• Gizzmos

Terapi för mansbebis?

Hej! Vill inte att detta ska bli en ?blameande? tråd utan undrar om det finns hjälp att få för så kallade mansbebisar? 

Jag har 2 barn, hus osv med en man som inte gör ett smack. Han städar inte, har aldrig barnen, tar inte ansvar för något kring försäkringar, bilar eller whatever. Det enda han gör är att klippa gräset ca varannan vecka om somrarna för det går fasiken inte göra själv med 2 barn. (Och ja jag ber såklart honom göra det oftare än så men nää). 

jag tror att han har typ ADD då han har en del ?avvikande? beteenden, inte kan ta instruktioner, aldrig har ork att göra något som inte intresserar honom osv, han själv tror också det men vill varken utredas eller medicineras. han säger själv att han nog är utbränd - men orkar med sina intressen och jag förstår inte riktigt vad han är utbränd över. Jag är föräldraledig nu, men jobbar i vanliga fall på samma ställe som honom och där är det fasiken svårt att bli utbränd, man har väldigt bra arbetsvillkor så att säga. Och han gör ju inget hemma och har aldrig barnen. Han har ?passat? dom ca 2ggr/ år när jag varit tvungen att fixa håret. Äldsta barnet är 3,5 år. Så VAD bränner ut honom? 

Nämnde idag att vi kanske ska ta tag i att plocka ner studsmattan snart varpå han blev vansinnig och skrek om att jag bara tjatar och utnyttjar honom. Betedde sig otrevligt och illa mot barnen och gick sen in på sitt rum och sitter vid datorn. Nu kommer han vara tjurig i flera dagar, så är det alltid. Hans humör och hur långsint han kan vara bör slå rekord. Jag bryr mig inte längre eller tar åt mig eftersom det är hans fel och inte mitt, det vet jag. Men visst tar det lite av ens ork. Jag ska ju fortsätta visa mig glad mot barnen och ge dom en bra helg. Och det är där skon klämmer. När han är otrevlig mot barnen, ignorerar dom osv när han har dessa perioder. Gått så långt att jag gått över alla gränser och ofta hoppas att han ska dö. Jag klarar mig på livförsäkringen och barnen slipper honom. Jag vet, det är hemskt och över ALLA gränser, men jag känner så när jag ser hur äldsta blir osäker och nervös kring att ?duga? i hans närhet eller frågar om det är hans fel när sambon blir triggad. 

MEN. Han kan också vara skitrolig, stundvis leka med barnen och jag vill fan INTE under några omständigheter splittra vår familj. Jag vet ju liksom vad det gjorde med min familj som barn. Jag vill vända på varje sten innan man tar den vägen. Sambon mår själv dåligt när hans beteende påverkar barnen, men kan liksom inte stoppa sig själv när han väl har en dålig period, vilket kommer ca 2 veckor varannan månad. Ibland oftare ibland mer sällan. Och nej han skulle ALDRIG fysiskt skada mig eller barnen, men har väldigt hårda ord och kan ignorera länge vilket också sårar. 

finns det någon terapi för detta? Alltså för att få honom att se allt jag gör dagligen Och hjälpa mig med det jag har svårt att göra samtidigt som jag har 2 barn?  För att liksom komma in i ?vuxenlivet?? Han vill sälja huset och ångrar barnen för att det är för mycket måsten hela tiden. Han vill bara få sitta ifred vid datorn säger han. Spelar mest WoW där. Bett honom gå i terapi länge nu men han säger att dom inte kommer hålla på sin tystnadsplikt så att han blir utskämd på stan alternativt att soc tar barnen ifrån honom? tips på hur man kan övertala honom om att det inte är så? 

Och om man kollar självtester osv så har han klockren ADD, någon som lever med detta eller med någon som har det och vet vilken hjälp/medicinering som finns där om han väl går med på en utredning? 

• Svar på tråden Terapi för mansbebis?
  • Anonym (granit)
    Tow2Mater skrev 2023-10-29 15:45:13 följande:
    Och även om det visar sig att så inte är fallet, fortsätter ofta kvinnan att skaffa minst ett till barn med samma man.
    Borde du inte snarare ställa frågan varför mannen skaffar fler barn när han redan hatar att hjälpa till med och plocka upp efter ett barn?
  • Anonym (Bliven)

Kan ju vara ett spelberoende. Du nämner wow, har sett det tidigare. Det är en viss skillnad på normalt spelande och beroendespelande. Det kryper i skinnet och han blir lättirriterad, behöver sin "fix" blir sur, stänger in sig och får slappna av med spelet. 

• Anonym (?)
    Bis mis skrev 2023-10-29 15:31:22 följande:
    Eller omvänt. Vem skulle inte bli frustrerad av att vara oavlönad hushållerska. Jättebra att kunna ha ett familjeliv men inte behöva ta ansvar. Tänk också på att det är kvinnor som tar smällen med att vara gravid/föda med allt det innebär av slitage på kroppen.

Ja brösten blir hängiga, rumpan hänger ner till knäna och magen blir slapp, inkontinens mm. 

Cry me a river.

• Tow2Mater
    Anonym (granit) skrev 2023-10-29 15:47:57 följande:
    Borde du inte snarare ställa frågan varför mannen skaffar fler barn när han redan hatar att hjälpa till med och plocka upp efter ett barn?
    För att kvinnan tjatar och vill ha ett syskon och mer föräldraledigt kanske.
  • Bis mis
    Anonym (?) skrev 2023-10-29 15:51:48 följande:

Ja brösten blir hängiga, rumpan hänger ner till knäna och magen blir slapp, inkontinens mm. 

Cry me a river.

Inte för alla nej. Men kroppen blir annorlunda och inte till det bättre. Skulle vara bättre om alla skitpappor det finns insåg det offer bara detta med att upplåta sin kropp för båda föräldrarna innebär.
  • Jemp

Nu verkar det ju inte vara mansbebis som är problemet utan massa annat- och då finns hjälp att få ja.

via vi för utbrändhet.
    utredning för add.
    familjerådgivning för att få honom att förstå problemet och att din gräns är nådd.
    föräldrakurser för att bemöta barnen.

Och kanske separat samtalsstöd för dig, för att reda ut om det verkligen är sämre att separera än att bo med en pappa som skadar barnen psykiskt och ger dig merarbete.

• Gizzmos

Svårt att läsa allt och jonglera barn men här kommer lite svar?
    Absolut har han alltid varit egen och jag (och många andra) har nog alltid tänkt att tex ADD ligger bakom för att han haft svårt att planera, höra av sig, ta instruktioner? Alltså han är ju inte korkad på något sätt utan GRYM kring allt som har med telnik att göra och så.

och han var SUPERBRA fram tills vårt andra barn föddes. Med första barnet så tog han ändå en del städning och så trots att jag var ?hemma?. Sen köpte vi hus och det blev fler måsten. Och så ville han skaffa barn tätt för att han inte haft syskon och alltid saknat det, så han ville ge barnen det ?Bandet?. Men typ direkt jag blev gravid med andra så bara stängde han av. Dom blev tom förbannade på honom på förlossningen för att han sa något otrevligt när jag fick en värk när vi spelade kort och han tyckte jag skulle lägga nångång? knappt haft något intresse av barnen eller huset sen dess. 

ja jag vet att många är pro skilsmässa, det har jag med varit men när det väl kommer in nya i bilden osv? nej alla i min familj är överens om att vårt liv hade varit bättre i den toxic relationen våra föräldrar hade än kaoset som är nu. Och många kompisar osv jag har håller med om det. Men ja självklart finns det gränser och barnen kommer såklart först. 

ang att skaffa någon ny för att behålla huset så har jag alltså råd att ha huset själv i några år, men knappast när tex köket ska renoveras att jag har råd att spara undan så mycket själv med 2 barn? så skulle såklart ALDRIG slänga in någon ny i barnens liv direkt bara för att behålla huset, utan menade mer att jag inte kan chansa på att det blir så och att jag kn renovera färdigt. Och vågar inte stå SJÄLV med ett hus med renoveringsbehov som man i dessa tider kanske går back på? 

• Anonym (N)
    Gizzmos skrev 2023-10-29 17:51:58 följande:

Svårt att läsa allt och jonglera barn men här kommer lite svar?
    Absolut har han alltid varit egen och jag (och många andra) har nog alltid tänkt att tex ADD ligger bakom för att han haft svårt att planera, höra av sig, ta instruktioner? Alltså han är ju inte korkad på något sätt utan GRYM kring allt som har med telnik att göra och så.

och han var SUPERBRA fram tills vårt andra barn föddes. Med första barnet så tog han ändå en del städning och så trots att jag var ?hemma?. Sen köpte vi hus och det blev fler måsten. Och så ville han skaffa barn tätt för att han inte haft syskon och alltid saknat det, så han ville ge barnen det ?Bandet?. Men typ direkt jag blev gravid med andra så bara stängde han av. Dom blev tom förbannade på honom på förlossningen för att han sa något otrevligt när jag fick en värk när vi spelade kort och han tyckte jag skulle lägga nångång? knappt haft något intresse av barnen eller huset sen dess. 

ja jag vet att många är pro skilsmässa, det har jag med varit men när det väl kommer in nya i bilden osv? nej alla i min familj är överens om att vårt liv hade varit bättre i den toxic relationen våra föräldrar hade än kaoset som är nu. Och många kompisar osv jag har håller med om det. Men ja självklart finns det gränser och barnen kommer såklart först. 

ang att skaffa någon ny för att behålla huset så har jag alltså råd att ha huset själv i några år, men knappast när tex köket ska renoveras att jag har råd att spara undan så mycket själv med 2 barn? så skulle såklart ALDRIG slänga in någon ny i barnens liv direkt bara för att behålla huset, utan menade mer att jag inte kan chansa på att det blir så och att jag kn renovera färdigt. Och vågar inte stå SJÄLV med ett hus med renoveringsbehov som man i dessa tider kanske går back på? 

Hur ställer du dig till att sälja huset och flytta till lägenhet, för att minska på måsten och kanske rädda äktenskapet?
  • Gizzmos

Jag har kanske varit lite otydlig. han är endast otrevlig och oresonlig i perioder. han är inte alltid sån. Men han är alltid passiv och gör sällan något. Och eftersom han sällan har barnen så har dom inte så mycket relation. Men överlag är han inte otrevlig mot dom.

och han och jag kan absolut ha trevligt ihop förutom i hans dåliga perioder.. 
    när han är resonlig kan vi prata mycket om hans mående och vi har pratat om allt från depression till diagnos, men då han inte vill söka hjälp så kommer man ju inte längre än till spekulation. 

han säger att det händer för lite. Att dagarna bara går och man gör inget. Han vill ju gärna ut och festa och så o gör ibland, men dom flesta av hans/våra kompisar har ju också barn och inte så mycket intresse av nattklubbar längre. 

när jag fixat midsommar och sånt med våra kompisar (som nu också har barn) så vill han inte vara med för att ?dom är trista och bara snackar om barn? och detta året åkte han tex till en stad med en kompis istället för att fira med oss? 
    han blir också alltid arg om jag tar upp hur mycket han spelar både på dator och telefon så jag tror absolut han har ett spelberoende men det går inte alls diskutera?

mycket av problemet bottnar i att han inte förstår hur jag sliter hela dagarna och hur lite han egentligen bidrar med, tar han disken EN gång på helgen så kan han liksom sedan prata om det som att det är han som gör ALL städning hemma. 

meanwhile så har vi nu bott o huset i över 2 år och han vet inte hur man startar vår tvättmaskin och nyligen frågade han vart vi har städprodukter (är liksom ett platsbyggt/inbyggt skåp som inte är astydligt). Var likadant sist jag var hos frisören och han skulle ut med barnen, då visst han inte ens vart deras kläder fanns och kunde inte gå ut. han har alltså aldrig lagt fram/klätt på barnen insåg jag då? visst att även dom skåpen är inbyggda, men inte osynliga? 

• Gizzmos
    Anonym (N) skrev 2023-10-29 18:01:58 följande:
    Hur ställer du dig till att sälja huset och flytta till lägenhet, för att minska på måsten och kanske rädda äktenskapet?

Jag älskar verkligen vårt hus och har såna visioner för det. Har dessutom renoverat det mesta själv och således har sonen fått vara med på sina villkor att skrapa gamla tidningar från väggarna, tapetsera, måla, spackla och slipa? så det hade verkligen tagit emot att sälja alla dessa minnen. Men visst livet blir aldrig som man tror eller vill. 

Jag tycker heller inte lägenhet funkar med barn. Speciellt inte barn som är vana vid att få väsnas. Så ush nej bara tanken ger mig ångest och tror inte sonen varit nöjd med det, han pratar mycket om vårt hus och tomt.. och dom månaderna vi bodde i lägenhet med honom gjorde mig SÅ stressad varje gång han skrek eller vaknade på nätterna?.
    behöver jag göra mig av med huset och det blir sån omställning för barnen så hade jag nog faktiskt gett upp om sambon med i ren besvikelse tyvärr? eller hade jag vikt mig där med för barnens skull när det väl gäller, men känns som en sista utväg. 

Svar på tråden Terapi för mansbebis?