• Anonym (Akut hjälp)

AKUT HJÄLP

Min sexåring behöver komma till skolan imorgon men jag har stukat tån rejält (vilket låter som en dålig ursäkt bara jag läser det) men det känns som om jag brutit det, jag kan knappt gå och att försöka sätta på mig skon är en MARDRÖM, jag försökte gå med skor men det gick inte utan att jag bröt ihop - så ont gör det. Jag kan seriöst inte gå, min man jobbar heltid och går upp 5 på morgnarna och han kan inte gå till skolan med henne så hur fa* gör jag? Min man verkar inte heller förstå och säger "På något sätt får DU lösa det, hon har skolplikt, annars kommer socialen att ta henne eller något". TOPPEN! FAN FU**ING TASTIC! 
    Jag kan seriöst inte gå! Inte har jag körkort heller eller någon slags transport. Inte har vi heller någon vi känner som kan hjälpa oss, inte någon pålitlig granne. Hjälp mig snälla! 

• Svar på tråden AKUT HJÄLP
  • Anonym (Ulle)

Om det här är på riktigt så hade jag ifrågasatt relationen till min man som inte tror dig och som inte ställer upp och ser till att barnet kommer till skolan. 

• Anonym (000)

Din man får ta tjänstledigt ett par timmar på morgonen och lösa detta. Ni är ju ett team. Hur skulle han löst det om du låg i 40 graders feber/var på sjukhus? Skulle han även då säga att det är ditt att lösa?

Det är ert tillsammans att lösa.

Menar du på riktigt att din egen man, barnets pappa, kommenterar med att soc kommer ta barnet, det är skolplikt? Det är ju hans barn också, så det är lika mycket hans ansvar (givetvis tar inte någon barn pga detta, men det är rätt knasigt att han säger så när det handlar om hans eget barn - fattar han inte att om soc jobbar med ett ärende då är det utifrån barnets situation, dvs båda föräldrarna?

• Anonym (Akut hjälp)
    Anonym (Ulle) skrev 2023-10-08 11:02:10 följande:

Om det här är på riktigt så hade jag ifrågasatt relationen till min man som inte tror dig och som inte ställer upp och ser till att barnet kommer till skolan. 

Jag sa det till honom..."är inte du min man?"
    "men jag kan inte fixa allting, jag har jobb och du sitter hemma och gör ingenting". 
    Saker är svårt mellan oss just nu...men vi försöker. Jag är så orolig, jag vet inte vad jag ska göra.
  • Anonym (Dahlia)

Men har du inga badtofflor eller skor med öppen tå TS? Eller så fixa kryckor på apotek och bara slå bandage och lite plast runt foten.

Jag tycker också att din man är rätt dum i huvet här men med Ipren+ Alvedon + öppet runt foten så borde du kunna få barnet till skolan, och sen dig själv till VC.

För om tån är bruten bör de absolut dokumentera det om det skulle bli några senare följder av det.

• Anonym (Emmie)

Jag hoppas att du vet att socialtjänsten inte omhändertar barn bara för att pappan klantar till det så att barnet inte kommer till skolan ett par dagar. Det behöver du inte vara orolig för.

Har du kontaktuppgifter till barnets klasskompisars föräldrar? Kanske någon av dem kan skjutsa?

Och har ni råd till det så kan ni ju ta en taxi.

• Anonym (Tänker utanför boxen)

När min grabb bröt stortån köpte vi billiga stålhätteskor.
    Jag har just nu en ond tå, vinterboots eller sandaler funkar bra.
    Så imorgon, tryck i dig lite värktabletter, ta på stabila stora skor, låna en sparkcykel med eller utan motor, cykla funkar också bra.
    Du fixar det.

• Anonym (Elias)

Det finns inte taxi?
    Jäntan har ingen skolkamrat att följa med?
    Hon kan inte gå själv?

Blir så förvånad att det nuförtiden inte finns någon plan B för minsta sak

• Hjelm

Men herregud, antingen får din man ta ledigt i någon kvart/halvtimme (vad det nu tar, inte vet jag) för att köra dottern. Eller så får ni fråga föräldrarna till hennes klasskamrater om hon kan få åka med dem i några dagar. Eller så får du gå andra sorts skor, du är väl inte helt invalid även om du har ont i tån? Eller så får ni kosta på er taxi den här tiden, eller fråga om kommunen kan erbjuda individanpassad skolskjuts (det tror jag dock verkligen inte om ni inte har starkare argument än "den andra föräldern vill inte behöva gå från jobbet").

Hur kan det här bli ett sånt problem?

• Anonym (Emmie)
    Anonym (Tänker utanför boxen) skrev 2023-10-08 11:18:28 följande:

När min grabb bröt stortån köpte vi billiga stålhätteskor.
    Jag har just nu en ond tå, vinterboots eller sandaler funkar bra.
    Så imorgon, tryck i dig lite värktabletter, ta på stabila stora skor, låna en sparkcykel med eller utan motor, cykla funkar också bra.
    Du fixar det.

Inte en chans att jag hade cyklat med en bruten tå! Men jag håller med dig om att det är läge att tänka kreativt, nu när pappan vägrar ta sitt ansvar och vabba.
  • Anonym (S)

Finns det på riktigt inte en endaste förälder i klassen som du kan kontakta och be att hen kan få åka med eller kan möta upp en taxin en bestämd tid när den kommer till skolan (om ni bor långt från andra i klassen). 
    För så hade jag löst det om min man inte hade kunnat komma loss från jobbet.
    Nu hade min man sett detta som ett gemensamt problem eftersom det är vårt barn...och gjort allt han kan för att försöka lösa det...

Det låter som att ert problem mest är symtom på andra, betydligt större problem....

Svar på tråden AKUT HJÄLP