• Anonym (Patetisk och misslyckad)

Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet

Hej,

Sedan april har jag aktivt sökt jobb utan framgång. Trots min erfarenhet som tidigare kafébiträde har jag inte blivit kallad till några intervjuer, trots flera ansökningar för kaférelaterade jobb och andra branscher som restaurang, städ, och tågvärd. Jag har också skickat in spontanansökningar, men responsen har varit begränsad till standardmeddelanden som "Tack för visat intresse."

Min ekonomiska situation försämras snabbt, och trots att jag skickade in mina kontoutdrag till Försörjningsstöd, gjorde de en felaktig bedömning av min ekonomiska situation, vilket har lämnat mig med bara några hundra kronor på banken och utan försörjningsstöd. Jag står ensam utan familj eller släkt och riskerar att hamna på gatan.

Nyligen deltog jag i en intervju för en restaurang/krog, där nervositet över min ekonomiska situation ledde till en "blackout" när jag blev frågad "Vem är du?" Jag förlorade fokus och började svara om mina aktiviteter som välkomstvärd och styrelsemedlem för bordtennisverksamheten. Tyvärr sökte de för närvarande endast erfarna servitörer och servitriser, vilket jag inte är.

Nu funderar jag på att skicka ett mejl till intervjuaren för att förklara min situation och erbjuda mig att arbeta för en lägre timlön eller utföra andra uppgifter på restaurangen. Jag är medveten om rådet att inte verka desperat, men jag känner att jag måste förklara min situation för att möjligen öppna upp för andra möjligheter.

Jag inser nu att jag försummade att nämna mina goda referenser från min tidigare arbetsplats och en stamgäst som erbjöd sig som referens. Mitt mål är att rätta till misstaget och visa min genuina önskan att arbeta där.

Min ekonomiska situation är akut.

• Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet
    Anonym (?) skrev 2023-11-17 15:35:15 följande:
    Inte ovanligt att det saknas samsyn kring vad överskott innebär mellan socialförvaltningen och den sökande.  
    Men jag har ju inga pengar att betala min hyra? Jag förstår att många kanske tycker att man fått ''för lite'' pengar. Men i det här fallet kommer jag ju bli av med min bostad om jag inte betalar min hyra.

Jag har ju inga pengar. Bara några hundralappar.
  • Aliona
    EpicF skrev 2023-11-17 11:20:57 följande:

Eftersom de sökte erfarna servitörer och servitriser och du inte var det så var det därför du inte fick jobbet. Inte för att du var nervös. Många är nervösa på intervjuer och arbetsgivarna är vana vid det. 

Funderat på att studera? 

Vad var det som gjorde att du inte är berättigad till försörjningsstöd? 

Nej, det var inte därför som hon inte fick jobbet. Man kallar inte sökande till intervju om de inte är kvalificerade. Däremot kan det varit att de andra som blev intervjuade hade mer erfarenhet.

TS, det faktum att du blev kallad på intervju är bra, det visar att du har något att komma med och att arbetsgivaren tror på dig. 

Alla kan göra en dålig intervju, det händer. Häng inte upp dig på det. Fundera på vad du kan lära dig av det här till nästa intervju. Tex att ta för vana att ta ett andetag innan du svara och upprepa frågan i huvudet. Är du inte säker på att du har uppfattat frågan aå fråga. 

Jag tycker absolut att du kan maila dem, men inte för att förklara läget eller erbjuda dig att jobba för lägre lön. Som du själv skriver så kommer du att framstå som desperat och kan få dem nog att dra öronen åt dig ännu mer. 

Du kan däremot skriva att du fortfarande är väldigt intresserad av att jobba hos dem, och att de gärna får höra av sig om det dyker upp något annat arbete i framtiden. Du kan också skriva att du är tillgänglig och villig att hoppa in på timmar om behovet finns. 

Hoppas att det löser sig snart för dig! 

• Anonym (Fokus!)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 15:26:38 följande:
    Hej!
    Du förstod inte och jag kanske var otydlig, förlåt. Jag menade att om jag träffar en arbetskonsult, så kommer jag just ut i arbetsmarknaden och kanske får praktik/jobb någonstans. Det var så jag menade.

Jag har ansökt om försörjningsstöd, men får ju inget. Det som krävs är ju just det om att jag fått ''överskott'' på pengar, men det stämmer inte. Jag hade inte överskott, eftersom jag just nu gott och väl har bara några hundra kronor på banken. Jag har inga pengar i princip.
    Fast nej, även med arbetskonsult så kommer det att tid att få praktik och inkomst. Jobb tror jag tyvärr inte de kan göra så mycket åt. Så du behöver lösa inkomst direkt. INTE vänta på att en arbetskonsult ska lösa det åt dig.

Jag VET att du har ansökt, men det har ju uppenbarligen inte funkat. Om du vet att du borde vara berättigad så måste du lösa det med din soc-handläggare. Nu.
  • Anonym (?)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 15:46:22 följande:
    Men jag har ju inga pengar att betala min hyra? Jag förstår att många kanske tycker att man fått ''för lite'' pengar. Men i det här fallet kommer jag ju bli av med min bostad om jag inte betalar min hyra.

Jag har ju inga pengar. Bara några hundralappar.
    Att inte ha pengar är inte samma sak som att ha rätt till försörjningsstöd.

Om de ser att du haft tillräckligt med pengar för din försörjning så förlorar du i normalfallet rätten till försörjningsstöd. Du skulle kunna ha använt pengar till mat och hyra.
  • Anonym (Fokus!)

Var har din inkomst kommit ifrån och hur har du använt den?

• Anonym (tada)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 11:13:46 följande:
    Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet

Hej,

Sedan april har jag aktivt sökt jobb utan framgång. Trots min erfarenhet som tidigare kafébiträde har jag inte blivit kallad till några intervjuer, trots flera ansökningar för kaférelaterade jobb och andra branscher som restaurang, städ, och tågvärd. Jag har också skickat in spontanansökningar, men responsen har varit begränsad till standardmeddelanden som "Tack för visat intresse."

Min ekonomiska situation försämras snabbt, och trots att jag skickade in mina kontoutdrag till Försörjningsstöd, gjorde de en felaktig bedömning av min ekonomiska situation, vilket har lämnat mig med bara några hundra kronor på banken och utan försörjningsstöd. Jag står ensam utan familj eller släkt och riskerar att hamna på gatan.

Nyligen deltog jag i en intervju för en restaurang/krog, där nervositet över min ekonomiska situation ledde till en "blackout" när jag blev frågad "Vem är du?" Jag förlorade fokus och började svara om mina aktiviteter som välkomstvärd och styrelsemedlem för bordtennisverksamheten. Tyvärr sökte de för närvarande endast erfarna servitörer och servitriser, vilket jag inte är.

Nu funderar jag på att skicka ett mejl till intervjuaren för att förklara min situation och erbjuda mig att arbeta för en lägre timlön eller utföra andra uppgifter på restaurangen. Jag är medveten om rådet att inte verka desperat, men jag känner att jag måste förklara min situation för att möjligen öppna upp för andra möjligheter.

Jag inser nu att jag försummade att nämna mina goda referenser från min tidigare arbetsplats och en stamgäst som erbjöd sig som referens. Mitt mål är att rätta till misstaget och visa min genuina önskan att arbeta där.

Min ekonomiska situation är akut.

Välkommen till Sverige 2023, det var ju så majoriteten valde att ha det och det var vad vi fick.

Angående din plan att förklara din situation för dem i hopp om att de ska tycka synd om dig och de dig ett jobb ändå så GLÖM DET! Empati existerar inte i djungeln, där är det djungelns lag som gäller.... det enda de möjligen kommer höra i hela din förklaring är "lägre lön".

Har du enorm tur så kan de ge kanske dig chansen till en andra intervju om du förklarar att du fick en blackout så det skadar väl inte att prata med dem, men din ekonomiska situation kommer de förmodligen skita helt i. 

Har du inte funderat på att plugga istället för söka dig till nån annan slags bransch? Det kommer väl inte lösa din ekonomiska situation just nu men kanske på sikt?
    Anonym (?) skrev 2023-11-17 16:27:43 följande:
    Att inte ha pengar är inte samma sak som att ha rätt till försörjningsstöd.

Om de ser att du haft tillräckligt med pengar för din försörjning så förlorar du i normalfallet rätten till försörjningsstöd. Du skulle kunna ha använt pengar till mat och hyra.
    Jag har inte använt pengar till något annat än räkningar och mat.
    Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 16:30:30 följande:

Sparande pengar.
    Aliona skrev 2023-11-17 15:56:34 följande:

Precis, man kallar nog inte in någon om man inte tror på den personen utifrån CV:t. Intervju ger ju bättre bild på vad personen är för något och p.g.a min nervositet, så kan jag inte klandra arbetsgivaren att hon tyckte jag inte var tillräcklig bra.

Jag får inte höra något annat än: ''Hoppas det löser snart för dig!''. ''Du hittar säkert något jobb snart!''. ''Det kommer bli bra!''.

Med fullaste respekt, jag sitter nu här, med i princip noll kronor. ''Du kommer hitta jobb''. Jag kommer hamna på gatan. Jag är oerhört rädd och ledsen.

Jag bekräftade redan för dessa att jag är intresserad att hoppa in vid behov.

Om jag hade varit klok, så hade jag nog inte gjort bort mig på intervjun. Jag gjorde så mycket fel. ''Ramlade'' med orden. Jag hade kunnat få jobbet. Jag förlorade chansen och det svider.

Jag hade goda referenser och önskade att jag sa det till personen istället för att rabbla upp ''vem jag är.'', vilket jag gjorde totalt bort mig.

• Anonym (Fokus!)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 16:48:37 följande:
    Jag har inte använt pengar till något annat än räkningar och mat.
    Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 16:30:30 följande:

Sparande pengar.Precis, man kallar nog inte in någon om man inte tror på den personen utifrån CV:t. Intervju ger ju bättre bild på vad personen är för något och p.g.a min nervositet, så kan jag inte klandra arbetsgivaren att hon tyckte jag inte var tillräcklig bra.

Jag får inte höra något annat än: ''Hoppas det löser snart för dig!''. ''Du hittar säkert något jobb snart!''. ''Det kommer bli bra!''.

Med fullaste respekt, jag sitter nu här, med i princip noll kronor. ''Du kommer hitta jobb''. Jag kommer hamna på gatan. Jag är oerhört rädd och ledsen.

Jag bekräftade redan för dessa att jag är intresserad att hoppa in vid behov.

Om jag hade varit klok, så hade jag nog inte gjort bort mig på intervjun. Jag gjorde så mycket fel. ''Ramlade'' med orden. Jag hade kunnat få jobbet. Jag förlorade chansen och det svider.

Jag hade goda referenser och önskade att jag sa det till personen istället för att rabbla upp ''vem jag är.'', vilket jag gjorde totalt bort mig.

Fast om du använt sparade pengar endast till det absolut nödvändigaste som mat och hyra, så kommer du ju att få pengar. Det är något som inte stämmer här. Vad är det för räkningar du menar? Vad har du för hyra? Hur mycket lägger du på mat varje månad?
  • Anonym (Pollyp)

Du kan höra av dig och säga att du även är intresserad av andra jobb på samma ställe, men nämn för allt i världen inte din privatekonomi. Det kan uppfattas som gränslöst och som tiggeri. 

• Anonym (abc)
    Aliona skrev 2023-11-17 15:56:34 följande:

Nej, det var inte därför som hon inte fick jobbet. Man kallar inte sökande till intervju om de inte är kvalificerade. Däremot kan det varit att de andra som blev intervjuade hade mer erfarenhet.

TS, det faktum att du blev kallad på intervju är bra, det visar att du har något att komma med och att arbetsgivaren tror på dig. 

Alla kan göra en dålig intervju, det händer. Häng inte upp dig på det. Fundera på vad du kan lära dig av det här till nästa intervju. Tex att ta för vana att ta ett andetag innan du svara och upprepa frågan i huvudet. Är du inte säker på att du har uppfattat frågan aå fråga. 

Jag tycker absolut att du kan maila dem, men inte för att förklara läget eller erbjuda dig att jobba för lägre lön. Som du själv skriver så kommer du att framstå som desperat och kan få dem nog att dra öronen åt dig ännu mer. 

Du kan däremot skriva att du fortfarande är väldigt intresserad av att jobba hos dem, och att de gärna får höra av sig om det dyker upp något annat arbete i framtiden. Du kan också skriva att du är tillgänglig och villig att hoppa in på timmar om behovet finns. 

Nu har jag inte läst tråden så noggrant men jag tycker ovan är väl skrivet. Man får intrycket av dig som person att du är mycket engagerad, har potential och hög arbetsmoral. För en arbetsgivare är liknande egenskaper en förutsättning för att anställa någon. Låt dig inte nedslås av att du kanske missade denna chans. Det kommer många fler. Hoppas också att din ekonomiska situation snabbt löser sig!
Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet