• Anonym (Akut hjälp)

AKUT HJÄLP

Min sexåring behöver komma till skolan imorgon men jag har stukat tån rejält (vilket låter som en dålig ursäkt bara jag läser det) men det känns som om jag brutit det, jag kan knappt gå och att försöka sätta på mig skon är en MARDRÖM, jag försökte gå med skor men det gick inte utan att jag bröt ihop - så ont gör det. Jag kan seriöst inte gå, min man jobbar heltid och går upp 5 på morgnarna och han kan inte gå till skolan med henne så hur fa* gör jag? Min man verkar inte heller förstå och säger "På något sätt får DU lösa det, hon har skolplikt, annars kommer socialen att ta henne eller något". TOPPEN! FAN FU**ING TASTIC! 
    Jag kan seriöst inte gå! Inte har jag körkort heller eller någon slags transport. Inte har vi heller någon vi känner som kan hjälpa oss, inte någon pålitlig granne. Hjälp mig snälla! 

• Svar på tråden AKUT HJÄLP
  • Anonym (Eh)
    olof 45 skrev 2023-10-10 11:19:30 följande:
    På vilket sätt då?

Är det bara jag som ogillar när TS:ar lämnar trådar på detta sätt? Först fått folk att engagera sig och ge tips, och sedan inte ge en ordentlig uppdatering...
    Befarar att ts har fått pallra sig iväg med barnet till skolan, bett någon annan ta barnet dit eller bara låtit henne vara hemma. Tror INTE att pappan gjorde sin plikt iaf.
  • olof 45
    EpicF skrev 2023-10-10 11:21:11 följande:
    Om inte ts vill ge uppdatering så behöver hon inte det. 
    Och om jag tycker det är ett trist beteende, när folk använt sin tid på att försöka hjälpa, så får jag tycka så
  • EpicF
    olof 45 skrev 2023-10-10 14:53:38 följande:
    Och om jag tycker det är ett trist beteende, när folk använt sin tid på att försöka hjälpa, så får jag tycka så
    Självklart får du tycka det. Varför skulle du inte få det?
  • olof 45
    EpicF skrev 2023-10-10 15:16:44 följande:
    Självklart får du tycka det. Varför skulle du inte få det?
    Din respons. Du svarade snäsigt på min fråga till TS och det faktum att jag tyckte det var lite fräckt av TS att ge en så tunn uppdatering.
  • Anonym (e)

Exakt samma frågeställning bör återkomma om några månader. En skadad eller sjuk mamma vars partner är en idiot som inte kan få barnet till skolan. Svar? Nja.

• Tow2Mater
    EpicF skrev 2023-10-10 11:13:22 följande:

Fliselisan; Summan av kardemumman blir att man lär barnen att det är helt ok att vara hemma trots att man inte är sjuk. 

Anonym (B): Klart man kan göra. Man råna banken eller ta livet av grannen också, men inte man får göra. 

Om man är sjuk så sjukanmäler man sig. Behöver man återhämtning eller bara vill vara ledig så tar man ledigt utan lön eller semester. Men sjukskriver sig inte. 

Men skolbarn har ju inte semsterdagar att ta ut. I barns fall spelar det ju ingen praktisk roll om de sjukanmäls eller om de stannar hemma utan att ange orsak, då de varken får lön eller sjukpenning.
  • city cat
    Tow2Mater skrev 2023-10-11 04:04:21 följande:
    Men skolbarn har ju inte semsterdagar att ta ut. I barns fall spelar det ju ingen praktisk roll om de sjukanmäls eller om de stannar hemma utan att ange orsak, då de varken får lön eller sjukpenning.

Förvisso.

Men det kan spela roll för föräldrarna och eventuellt för deras arbetsgivare. 

• Tow2Mater
    city cat skrev 2023-10-11 11:35:00 följande:

Förvisso.

Men det kan spela roll för föräldrarna och eventuellt för deras arbetsgivare. 

Jo, men det är ju upp till foräldern att bestämma, och ta eventuella konsekvenser.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2023-10-11 15:12:47 följande:
     Nej, skolbarn har inte semesterdagar. Men de har höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sedan ett långt sommarlov. Vilket är att likställa med semester. 

Dessutom får barn från 16 år studiebidrag som kan dras in om de har för mycket frånvaro eller ogiltig frånvaro. 

Barn under 16 kan också få orosnmälan på sig om de har för mycket frånvaro eller ogiltig frånvaro. 
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2023-10-12 16:17:58 följande:
     Nej, skolbarn har inte semesterdagar. Men de har höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sedan ett långt sommarlov. Vilket är att likställa med semester. 

Dessutom får barn från 16 år studiebidrag som kan dras in om de har för mycket frånvaro eller ogiltig frånvaro. 

Barn under 16 kan också få orosnmälan på sig om de har för mycket frånvaro eller ogiltig frånvaro. 
    Så då blir ju det realistiska alternativet att ljuga och säga barnet är sjukt.
  • Anonym (Eh)
    Tow2Mater skrev 2023-10-12 20:41:11 följande:
    Så då blir ju det realistiska alternativet att ljuga och säga barnet är sjukt.
    Eeeeh nej det realistiska alternativet är att riva i åt karln man bor med att han får se till att ta ungen till skolan.
Svar på tråden AKUT HJÄLP