, och försökte man säga/skriva någonting det allra minsta utanför det underlaget - så sa de att det var fel. Vissa blev till och med arga, och skulle hämnas på olika omogna sätt efter det.

Men förstår du inte vad syftet med ett glosförhör är? Det är att eleven ska ha lärt sig DEM orden som har varit i läxa! Inga andra. Varför? Jo, för att eleven ska lära sig FLER ord. Folk brukar kunna flera ord för samma sak, det är vanligt att kunna flera synonymer. Om lärarna skulle nöja sig med att eleverna kan ETT ord för en sak - då är vi verkligen på väg mot ett fattigt språk. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2023-10-07 23:46:30 följande:
    Jag pratar om gymnasiet. Och då i Tyskland, så du kan ju inte utgå ifrån att det ska vara exakt likadant i Sverige. Dock bör ju också en högre nivå ingå i Sverige. 
    Men här pratar vi ju om grundskolan, inte gymnasiet. Gymnasiet är frivilligt och där behover man inte alls läsa biologi om man inte vill.
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2023-10-07 23:49:01 följande:
    Tssss.... jag har inget behov av att känna till alla religiösa ord. Engelska är det inte.  Och ingen känner till alla engelska ord heller. Inte engelsmännen själva heller. Knappt något språk har så många ord som engelskan.
    Klart det är engelska. Inte religiöst heller. Som engelskalärare borde man känna till mer än det mest basala.

Du känner inte igen lyriken? Elvis Presley sjöng den.
    When you meet by chance, it's not by chance
    It's kismet
    When two hearts stand still, it's destiny's will
    It's kismet
    The wheel of fortune spins
    Round and around it goes
    Who will the arrow point to
    Only kismet knows
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-07 19:40:18 följande:

För att göra det ännu tydligare: Tänk dig att en elev har haft ordet "huge" som glosa och skriver istället "big". Duger det? Självklart inte. Hur skulle det bli om man inte kan något mer specifikt ord för något stort än bara "big". 

Gigantic, enormous, immense, large....... osv, osv.... men eleven säger: "Men jag kan ju säga big?"  Förstår du skillnaden? 
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?