• Anonym (Mamma)

Mer än underhåll?

en pappa som betalar underhåll eftersom Barnen är där sällan, borde han hjälpa till att betala saker som barnen gör? Fritidsintressen tex
    eller har han gjort sitt genom att betala underhåll?

• Svar på tråden Mer än underhåll?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Han Solo) skrev 2023-11-07 01:42:00 följande:
    Men det visste du såklart när du bestämde dig för att skaffa barn med honom. 

Haha väntade på den kommentaren. 

nej faktiskt inte. Han hade ett barn sen tidigare som han var så fin mot? så jag trodde väl han skulle fortsätta vara sån oxå mot våra barn. Dessutom var jag ung o väldigt naiv så. Men det hörde ju inte ens till diskussionen 

• Anonym (Lilly)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-11-07 05:55:01 följande:

nej faktiskt inte. Han hade ett barn sen tidigare som han var så fin mot? så jag trodde väl han skulle fortsätta vara sån oxå mot våra barn. Dessutom var jag ung o väldigt naiv så. Men det hörde ju inte ens till diskussionen 

Det är så konstigt hur vi kvinnor alltid ska stå till svara för männens dåliga beteende.

Vi ska först kunna sia in i framtiden och veta exakt hur han kommer bli som pappa. Annars får vi skylla oss själva som inte fattade.

Sedan om vi nu råkade sia fel, så får vi skylla oss själva som valde honom. För det är ju vårt val att barnen har en dålig pappa, det är ju inte han som valt att vara dålig.

Dessutom om vi är trötta, ledsna, inte orkar riktigt med, så får vi skit för att pappan inte är med i bilden. VAR ÄR PAPPAN ser man i varenda tråd där en ensamstående kvinna ber om råd om hur hon ska orka sin vardag. DET ÄR SYND OM BARN TILL ENSAMSTÅENDE. Säger alltid någon som riktigt vill trycka till den förälder som är kvar. Säg det till föräldern som stack?
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Lilly) skrev 2023-11-07 06:19:12 följande:
    Sedan om vi nu råkade sia fel, så får vi skylla oss själva som valde honom. För det är ju vårt val att barnen har en dålig pappa, det är ju inte han som valt att vara dålig.
    Läs det du själv skriver.

Ja, det är du som valt vem som är pappa till er gemensamma barn, det beslutet är du ansvarig för hur man än vrider o vänder på det.

Ja, om du "siar fel" så kan du inte skylla det på någon annan, du får skylla dig själv.

Barnens far ansvarar givetvis över sitt eget beteende, det får han äga och ta konsekvenserna av.
    Men det ändrar på inget sätt ditt ansvar över ditt beslut att göra just honom till far åt era barn.
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-11-07 23:40:12 följande:
    Läs det du själv skriver.

Ja, det är du som valt vem som är pappa till er gemensamma barn, det beslutet är du ansvarig för hur man än vrider o vänder på det.

Ja, om du "siar fel" så kan du inte skylla det på någon annan, du får skylla dig själv.

Barnens far ansvarar givetvis över sitt eget beteende, det får han äga och ta konsekvenserna av.
    Men det ändrar på inget sätt ditt ansvar över ditt beslut att göra just honom till far åt era barn.
    Och om han verkade vara bra innan barnen så skulle jag givetvis veta att han skulle bli en idiot flera år senare, när barnen väl var födda?

Det betyder att ingen människa någonsin kan skaffa barn med någon annan?

Får du skylla dig själv om någon beter sig illa mot dig alltså? Du borde ju vetat innan!
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Lilly) skrev 2023-11-08 05:41:36 följande:
    Och om han verkade vara bra innan barnen så skulle jag givetvis veta att han skulle bli en idiot flera år senare, när barnen väl var födda?
    Det är självklart ibland väldigt svårt att garanterat säga hur framtiden kommer utspela sig.
    Den som finner ett sätt att göra det med säkerhet kommer stå ansvarig för nästa revolution i mänsklighetens historiska utveckling.

Men hur svårt något än må vara att veta säkert hur det kommer bli i framtiden så tar det ju på inget sätt bort ens ansvar över sina egna val.
    Vem ska annars ansvara över det?

Detta resonemang är applicerbart på otroligt mycket fler aspekter av våra liv än enbart valet av medförälder till sina barn.
    Detta faktum har dock fler o fler otroligt svårt att svälja, man vill gärna slippa undan ansvar och negativa konsekvenser av val man gjort som i efterhand visar sig vara mindre lyckade.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-11-06 17:10:40 följande:

Lustigt att ni nämner vab. 

karln har fem barn, äldsta strax över 30. aldrig vabbat i sitt liv. Inte föräldraledig heller

Anonym (Mamma) skrev 2023-11-06 20:12:01 följande:
    Han vill helt enkelt inte. Jättetråkigt men jag har försökt i så där 10 år men han vill inte bara
    Tråkig situation, men det är ju som det är. En riktigt dålig förälder tyvärr. Underhåll måste han betala men engagemang eller mer pengar är frivilligt. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-11-06 22:31:08 följande:
    Make till verklighetsfrånvänd kalkyl har jag aldrig stött på....

Mina barn är inte långt från 8år, så enligt detta skulle de då kosta mig 26.000:-/mån??

Jag står för alla kostnader kring mina barn, trots att de bor halvtid hos mig.....
    Jag har även bil, båt, sommarstuga, motorcyklar och hobbybilar och en hel del andra utgifter utöver barnen.
    Ja kommer inte upp i 26.000:-/mån i utgifter totalt, inkl alla mina egna leksaker, mat åt mig, hela min boendekostnad....

Vem faan kan påstå att det kostar 13.000:-/mån att försörja en 8åring unge?
    Följ länken så kan du läsa hur de har räknat. 
  • EpicF
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-11-06 22:31:08 följande:
    Make till verklighetsfrånvänd kalkyl har jag aldrig stött på....

Mina barn är inte långt från 8år, så enligt detta skulle de då kosta mig 26.000:-/mån??

Jag står för alla kostnader kring mina barn, trots att de bor halvtid hos mig.....
    Jag har även bil, båt, sommarstuga, motorcyklar och hobbybilar och en hel del andra utgifter utöver barnen.
    Ja kommer inte upp i 26.000:-/mån i utgifter totalt, inkl alla mina egna leksaker, mat åt mig, hela min boendekostnad....

Vem faan kan påstå att det kostar 13.000:-/mån att försörja en 8åring unge?
    Det är en generella kostnader för mat, fickpengar, fritid, hygien, försäkring, möbler till barn, mobil, resor, vab (lön+pension), barnvagn, bebysaker, presenter, dator, cykel, leksaker, barnomsorg, föräldraledighet (ink föräldralön), deltid och större bostad. 

Det är många saker man inte behöver och då inte köpt. Eller ex så kanske man fått barnvagn av sina föräldrar (0kr i konstand där). Man kanske inte jobbar deltid efter barnen är födda. 

Många tänker dock inte på att räkna med ex vab och föräldraledighet i kostnader för barnet. 
  • Anonym (Han Solo)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-11-07 05:55:01 följande:

Du skrev tidigare att han hade fem barn och nu ett sen tidigare? Har ni fyra tillsammans?  

Jag tycker absolut att man har ett ansvar i att välja en bra förälder till sitt kommande barn. 

• EpicF
    Tow2Mater skrev 2023-11-06 23:51:55 följande:
    Man kan ju undra vart en normal 3-åring reser for 12000 per år....
    Du har inte tänkt på att bilresor med familjen ingår? Sommarsemester? Vintersemester? Alla andra resor och semestrar man kan tänkas göra... Det kan absolut bli 12000kr per år. 
Svar på tråden Mer än underhåll?