• Anonym (Akut hjälp)

AKUT HJÄLP

Min sexåring behöver komma till skolan imorgon men jag har stukat tån rejält (vilket låter som en dålig ursäkt bara jag läser det) men det känns som om jag brutit det, jag kan knappt gå och att försöka sätta på mig skon är en MARDRÖM, jag försökte gå med skor men det gick inte utan att jag bröt ihop - så ont gör det. Jag kan seriöst inte gå, min man jobbar heltid och går upp 5 på morgnarna och han kan inte gå till skolan med henne så hur fa* gör jag? Min man verkar inte heller förstå och säger "På något sätt får DU lösa det, hon har skolplikt, annars kommer socialen att ta henne eller något". TOPPEN! FAN FU**ING TASTIC! 
    Jag kan seriöst inte gå! Inte har jag körkort heller eller någon slags transport. Inte har vi heller någon vi känner som kan hjälpa oss, inte någon pålitlig granne. Hjälp mig snälla! 

• Svar på tråden AKUT HJÄLP
  • Fliselisan

Som enkel lösning på ditt problem: sjukanmäl barnet imorgon, ta dig till vårdcentralen o låna ett par kryckor. Hur tar ni er till skolan i vanliga fall? Kan du gå dit på kryckorna? Eller cykla? 

Om tån verkar vara bruten eller rejält stukad så tejpa den ihop med tån bredvid. Dra på dig en raggsocka och en stor sko du kan få ner foten i, antingen din mans eller en badtoffla kanske? 

Socialtjänsten tar definitivt inga barn på dessa grunder. Särskilt inte om du sjukanmäler henne. Känn på hennes panna imorgon o säg att hon känns varm, nog feber, så slipper hon ljuga i skolan om varför hon var hemma (och du slipper att sanningen kommer fram).

• EpicF
    Fliselisan skrev 2023-10-08 21:26:29 följande:

Som enkel lösning på ditt problem: sjukanmäl barnet imorgon, ta dig till vårdcentralen o låna ett par kryckor. Hur tar ni er till skolan i vanliga fall? Kan du gå dit på kryckorna? Eller cykla? 

Om tån verkar vara bruten eller rejält stukad så tejpa den ihop med tån bredvid. Dra på dig en raggsocka och en stor sko du kan få ner foten i, antingen din mans eller en badtoffla kanske? 

Socialtjänsten tar definitivt inga barn på dessa grunder. Särskilt inte om du sjukanmäler henne. Känn på hennes panna imorgon o säg att hon känns varm, nog feber, så slipper hon ljuga i skolan om varför hon var hemma (och du slipper att sanningen kommer fram).

Varför ska hon sjukanmäla ett barn som inte är sjukt? 

Och dessutom lära barn att det är helt ok att ljuga och säga att man har ex feber och då sjukanmäla sig istället för att jobba. Inte speciellt bra föräldraskap det. 
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2023-10-08 22:00:37 följande:

Och dessutom lära barn att det är helt ok att ljuga och säga att man har ex feber och då sjukanmäla sig istället för att jobba. Inte speciellt bra föräldraskap det. 
    Eftersom man inte har semesterdagar man kan ta ut vid behov  i skolan, som man faktist har när man jobbar.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2023-10-08 23:18:12 följande:
    Eftersom man inte har semesterdagar man kan ta ut vid behov  i skolan, som man faktist har när man jobbar.
    Ta ut vadå? Sjukdagar? 

Sjukdagar/sjukanmälan är till för att ha när man är sjuk. 

Vi har inte sk personal days som i USA. 
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2023-10-08 23:41:04 följande:
    Ta ut vadå? Sjukdagar? 

Sjukdagar/sjukanmälan är till för att ha när man är sjuk. 

Vi har inte sk personal days som i USA. 
    Har skolan inte semesterdagar måste man ju antingen sjukanmäla ett barn som inte är sjukt, eller bara hålla det hemma utan att ange orsak.

Du forsoker jämfora med jobb, men jag menar det är INTE samma sak som att lära barn att det är helt ok att ljuga och säga att man har ex feber och då sjukanmäla sig istället för att jobba. På jobb tar man ut semester om man behover vara hemma om man inte är sjuk. Man sjukanmäler sig inte.
  • Anonym (Eh)

Man sjukanmäler inte ett friskt barn för det första, oavsett orsak. Inte heller tar man ut semesterdagar för barnet.

Det finns en fullt frisk vuxen i hemmet som KAN ta barnet till skolan, bara det att han enligt starten skiter i det och lägger det på ts som inte kan gå. Det här är ett utmärkt tillfälle för ts att omvärdera hela deras relation! Tar man inte hand om sin partner och sin familj när någon är sjuk så kan man inte sjunka lägre i mina ögon.

• EpicF

Tow2Mater: Nej, det är inte ok att ljuga och hålla friska barn hemma. 

Och nej, man sjukanmäler sig inte från skolan heller om man är frisk. Och jo, skola är barnens "jobb". 

• Fliselisan
    EpicF skrev 2023-10-08 22:00:37 följande:

Om du läste vad jag skrev så var mitt förslag att hon kunde säga till barnet att hon känns varm och har feber. Alltså behöver barnet inte ljuga om något eller lära sig att ljuga.

Som en engångsföreteelse i en akutsituation så kan man givetvis välja att hålla barnet hemma en dag. 

För övrigt är det trist att du genomgående i dina inlägg letar efter personer att svara som tycker annorlunda än du, du letar efter konflikter. 

• Anonym (SA)

Fast vad tänkte du att VI skulle göra?? Skulle nån erbjuda sig att skjutsa ungen?? Brukar du lämna ut dina barn på internet till första bästa frivilliga?

Sen så underskattar de flesta av er en stukad/bruten tå för FAR ÅT HELVETE vad ont det gör i det akuta skedet!! Värker satlöst långt upp i knävecket, man blir yr för minsta lilla. Det är inte "bara" att linda för tryck funkar inte, "bara" att ta ett par kryckor etc.

Skönt att läsa att det löste sig för er i alla fall!

• Anonym (B)
    EpicF skrev 2023-10-09 07:12:25 följande:

Tow2Mater: Nej, det är inte ok att ljuga och hålla friska barn hemma. 

Och nej, man sjukanmäler sig inte från skolan heller om man är frisk. Och jo, skola är barnens "jobb". 

Det kan man visst göra. 

min dotter har toppbetyg och ligger aldrig efter, hon får ta en dag då och då & vila lite. Hon går i 9an.  Dessutom kan hon göra nästan allt skolarbete hemma. 

detsamma gäller arbete, inte att sjuka sig om man är frisk, men om man behöver återhämtning. finns egentligen ingen lag som säger att du måste ha en bakterie i kroppen för att ha rätt att vara hemma. 

Svar på tråden AKUT HJÄLP