• Anonym (Trött)

Ångrar katten

Känns hemskt att erkänna. Vi har bara haft den drygt en vecka, men hade jag anat hur jobbig den skulle vara hade jag aldrig gått med på det. Barnen har velat ha djur i många år (jag också) och nu när jag separerat från pappan (som inte ville ha djur) fick de sin efterlängtade katt.
    Han är ett år gammal, bits mer och mer (inte aggressivt, men det gör ofta ont) och sätter ständigt klorna i en.

Jag mår inte alls bra psykiskt, men en kompis katter har varit lugnande för mig, så trodde att jag skulle känna så inför en egen också... men nej. Jag ångrar att vi köpte honom och vet inte alls vad jag ska göra. Barnen älskar honom och jag är mest uppgiven. Vännen säger att "katten är det bästa som kunnat hända mig" och vägrar ta till sig att jag inte alls känner så. Jag vill bara vrida tillbaka tiden och inte köpa honom alls.

Vet inte om det är ångesten som talar... men just nu vill jag verkligen inte ha honom...

• Svar på tråden Ångrar katten
  • Pope Joan II
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-09 07:00:41 följande:

Ni är så fruktansvärt elaka, jag behöver stöd, inte mer ångest. Jag blev sjukskriven häromdagen på grund av min ångest och läkaren ville att jag skulle läggas in, men lyckades tala mig ur det. 

Jag har tänkt i flera år på att skaffa djur och jag trodde inte alls att det skulle kunna kännas såhär.

Om du är så psykiskt nergången att din läkare menar att du är i behov av slutenvård förstår jag inte varför du skulle vilja - och tydligen har - "pratat dig ur det"? Vad är poängen med det? Du har ju barn att ta hand om (och nu tydligen också en katt)? Det är väl oerhört viktigt att du tar emot den hjälp du erbjuds, hur ska något annars kunna förändras till det bättre? 

Katten ska du naturligtvis se till att lämna tillbaka till uppfödaren och så får du förklara för barnen att du överskattade din förmåga och be dem om ursäkt för det. 
  • Anonym (Trött)

Ja, jag försökte klippa, för de är så långa att han fastnar hela tiden och jag vill inte att han skadar sig. Han betedde sig likadant när uppfödaren skulle visa hur man klipper klorna. Han beter sig inte det minsta otryggt här. Han leker, hoppar upp i famnen etc hela tiden. Jag har bra hand med djur och har alltid haft. Han sov intill mig redan första natten.

• Anonym (A)

Kanske ett märkligt råd i sammanhanget, men vad tror du om att skaffa en katt till?
    De kan ha sällskap av varandra på dagarna när ingen är hemma, de kan aktivera varandra och kanske det får allt att kännas bättre?

• Anonym (crazy cat lady)

Oj så många hjärtlösa och elaka svar du fått. Lyssna inte på dem. Ibland blir det tokigt helt enkelt.

Jag ska försöka hjälpa dig så gott det går. Din katt är 1 år gammal och är mitt i den så kallade slyngelåldern. Han är en tonårsgrabb och håller på att bli vuxen med allt vad det innebär. Han behöver mängder med stimulans och övning i jakt och att smyga och klättra.

Är han innekatt eller får han gå ut? Är det en raskatt eller huskatt? Utevistelse ger massor med stimulans som han själv söker upp. Detta är för de flesta ungkatter det absolut bästa om det är möjligt. Undantaget sjuka eller skadade katter och vissa raskatter. Såklart släpper man inte bara ut katten utan är med den I början tills den vill bli mer självständig. Den ska vara chippad, registrerad och kastrerad. Helst vaccinerad också.

Om han inte kan gå ut får ni tillfredsställa behovet av stimulans inomhus. Köp eller tillverka roliga leksaker. Skaffa ett rejält klösträd som också hår att klättra och ligga i. Sen tar du hjälp av dina barn. Låt dem hjälpas åt att leka slut på katten! En katt i den åldern kräver 2+ timmars lek och rörelse varje dag. Förklara läget för barnen att katten kräver mer än du trodde. Berätta varför ni måste hjälpas åt att få honom att trivas.

Se till att han har flera olika platser att dra sig undan på när han vill vila och lär barnen respektera när han inte vill leka längre.

Också viktigt att ni säger "aj" tydligt när han bits. Han kommer snart koppla att ni tycker det gör ont. Avbryt aktiviteten som gör att han nafsar direkt. Vilka situationer brukar det ske i? Vem biter han oftast?

Såklart kan man överväga att lämna tillbaks katten till uppfödaren men tror att dina barn skulle ha svårt att förlåta det om de längtat efter en katt länge. Ha det som absolut sista utväg.

Jag har jobbat länge med djur och vet mycket
    om kattbeteende.

• Anonym (XXX)

Han får gissningsvis för lite stimulans, upplevelser och motion. Gör honom till utekatt, om ni bara har möjlighet! Sätt in en kattlucka så att han kan gå ut och in som han vill. Om ni bor i lägenhet på första eller andra våningen, gör det att sätta en kattrappa från balkongen (prata med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen först). 

...och nu har jag inte sagt att alla som har innekatter är djurplågare, men den här stackars katten mår uppenbarligen inte bra av det. Den är ju så ung också - när katter blir äldre kan de bli nöjda med att ligga i soffan. 

• Jemp

Nej nej nej! 

Som djurägare har man ett ansvar att stimulera katten ordentligt. Det är generellt inte det bästa för en ung katt att släppas ut bland diverse faror! 

• Jemp
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-09 10:09:38 följande:

Ja, jag försökte klippa, för de är så långa att han fastnar hela tiden och jag vill inte att han skadar sig. Han betedde sig likadant när uppfödaren skulle visa hur man klipper klorna. Han beter sig inte det minsta otryggt här. Han leker, hoppar upp i famnen etc hela tiden. Jag har bra hand med djur och har alltid haft. Han sov intill mig redan första natten.

Så uppfödaren lämnar ifrån sig en katt med alldeles för långa klor, och har försökt visa hur man gör utan att själv klippa?? 
  • Anonym (Wera)
    Jemp skrev 2023-11-09 14:13:54 följande:
    Så uppfödaren lämnar ifrån sig en katt med alldeles för långa klor, och har försökt visa hur man gör utan att själv klippa?? 
    Jag tror katten har normala klor men TS är inte van vid katter så hon vet inte hur de ska se ut.
  • Jemp
    Anonym (Wera) skrev 2023-11-09 14:16:48 följande:
    Jag tror katten har normala klor men TS är inte van vid katter så hon vet inte hur de ska se ut.
    En katt med klor som fastnar och som gör ont om han går på människor har inte lagom långa klor.
  • Anonym (Wera)
    Jemp skrev 2023-11-09 14:31:56 följande:
    En katt med klor som fastnar och som gör ont om han går på människor har inte lagom långa klor.
    Men katten klöser ju på saker o fastnar. sen fäller den ju in klorna
Svar på tråden Ångrar katten