• Anonym (Nisse)

    Soc?

    Hej

    Vi har blivit anmälda till soc 2 gånger. Problemet är att dom inte inser att vi borde få mer än ett samtal. Kan någon förklara hur dom jobbar? Det kändes som dom satt och slätade över. Eftersom jag och min respektive har ganska olika åsikter skulle jag vilja att dom inser det och gör mer utan att jag riktigt lägger fram hela problematiken i klartext. Är socialtjänstlagen enbart utformad av vad olika parter säger och gör? Kan dom inte dra slutsatser utan att allt är undertecknat av typ en jurist, expert el. dylikt?

    Enligt min respektive så är allt helt ok och allt som antyder något annat finns det jättetrovärdiga förklaringar bakom....

    ordna sig så bra....jag ser gigantiska problem av flera slag. Dessvärre har min partner konstant svar på allt och får det att låta

  • Svar på tråden Soc?
  • Anonym (mm)

    Dom har inte mycket tid skulle jag tro, överarbetade. I kommunen där jag bor står det då och då om socialtjänsten, hur dåligt det fungerar och hur många som slutar. 

    Du tycker ni behöver hjälp med barnen antar jag? Vad är det ni behöver hjälp med? Om man inte vet det är det nog lite svårt att veta vad dom gör. 

  • Anonym (Lisa)

    Om din sambo slätar över era problem måste ju du tala klarspråk. de kan inte läsa tankar. 


    Du har ett eget ansvar också, om era barn inte mår bra så kan du lämna honom. 

  • Anonym (Nisse)
    Anonym (mm) skrev 2023-10-30 09:29:08 följande:

    Dom har inte mycket tid skulle jag tro, överarbetade. I kommunen där jag bor står det då och då om socialtjänsten, hur dåligt det fungerar och hur många som slutar. 

    Du tycker ni behöver hjälp med barnen antar jag? Vad är det ni behöver hjälp med? Om man inte vet det är det nog lite svårt att veta vad dom gör. 


    Tack för svaret!
    Jo. Är det inte egentligen bara barn de bryr sig om. Åtminstone primärt är det ju så åtminstone. 
    Jag ska vara tydlig med något som kan ha verkat lite vagt. Det finns absolut värre fall än vårt, men med det sagt så har vi rejäla problem. Många av de problem vi har hade man kunnat ta sig an om det inte vore för min respektive. 
  • Anonym (Lis)

    Du kan ju ringa din handläggare och prata enskilt.

    Har man tex en partner som utövar psykiskt våld kan det ju vara svårt att prata öppet om man träffas tillsammans. En mer erfaren handläggare kan märka att det är något som inte stämmer medan en yngre mer oerfaren person lättare missar tecken på att ena parten kanske ljuger, förskönar mm

  • Anonym (.)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 09:42:21 följande:
    Tack för svaret!
    Jo. Är det inte egentligen bara barn de bryr sig om. Åtminstone primärt är det ju så åtminstone. 
    Jag ska vara tydlig med något som kan ha verkat lite vagt. Det finns absolut värre fall än vårt, men med det sagt så har vi rejäla problem. Många av de problem vi har hade man kunnat ta sig an om det inte vore för min respektive. 

    Nu skr du inte vad problemet är med din sambo fru/man, men finns det en fungerande förälder så utgår soc från att denne tar hand om barnen. I alla fall hos oss jobbar dom så.


    Du får nog förtydliga problemet och vad för slags stöd ni behöver. Det kan du göra på eget initiativ, det behöver inte finnas en startad utredning för det.

  • Anonym (Nisse)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-10-30 09:33:52 följande:

    Om din sambo slätar över era problem måste ju du tala klarspråk. de kan inte läsa tankar. 


    Du har ett eget ansvar också, om era barn inte mår bra så kan du lämna honom. 


    Jag, "Nisse", är kille och min respektive är tjej. 
    Jag vet att jag kan lämna, men tror inte jag klarar av det av flera skäl. Det kommer att ta slut på mig helt. Jag måste få det att funka via soc.
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-30 09:48:36 följande:

    Du kan ju ringa din handläggare och prata enskilt.

    Har man tex en partner som utövar psykiskt våld kan det ju vara svårt att prata öppet om man träffas tillsammans. En mer erfaren handläggare kan märka att det är något som inte stämmer medan en yngre mer oerfaren person lättare missar tecken på att ena parten kanske ljuger, förskönar mm


    Du är något på spåren. Problemet är om jag har ett sådant möte med en handläggare så vill jag inte ha öppet att det kommer ut typ ett protokoll på vårt samtal. Jag vill mer kunna smygtipsa om var dom "ska gräva" så att säga. Jag kan även ha viss avvikande åsikt, men med min respektive blir det känsligt att hårt peka ut viss problematik.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 09:59:53 följande:
    Du är något på spåren. Problemet är om jag har ett sådant möte med en handläggare så vill jag inte ha öppet att det kommer ut typ ett protokoll på vårt samtal. Jag vill mer kunna smygtipsa om var dom "ska gräva" så att säga. Jag kan även ha viss avvikande åsikt, men med min respektive blir det känsligt att hårt peka ut viss problematik.
    Ni kanske skulle vända er till familjerådgivningen för att få stöd i ert föräldraskap samt förhållande.
    Det kanske inte känns lika utpekande som att ta upp situationen med soc? Eller om soc tipsar om föräldragrupper så gå det.

    Men jag tror det är viktigt att ni har diskussionen annars tror jag du kommer komma till punkten då du känner att du behöver avsluta relationen. Kan ni inte prata om det och jobba på det kommer det ju aldrig bli bättre.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 09:54:35 följande:
    Jag, "Nisse", är kille och min respektive är tjej. 
    Jag vet att jag kan lämna, men tror inte jag klarar av det av flera skäl. Det kommer att ta slut på mig helt. Jag måste få det att funka via soc.
    Då får du tala klarspråk med soc. Ta ditt ansvar som förälder, 
  • Anonym (Fido)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-10-30 10:17:05 följande:
    Då får du tala klarspråk med soc. Ta ditt ansvar som förälder, 
    Håller helt med. Ni kommer få nån hjälp om ni inte säger som det är. Och om skiten träffar fläkten så att säga och era barn far illa på riktigt (anmälningarna måste ju komma nånstans ifrån) så kommer du att bli starkt ifrågasatt om du hela tiden känt allt.
    Ring kommunens växel och sök handläggaren.  Finns det familjestöd eller rådgivning inom kommunen så kan säkert socialsekreteraren hjälpa till med en sådan kontakt också.
Svar på tråden Soc?