• Anonym (Mannen)

Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Jag har ett välbetalt arbete. Min sambo är arbetslös sedan många år tillbaka. Så vår ekonomi hänger på mig. Jag arbetar med infrastruktur och system för internethandel. Så vår högsäsong har nyss börjat. Vi har deadlines att hålla.

Våra barn har varit sjuka. Men nu är en av dem frisk så då tycker hon att jag ska ta ledigt från jobbet för att hon ska kunna lämna det friska barnet på förskolan. När jag säger hur viktigt det är att jag blir klar med saker idag så säger hon: men vår dotter är också viktig.

Sen förstår hon inte heller att bara för att jag kan sitta vid datorn vid köksbordet ibland så fungerar det inte med alla arbetsuppgifter eller möten. Hon sa bestämt idag: du kan sitta här och jobba så tittar barnen på TV. Hon frågade inte alls mig om det fungerade.

Jag vet inte hur jag ska nå fram till henne. Tar jag upp att vi kanske inte har råd att bo kvar om jag blir arbetslös så säger hon bara: jag kan leva på 1 krona. Jag behöver inte bo så här stort (vi bor ganska stort men relativt billigt). Hon verkar inte bry sig om resten av familjen.

Vet inte hur jag ska nå fram till henne.

• Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete
  • Anonym (Mannen)
    Jemp skrev 2023-11-16 12:59:44 följande:

Oj, vilken skrämmande inställning folk har i tråden! Snacka om att utöva maktmissbruk. 

Ts, om du försöker se det objektivt. Hur mycket ligger det i det hon säger?

Du/nån av er behöver givetvis jobba för att få in pengar. Det är en grundpremiss och du behöver prioritera det under arbetsdagen.

Varför jobbar du hemifrån? Är enda alternativet tv eller köksbord? Det finns ju en gräns för hur mycket resten ska behöva anpassa sig för att man jobbar hemifrån också. 

Hur mycket jobbar du? 40timmar/vecka eller mer? 

Hur mycket tid spenderar du med barnen? 

Har hon någon koll på ekonomin? 

Jag jobbar hemifrån ibland för jag får det. Kan vara en mängd olika anledningar till varför jag gör det. Tvättid, ett paket ska levereras, ett barn ska till BVC, VOB, osv.

Ingen behöver anpassa sig för att jag jobbar hemifrån. Det handlar om att jag behöver ta ledigt ibland och min sambo utgår från att jag alltid kan det. Sen förstår hon inte hur viktigt jobbet är för vår ekonomi.

Jag jobbar 40 timmar i veckan i snitt.

Jag spenderar 1-2 timmar per vardag med barnen och nästan hela helgerna.

Hon har inte så bra koll på ekonomin men verkar inte heller bry sig fast jag bett om att vi går igenom den tillsammans. 
  • Anonym (Lämna innan jobbet?)
    Agda90 skrev 2023-11-16 13:21:23 följande:
    Hon är arbetslös! Då kan hon banne mig lösa det på egen hand! 
    Det är två barn det handlar om, inte en arme!
    Fast det handlar ju inte om att ta hand om barnen, ena barnet ska lämnas på förskolan när det andra är sjukt.
    Har inte med arbetslöshet att göra utan att en barnet är sjukt.
    Om barnet inte mår bra av att följa med ut och lämna det friska.

Vi har väl alla med barn trots arbete varit om liknande.
    Ena barnet är friskt och det andra sjukt, en är hemma och vabbar, men 
    då har den andre lämnat det friska om det sjuka barnet inte orkar eller är för sjuk att följa med. Det handlar om sjukdom hos ena barnet om det inte kan följa med och lämna men om det orkar är det ju inga problem att ta med det.

Alla jag känner med småbarn inkl vår familj har givetvis varit med om att ett barn varit sjukt och det andra friskt, en har lämnat och en är hemma med det sjuka.
    Sen har det funnits gånger när man kunnat ta med ett sjukt barn och lämna det friska.
    Det har funkat för de flesta men visst har det funnits gånger när arbetstider har varit ett problem för lämning med oftast inte.
    Har inget med arbetslöshet att göra utan om det sjuka barnet kan följa med eller inte vid lämning.

Visst kanske hon kan hålla bägge barnen hemma men situationen kommer ju uppstå även när äldsta börjar skolan och ska till skolan, man lämnar ju inte det yngre barnet själv när man lämnar skolbarnet.
    Problemet finns som sagt även bland arbetande föräldrar.
  • Agda90
    Anonym (Lämna innan jobbet?) skrev 2023-11-16 13:31:15 följande:
    Fast det handlar ju inte om att ta hand om barnen, ena barnet ska lämnas på förskolan när det andra är sjukt.

då har den andre lämnat det friska om det sjuka barnet inte orkar eller är för sjuk att följa med. Det handlar om sjukdom hos ena barnet om det inte kan följa med och lämna men om det orkar är det ju inga problem att ta med det.

Alla jag känner med småbarn inkl vår familj har givetvis varit med om att ett barn varit sjukt och det andra friskt, en har lämnat och en är hemma med det sjuka.
    Sen har det funnits gånger när man kunnat ta med ett sjukt barn och lämna det friska.
    Det har funkat för de flesta men visst har det funnits gånger när arbetstider har varit ett problem för lämning med oftast inte.
    Har inget med arbetslöshet att göra utan om det sjuka barnet kan följa med eller inte vid lämning.

Visst kanske hon kan hålla bägge barnen hemma men situationen kommer ju uppstå även när äldsta börjar skolan och ska till skolan, man lämnar ju inte det yngre barnet själv när man lämnar skolbarnet.
    Ja, och ändå får man klara det på egen hand ibland. Hur gör ensamstående? 
  • Anonym (Mannen)
    Yllop skrev 2023-11-16 11:17:28 följande:

Finns det någon orsak förutom barnen som gör att du fortfarande bor ihop med henne?

Vet faktiskt inte längre. Men delvis är det väl en ekonomisk faktor. Även om hon får bidrag så är det ett litet tillskott till ekonomin. Sen tycker jag inte man ska ge upp så lätt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lämna innan jobbet?) skrev 2023-11-16 13:17:24 följande:

Ja visst borde hon kunna ta barnen men om ett barn är sjukt och det andra friskt och ska lämnas på förskolan så kanske det är jobbigt för det sjuka barnet att behöva dras med ut.
    Kan du lämna det friska barnet på förskolan innan du börjar jobbet?
    Så brukar de flesta familjer jag känner.
    En är hemma med det sjuka barnet och en lämnar och hämtar det friska på förskola eller skola/fritids innan och efter jobbet eller om du jobbar hemma att hon lämnar barnet. Kan ju inte ta jättelång stund om inte förskolan är jättelångt bort.
    Är barnet sjukt kanske det kan titta på film eller iPad en liten stund eller är det en 1 åring som måste ses till hela tiden?

Eftersom min sambo är arbetslös så är lämningen lite senare på morgonen efter de flesta börjat jobbet så ska jag lämna behöver jag ta ledigt på morgonen.

Hade båda vi haft ett arbete så hade det fungerat som du skriver. Förskolan ligger nära men min sambo kan ibland vara kvar i upp till en timme för att trösta barnet innan hon går.

Det yngsta barnet är 2 år och lever rövare ibland. Hon behöver inte sitta kvar vid TVn. Hon kan gå in i badrummet, dra fram en pall till handfatet, sen sätta i proppen och göra översvämning eller göra ett berg av lödder från tvålen.

• Anonym (G)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 13:31:03 följande:
    Jag jobbar hemifrån ibland för jag får det. Kan vara en mängd olika anledningar till varför jag gör det. Tvättid, ett paket ska levereras, ett barn ska till BVC, VOB, osv.

Ingen behöver anpassa sig för att jag jobbar hemifrån. Det handlar om att jag behöver ta ledigt ibland och min sambo utgår från att jag alltid kan det. Sen förstår hon inte hur viktigt jobbet är för vår ekonomi.

Hon har inte så bra koll på ekonomin men verkar inte heller bry sig fast jag bett om att vi går igenom den tillsammans. 
    Har hon någon form av funktionedsättning/diagnos? Har hon någonsin haft ett jobb?
    Betalar hon några räkningar?
  • Jemp
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 13:31:03 följande:

Okej ja då jobbar du ju inte orimligt mycket (även om en timme per dag med barnen är rätt Lite).

Det jag var ute efter är att pengar är olika viktigt för olika personer- mindre hus och mer närvarande pappa/sambo kan tex värderas högre än lyxkonsumtion. Men då tänker jag främst på de som jobbar 150% eller så.

Tolkade det som att hon ville bestämma var du ska sitta så barnen kan titta på tv?

Låter som att du gör mycket med Vob etc trots att du är den enda som jobbar. Smidigt att kunna lämna barn hemma när det andra ska till fsk, men det måste ju vara under förutsättning att det funkar. Jobbar själv mkt hemifrån och flexibelt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lämna innan jobbet?) skrev 2023-11-16 13:31:15 följande:

Det har att göra med arbetslöshet eftersom det påverkar när man får lämna och hämta på förskolan. Är man arbetslös så har man bara rätt till 15 timmar förskola i veckan. Sen har vissa kommuner mer men det är sällan så man kan lämna före jobbet och hämta efter jobbet. I vår kommun får man bara hämta och lämna när det för de flesta är arbetstid.
  • Anonym (Lämna innan jobbet?)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 13:52:46 följande:
    Det har att göra med arbetslöshet eftersom det påverkar när man får lämna och hämta på förskolan. Är man arbetslös så har man bara rätt till 15 timmar förskola i veckan. Sen har vissa kommuner mer men det är sällan så man kan lämna före jobbet och hämta efter jobbet. I vår kommun får man bara hämta och lämna när det för de flesta är arbetstid.
    Ja då finns det ju bara två olika alternativ.
    Det ena är att även det friska barnet stannar hemma.
    Det andra är att det yngre följer med och lämnar det friska äldre om det inte är för sjukt.
    När det äldre barnet går i skolan kommer ju bara alternativ 2 vara möjligt.
  • Anonym (Mannen)
    Jemp skrev 2023-11-16 13:51:15 följande:
    Okej ja då jobbar du ju inte orimligt mycket (även om en timme per dag med barnen är rätt Lite).

Det jag var ute efter är att pengar är olika viktigt för olika personer- mindre hus och mer närvarande pappa/sambo kan tex värderas högre än lyxkonsumtion. Men då tänker jag främst på de som jobbar 150% eller så.

Tolkade det som att hon ville bestämma var du ska sitta så barnen kan titta på tv?

Låter som att du gör mycket med Vob etc trots att du är den enda som jobbar. Smidigt att kunna lämna barn hemma när det andra ska till fsk, men det måste ju vara under förutsättning att det funkar. Jobbar själv mkt hemifrån och flexibelt.

Barnen är små. Jag kommer hem. Vi lagar mat och äter. Jag kanske hinner leka med dem då om jag inte lagar mat. Sen efter maten så kanske vi hinner rita eller leka. Sen är det nattning. Så ser inte var jag ska få tiden ifrån att umgås mer med barnen :)

Hon ville nog bara ha en snabb enkel lösning på problemet men hon förstår inte att vissa moment framför datorn skiljer sig från andra. Och sen har hon en helt annan attityd än den företagskultur i har. Så det blir väl lite krock där.

Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete