• Anonym (Akut hjälp)

AKUT HJÄLP

Min sexåring behöver komma till skolan imorgon men jag har stukat tån rejält (vilket låter som en dålig ursäkt bara jag läser det) men det känns som om jag brutit det, jag kan knappt gå och att försöka sätta på mig skon är en MARDRÖM, jag försökte gå med skor men det gick inte utan att jag bröt ihop - så ont gör det. Jag kan seriöst inte gå, min man jobbar heltid och går upp 5 på morgnarna och han kan inte gå till skolan med henne så hur fa* gör jag? Min man verkar inte heller förstå och säger "På något sätt får DU lösa det, hon har skolplikt, annars kommer socialen att ta henne eller något". TOPPEN! FAN FU**ING TASTIC! 
    Jag kan seriöst inte gå! Inte har jag körkort heller eller någon slags transport. Inte har vi heller någon vi känner som kan hjälpa oss, inte någon pålitlig granne. Hjälp mig snälla! 

• Svar på tråden AKUT HJÄLP
  • Anonym (Privat?)
    Anonym (Dahlia) skrev 2023-10-08 11:40:25 följande:
    Man får inga kryckor eller smärtstillande av akuten här i alla fall, det får du köpa själv på apotek.

Jag hade stukat foten så den var svullen som en handboll men de ville inte ens linda den åt mig fast jag aldrig hade gjort det, för att jag aldrig haft en allvarlig stukning förut i mitt liv.
    Låter som ett privat alternativ som enbart är ute efter att tjäna pengar.

I min kommun finns ett ställe mitt emot folktandvården där man får låna kryckor eller rullstol så länge man behöver. Tror man behöver läkarintyg men är inte säker. Tror det är en del av kommunen, men kan lika gärna vara landstinget/regionen som står för den servicen. Det är inget ovanligt för just min kommun. 
    Jag hade ett stort infekterat sår, megasvullen fot (flera raggsockor och en plastpåse fick tjäna som sko) och åt antibiotika för att undvika blodförgiftning. Det gick bra att skutta omkring på kryckor under den veckan det behövdes.

Måste ju finnas ett liknande ställe där ts bor! Att jag inte minns vad det heter: / Säkert något med rehab och tror de som jobbar där är arbetsterapeuter och uskor.
  • Agda90

Nu har det gått några dagar sedan du behövde hjälp TS så detta blir till framtiden. 

Man kan ansöka om enstaka dagar på fritids. Kolla när fritids öppnar. De flesta öppnar vid 6 tiden. Din man hade kunnat "offra" lite tid av sin arbetstid och kört ert barn till fritids. 
    I vanliga fall får man inte omsorg om man inte behöver det men när den ena föräldern av någon anledning inte kan lämna barnet så får man faktiskt ha fritids. 

Sen när din fot är bättre och du kan få på dig en sko så se till att ge din man en fet spark i röven för det skitstövel beteendet han kört med!!

• EpicF

Fliselisan; Summan av kardemumman blir att man lär barnen att det är helt ok att vara hemma trots att man inte är sjuk. 

Anonym (B): Klart man kan göra. Man råna banken eller ta livet av grannen också, men inte man får göra. 

Om man är sjuk så sjukanmäler man sig. Behöver man återhämtning eller bara vill vara ledig så tar man ledigt utan lön eller semester. Men sjukskriver sig inte. 

• olof 45
    Anonym (Akut hjälp) skrev 2023-10-08 19:09:10 följande:

Hej och tack för alla svar. Jag kan säga att allt har löst sig nu. 

På vilket sätt då?

Är det bara jag som ogillar när TS:ar lämnar trådar på detta sätt? Först fått folk att engagera sig och ge tips, och sedan inte ge en ordentlig uppdatering...
  • EpicF
    olof 45 skrev 2023-10-10 11:19:30 följande:
    På vilket sätt då?

Är det bara jag som ogillar när TS:ar lämnar trådar på detta sätt? Först fått folk att engagera sig och ge tips, och sedan inte ge en ordentlig uppdatering...
    Om inte ts vill ge uppdatering så behöver hon inte det. 
  • Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-10-10 11:13:22 följande:

Fliselisan; Summan av kardemumman blir att man lär barnen att det är helt ok att vara hemma trots att man inte är sjuk. 

Anonym (B): Klart man kan göra. Man råna banken eller ta livet av grannen också, men inte man får göra. 

Om man är sjuk så sjukanmäler man sig. Behöver man återhämtning eller bara vill vara ledig så tar man ledigt utan lön eller semester. Men sjukskriver sig inte. 

Så det är en korrekt jämförelse? Mord och bankrån.

Man måste alltså vara fysiskt sjuk för att sjuka sig anser du  

du tänker inte förebyggande utan full gas in i väggen. När man enligt dig inte får stanna hemma och vila upp sig om man är utarbetad, är det då okej när man blir utbränd senare? 

• Anonym (B)

Ledigt utan lön. Lätt för den som har råd. Lätt för den som har semesterdagar kvar. 

fy fasen vilket tänk.

• EpicF
    Anonym (B) skrev 2023-10-10 11:50:32 följande:

Ledigt utan lön. Lätt för den som har råd. Lätt för den som har semesterdagar kvar. 

fy fasen vilket tänk.

Det är det alternativet som finns om man vill vara ledig. 

Utarbetad och utbränd är en helt annan sak än att vara ledig för att man vill. Är man utbränd så går man till läkare. Vilket man också kan göra om man är utarbetad. 

Man ska vara sjuk för att ha rätt till sjukanmälan eller sjukskrivning. Inte vara vilja vara ledig en dag här och där. Både fysisk och psykisk sjukdom rök ad som sjuk. Men igen, vill man vara ledig så får man ta ledigt utan lön eller ta en semesterdag. Så är livet. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2023-10-10 13:14:01 följande:
    Det är det alternativet som finns om man vill vara ledig. 

Utarbetad och utbränd är en helt annan sak än att vara ledig för att man vill. Är man utbränd så går man till läkare. Vilket man också kan göra om man är utarbetad. 

Man ska vara sjuk för att ha rätt till sjukanmälan eller sjukskrivning. Inte vara vilja vara ledig en dag här och där. Både fysisk och psykisk sjukdom rök ad som sjuk. Men igen, vill man vara ledig så får man ta ledigt utan lön eller ta en semesterdag. Så är livet. 
    *räknas
  • Anonym (Eh)
    Anonym (B) skrev 2023-10-10 03:37:53 följande:

Det kan man visst göra. 

min dotter har toppbetyg och ligger aldrig efter, hon får ta en dag då och då & vila lite. Hon går i 9an.  Dessutom kan hon göra nästan allt skolarbete hemma. 

detsamma gäller arbete, inte att sjuka sig om man är frisk, men om man behöver återhämtning. finns egentligen ingen lag som säger att du måste ha en bakterie i kroppen för att ha rätt att vara hemma. 

De flesta skolor anser det nog vara ogiltig frånvaro om man är hemma bara för att man känner för det, eller om pappa vägrar skjutsa barnet till skolan, till exempel.

Numera kan man sjukanmäla sig från jobbet inte bara för fysisk sjukdom utan även andra tillstånd. Tror fortfarande inte det skulle ses som giltigt sjukskrivning att stanna hemma bara för att man känner för att vila upp sig en dag.
Svar på tråden AKUT HJÄLP