• Anonym (Ledsen)

Min4åring längtar efter sin pappa

Lång historia kort!
    Har en 3åring och 4 åring som har en pappa som skiter i dem :(
    Har funnits i deras liv till och från. Men så fort det blir skit mellan oss så struntar han även i barnen?.. Så jag har fått nog!! Men hur förklarar man för en 4 åring? 3åring han säger inte så mycket?
    Har snart gått 2 månader sen han såg dem , 4 åringen säger väl egentligen mindre och mindre om honom.. Men ibland så kommer de saker ifrån den lilla munnen och jag vet inte vad jag ska säga mer. Har sagt denna tid att pappa jobbar..
    Hur är man psykotisk med sin 4 åring?

Ledsen mamma

• Svar på tråden Min4åring längtar efter sin pappa
  • Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-08 09:36:55 följande:

Men AMEN på det. :) 

Har egentligen varit ensam sen minstingen kom. Klarade jag nyfödd och 1 åringen så kommer jag klara detta galant?
    Är faktiskt hans förlust att han inte vill vara med barnen.. Kanske hittar en bättre ?pappa? till dem framöver 

Men lovar mig själv att jag ska inte slänga skit på honom till barnen, karln har problem och det är väl ?synd? om honom egentlige. 

Ja du är nog som de flesta kvinnor; starkare än vi själva tror! Ibland undrar man hur sjutton man orkat med vissa perioder. Svaret? För att man var tvungen.

Helt klart hans förlust, couldn't care less. Synd för barnen så klart, men så länge de har andra vettiga manliga förebilder väldigt nära så kan det uppväga för mycket.

Precis, prata inte illa om honom inför dem. De kommer bara må sämre då och sanningen lär krypa sig på dem så småningom ändå när de blir äldre och inser att "hmm, pappa har faktiskt aldrig brytt sig egentligen....". Kan bli väldigt ledsamt då, men med en stark trygghet hos dig kommer de klara sig rätt bra ändå, särskilt om det som sagt finns andra bra män omkring dem.
  • sture123

Varför blir det så ofta "skit" mellan dig och pappan?
    Finns det verklingen inget du själv kan göra där för att det inte ska bli så?

• Anonym (Stella)

Jag tror på att vara ärlig med sina barn så de vet att de kan lita på att man säger sanningen till dem. Ljuger man för barnen när det är små blir det svårt att börja tala sanning när de är äldre. Dessutom tar barn efter och om du undviker att prata om  saker som är svårt att prata om så kommer dina barn också göra det. Då lämnar du dem ensamma med sina svåra tankar. 

Säg att deras pappa inte klarar av att vara en bra pappa till dem nu men förhoppningsvis så kommer han bli bättre. Just nu klarar han bara av att tänka på sig själv men han vet att barnen har det bra eftersom de är med dig. Han har inte lämnat dem på gatan utan i trygga händer och det behöver dina barn få höra. Deras pappa vet att de har det bra med sin mamma men klarar inte av att vara där själv just nu. 

Även om det är jobbigt så måste ju barnen få prata om hur ledsna och besvikna de är. Du ska bara lyssna och varken förstärka eller förminska deras känslor men visa att du hör dem och att det är ok att vara arg och ledsen. När de frågar saker du inte kan svara på är det ok att säga att du inte vet och att du själv undrar samma sak. 

Tyvärr kommer det här kanske bli ett samtal ni kommer fortsätta ha under deras uppväxt och det är lättare att få till ett öppet samtal med små barn än med stora

• Anonym (En del av)
    Anonym (Stella) skrev 2023-10-08 10:48:28 följande:

Jag tror på att vara ärlig med sina barn så de vet att de kan lita på att man säger sanningen till dem. Ljuger man för barnen när det är små blir det svårt att börja tala sanning när de är äldre. Dessutom tar barn efter och om du undviker att prata om  saker som är svårt att prata om så kommer dina barn också göra det. Då lämnar du dem ensamma med sina svåra tankar. 

Säg att deras pappa inte klarar av att vara en bra pappa till dem nu men förhoppningsvis så kommer han bli bättre. Just nu klarar han bara av att tänka på sig själv men han vet att barnen har det bra eftersom de är med dig. Han har inte lämnat dem på gatan utan i trygga händer och det behöver dina barn få höra. Deras pappa vet att de har det bra med sin mamma men klarar inte av att vara där själv just nu. 

Även om det är jobbigt så måste ju barnen få prata om hur ledsna och besvikna de är. Du ska bara lyssna och varken förstärka eller förminska deras känslor men visa att du hör dem och att det är ok att vara arg och ledsen. När de frågar saker du inte kan svara på är det ok att säga att du inte vet och att du själv undrar samma sak. 

Tyvärr kommer det här kanske bli ett samtal ni kommer fortsätta ha under deras uppväxt och det är lättare att få till ett öppet samtal med små barn än med stora

Så himla bra formulerat! 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Stella) skrev 2023-10-08 10:48:28 följande:

Tack du har sååå rätt! 

Ska verkligen tänka på detta! Åter igen tack :) 

Min 4 åring frågade idag, varför hämtar aldrig pappa oss på dagis.. Svarade att jag inte visste varför, då sa hon att jag vill ändå inte att pappa ska hämta för jag vill bara vara med dig mamma!

Han har inte sett barnen sen den 20/8 och från början kunde hon vara ledsen men nu dessa sista veckorna så verkar det nästan som de blivit en vana.. 

• Anonym (Ledsen)
    sture123 skrev 2023-10-08 10:27:20 följande:

Varför blir det så ofta "skit" mellan dig och pappan?
    Finns det verklingen inget du själv kan göra där för att det inte ska bli så?

Tro mig, jag har försökt allt! Jag har blundat för hans sätt att vara mot oss för att jag så gärna vill att vi ska ha det bra.
    Men att få det bra med en person som är så egocentrisk lagd det funkar inte? Mitt tålamod har lämnat mig nu! 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2023-10-08 10:14:21 följande:
    Ja du är nog som de flesta kvinnor; starkare än vi själva tror! Ibland undrar man hur sjutton man orkat med vissa perioder. Svaret? För att man var tvungen.

Helt klart hans förlust, couldn't care less. Synd för barnen så klart, men så länge de har andra vettiga manliga förebilder väldigt nära så kan det uppväga för mycket.

Precis, prata inte illa om honom inför dem. De kommer bara må sämre då och sanningen lär krypa sig på dem så småningom ändå när de blir äldre och inser att "hmm, pappa har faktiskt aldrig brytt sig egentligen....". Kan bli väldigt ledsamt då, men med en stark trygghet hos dig kommer de klara sig rätt bra ändå, särskilt om det som sagt finns andra bra män omkring dem.
    Ja vissa runt mig säger åt mig att det är väl bara att säga åt honom att ta barnen så du får avlastning!
    Men jag kommer aldrig göra det, han ska själv vilja ha barnen, kommer aldrig tvinga honom.

Det är extremt jobbigt ensam med dem och att få hela vardagen att gå runt! Men som du skriver jag har inget annat val och jag vet att jag kommer klara detta med bravur :)

Har begärt underhåll nu ifrån fk.. Skickade ett meddelande till honom och undrade hur han tänkte med barnen och deras relation, önskade att han kunde hjälpa till ekonomiskt så jag har mer möjlighet att hitta på sake med dem om han väljer att inte finnas här för dem? Fick inget svar. Så då blev de enkelt val för mig att söka via fk? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-08 15:09:27 följande:
    Tro mig, jag har försökt allt! Jag har blundat för hans sätt att vara mot oss för att jag så gärna vill att vi ska ha det bra.
    Men att få det bra med en person som är så egocentrisk lagd det funkar inte? Mitt tålamod har lämnat mig nu! 
    Du behöver inte anstränga dig för att få saker att kännas bra mellan er. Bete dig bara neutralt så blir det bäst så, du kommer att må bättre när du slutar lägga energi på fel ställe.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-10-08 15:16:48 följande:
    Ja vissa runt mig säger åt mig att det är väl bara att säga åt honom att ta barnen så du får avlastning!
    Men jag kommer aldrig göra det, han ska själv vilja ha barnen, kommer aldrig tvinga honom.

Det är extremt jobbigt ensam med dem och att få hela vardagen att gå runt! Men som du skriver jag har inget annat val och jag vet att jag kommer klara detta med bravur :)

Har begärt underhåll nu ifrån fk.. Skickade ett meddelande till honom och undrade hur han tänkte med barnen och deras relation, önskade att han kunde hjälpa till ekonomiskt så jag har mer möjlighet att hitta på sake med dem om han väljer att inte finnas här för dem? Fick inget svar. Så då blev de enkelt val för mig att söka via fk? 
    Nej, och det blir inte bra för barnen heller om han känner sig tvingad. Det kan gå ut över umgänget om man säger så. Då är det bättre att han inser själv om han vill ha dem eller inte, då kan ni diskutera vilken dag som blir lämplig (för mer lär det ju inte vara i början ändå).

Jättebra att du kontaktat FK! Tänk på att du även har rätt att få en del pengar retroaktivt där, upp till tre år! Så det blir mycket pengar det, och jag tycker du ska göra det. Inte mer än rätt med tanke på att det är gemensamma barn. Du måste dock gå genom domstol för att få de pengarna så lämna in en stämningsansökan dit.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/skyldighet-att-betala-retroaktivt-underhallsbidrag/
Svar på tråden Min4åring längtar efter sin pappa