• Anonym (Mannen)

Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Jag har ett välbetalt arbete. Min sambo är arbetslös sedan många år tillbaka. Så vår ekonomi hänger på mig. Jag arbetar med infrastruktur och system för internethandel. Så vår högsäsong har nyss börjat. Vi har deadlines att hålla.

Våra barn har varit sjuka. Men nu är en av dem frisk så då tycker hon att jag ska ta ledigt från jobbet för att hon ska kunna lämna det friska barnet på förskolan. När jag säger hur viktigt det är att jag blir klar med saker idag så säger hon: men vår dotter är också viktig.

Sen förstår hon inte heller att bara för att jag kan sitta vid datorn vid köksbordet ibland så fungerar det inte med alla arbetsuppgifter eller möten. Hon sa bestämt idag: du kan sitta här och jobba så tittar barnen på TV. Hon frågade inte alls mig om det fungerade.

Jag vet inte hur jag ska nå fram till henne. Tar jag upp att vi kanske inte har råd att bo kvar om jag blir arbetslös så säger hon bara: jag kan leva på 1 krona. Jag behöver inte bo så här stort (vi bor ganska stort men relativt billigt). Hon verkar inte bry sig om resten av familjen.

Vet inte hur jag ska nå fram till henne.

• Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete
  • Anonym (Lämna innan jobbet?)
    Agda90 skrev 2023-11-16 13:38:21 följande:
    Ja, och ändå får man klara det på egen hand ibland. Hur gör ensamstående? 
    Ja ensamstående hade ju då fått ta med det sjuka barnet ut och lämna det friska äldre. Klart att det går om man måste men det var ju mer för omtanke om det sjuka barnet förslaget var att den som jobbar lämnar alt, är med den sjuka den stunden man lämnar.
    Det är ju inte alltid så bra att dra ut ett sjukt barn så tanken var för barnets skull om man har möjlighet, eller då hålla även det friska barnet hemma om det yngre inte kan tas ut pga sjukdom. Men det går ju bara så länge barnet går på förskola, om det friska går i skolan måste det ju lämnas och det yngre trots sjukdom följa med om ingen kan passa den medans man lämnar.
    Det är ju svårare om man är ensamstående men om man är två går det oftare att göra som jag beskrev, så har vi och alla jag känner försökt att göra om det är möjligt, för barnets skull.
    Men nu var det inte möjligt som ts beskrev då lämningen tydligen tar en timme, vi har bara vid dessa tillfällen om någon varit hemma och ska jobba skyndat oss hem igen. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lämna innan jobbet?) skrev 2023-11-16 14:06:56 följande:
    Ja då finns det ju bara två olika alternativ.
    Det ena är att även det friska barnet stannar hemma.
    Det andra är att det yngre följer med och lämnar det friska äldre om det inte är för sjukt.
    När det äldre barnet går i skolan kommer ju bara alternativ 2 vara möjligt.
    Ja men istället för att välja dessa alternativ så började hon ifrågasätta mitt arbete. Sen sa hon senare att ditt andra alternativ också var en möjlighet.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (G) skrev 2023-11-16 13:46:21 följande:
    Har hon någon form av funktionedsättning/diagnos? Har hon någonsin haft ett jobb?
    Betalar hon några räkningar?

Just nu är hon utbränd pga föräldraledigheten. Hon har en annan diagnos sedan långt tillbaka. Den hindrar henne inte att arbeta egentligen men då hon inte arbetat förebyggande så har det blivit ett hinder. Exempelvis måste man lägga sig tidigt om man har hennes diagnos. Detta för att man har svårt att komma igång på morgonen. Men istället har hon suttit uppe som alla andra och kommit sent till skola (och tidigare jobb) dagen efter.

Hon har hoppat av skolan tre gånger och blivit av med flera jobb.

I princip alla hennes pengar går till vårt hushåll. Hon ger mig 4000 kr i månaden som jag lägger på räkningarna. Resten går till mat.

• Agda90
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 14:23:24 följande:

Just nu är hon utbränd pga föräldraledigheten. Hon har en annan diagnos sedan långt tillbaka. Den hindrar henne inte att arbeta egentligen men då hon inte arbetat förebyggande så har det blivit ett hinder. Exempelvis måste man lägga sig tidigt om man har hennes diagnos. Detta för att man har svårt att komma igång på morgonen. Men istället har hon suttit uppe som alla andra och kommit sent till skola (och tidigare jobb) dagen efter.

I princip alla hennes pengar går till vårt hushåll. Hon ger mig 4000 kr i månaden som jag lägger på räkningarna. Resten går till mat.

Vad är det för diagnos som gör att man måste lägga sig tidigt?
  • Anonym (orion)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 10:35:01 följande:
    Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete

Vet inte hur jag ska nå fram till henne.

Exakt vad är det du vill nå fram med?

Att hon inte riktigt förstår vikten av pengar och arbete är väl rätt så uppenbart, men det kan väl inte komma som en överraskning. Har hon inte alltid varit sån också innan ni fick barn?

Eran hemmiljö är tydligen inte optimerat för hemarbete, men strunta i att arbeta hemma vid köksbordet så. 

Vad ni borde prata om är mer omkring vad hon skall göra när barnen blir större. Hon har tydligen svårigheter att hålla fast vid jobb och skolor, men vad skulle hon vilja och kunna klara av? Och med vilket tidsperspektiv? 
  • Mrs Moneybags

Du kommer inte nå fram till henne. Som Dr Phil brukar säga: the best predictor of future behavior is past behavior. Som hon är nu kommer hon alltid att vara. Utgå ifrån det. 

Har för mig att du skrev en tråd här för ett tag sedan med liknande innehåll. Det bevisar bara att hon inte har ändrats sedan dess heller.

Om jag var du skulle jag gå vidare på egen hand. Det blir tuffare för dig förstås, då får du göra allt själv de veckor du har barnen. Du kan ju börja med att sluta jobba hemifrån. Hon verkar tro att du är ledig då. 

• Anonym (d)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-16 14:23:24 följande:

Vad sjutton skulle det där vara för diagnos? Insomnia?

Att ha ett förhållande där man aldrig kunnat kommunicera om så pass enkla saker är ett val. Ok att hon frågor om saker men att svaren inte duger låter konstigt. Dock utbrändhet gör folk lite mer "dumma" ett tag men...

• Anonym (Mannen)
    Anonym (orion) skrev 2023-11-16 16:25:28 följande:
    Exakt vad är det du vill nå fram med?

Att hon inte riktigt förstår vikten av pengar och arbete är väl rätt så uppenbart, men det kan väl inte komma som en överraskning. Har hon inte alltid varit sån också innan ni fick barn?

Eran hemmiljö är tydligen inte optimerat för hemarbete, men strunta i att arbeta hemma vid köksbordet så. 

Vad ni borde prata om är mer omkring vad hon skall göra när barnen blir större. Hon har tydligen svårigheter att hålla fast vid jobb och skolor, men vad skulle hon vilja och kunna klara av? Och med vilket tidsperspektiv? 
    Jag vill försöka få henne att förstå att mitt arbete är extra viktigt under högsäsong. Jag tror jag fick henne att förstå lite bättre idag men vi får se imorgon.

Vet inte riktigt om hon var så här innan då vi inte hade denna typ av diskussioner då. 

Jag har ett eget rum som kontor men det är på övervåningen så ibland kan jag sitta nere vid köksbordet. Min sambo menade att jag lika gärna kunde sitta vid köksbordet och ha koll på barnen men det fungerar inte när jag har möten eller måste koncentrera mig.

Jag vet inte vad hon tänkt. Hon behöver återhämtning men kör på för mycket varje dag. Hon ber sällan om hjälp utan blir istället utmattad.
  • Anonym (Mannen)
    Agda90 skrev 2023-11-16 15:13:16 följande:
    Vad är det för diagnos som gör att man måste lägga sig tidigt?
    Reumatism gör att man kan ha svårt att komma igång på morgonen.

Det gäller även för depression.
  • Jemp
    Anonym (Mannen) skrev 2023-11-17 01:18:02 följande:
    Jag vill försöka få henne att förstå att mitt arbete är extra viktigt under högsäsong. Jag tror jag fick henne att förstå lite bättre idag men vi får se imorgon.

Vet inte riktigt om hon var så här innan då vi inte hade denna typ av diskussioner då. 

Jag har ett eget rum som kontor men det är på övervåningen så ibland kan jag sitta nere vid köksbordet. Min sambo menade att jag lika gärna kunde sitta vid köksbordet och ha koll på barnen men det fungerar inte när jag har möten eller måste koncentrera mig.

Jag vet inte vad hon tänkt. Hon behöver återhämtning men kör på för mycket varje dag. Hon ber sällan om hjälp utan blir istället utmattad.
    Jag tycker i mångt och mycket att du resonerar vettigt, men måste kommentera det sistnämnda: det här är ju hon som ber om hjälp!
Svar på tråden Min sambo förstår inte vikten av pengar och arbete