• Anonym (Patetisk och misslyckad)

Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet

Hej,

Sedan april har jag aktivt sökt jobb utan framgång. Trots min erfarenhet som tidigare kafébiträde har jag inte blivit kallad till några intervjuer, trots flera ansökningar för kaférelaterade jobb och andra branscher som restaurang, städ, och tågvärd. Jag har också skickat in spontanansökningar, men responsen har varit begränsad till standardmeddelanden som "Tack för visat intresse."

Min ekonomiska situation försämras snabbt, och trots att jag skickade in mina kontoutdrag till Försörjningsstöd, gjorde de en felaktig bedömning av min ekonomiska situation, vilket har lämnat mig med bara några hundra kronor på banken och utan försörjningsstöd. Jag står ensam utan familj eller släkt och riskerar att hamna på gatan.

Nyligen deltog jag i en intervju för en restaurang/krog, där nervositet över min ekonomiska situation ledde till en "blackout" när jag blev frågad "Vem är du?" Jag förlorade fokus och började svara om mina aktiviteter som välkomstvärd och styrelsemedlem för bordtennisverksamheten. Tyvärr sökte de för närvarande endast erfarna servitörer och servitriser, vilket jag inte är.

Nu funderar jag på att skicka ett mejl till intervjuaren för att förklara min situation och erbjuda mig att arbeta för en lägre timlön eller utföra andra uppgifter på restaurangen. Jag är medveten om rådet att inte verka desperat, men jag känner att jag måste förklara min situation för att möjligen öppna upp för andra möjligheter.

Jag inser nu att jag försummade att nämna mina goda referenser från min tidigare arbetsplats och en stamgäst som erbjöd sig som referens. Mitt mål är att rätta till misstaget och visa min genuina önskan att arbeta där.

Min ekonomiska situation är akut.

• Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet
  • Anonym (H)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 14:08:42 följande:
    Jag försöker, men upplever att jag inte får rätt hjälp. Något kanske jag gör fel, men försörjningsstöd ansåg att jag hade ''överskott'' och ansåg att jag denna månad skulle ha 6.000kr, men det stämmer inte och att jag dessutom nu bara har några hundra kronor kvar på kontot.

Jag har dessutom begärt många gånger om att träffa en arbetskonsult, men får inte det. Jag pratade nyss med en personal från Försörjningsstöd (inte min handläggare) och det lät som om man visst kan få träffa en arbetskonsult, bara om man ber om det till sin handläggare.

Så jag upplever att min handläggare inte är bra. Jag har haft en väldans otur med allt. Jag kommer att bli bostadslös och är oerhört orolig!
    Försörjningsstöd är helt empatilösa och verklighetsfrånvända. Hade aldrig överlevt om jag ej fått mat och kontanter av min mamma när jag hade försörjningsstöd 
  • Anonym (tada)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 16:48:37 följande:
    Jag har inte använt pengar till något annat än räkningar och mat.
    Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 16:30:30 följande:

Var har din inkomst kommit ifrån och hur har du använt den?

Sparande pengar.Precis, man kallar nog inte in någon om man inte tror på den personen utifrån CV:t. Intervju ger ju bättre bild på vad personen är för något och p.g.a min nervositet, så kan jag inte klandra arbetsgivaren att hon tyckte jag inte var tillräcklig bra.

Jag får inte höra något annat än: ''Hoppas det löser snart för dig!''. ''Du hittar säkert något jobb snart!''. ''Det kommer bli bra!''.

Med fullaste respekt, jag sitter nu här, med i princip noll kronor. ''Du kommer hitta jobb''. Jag kommer hamna på gatan. Jag är oerhört rädd och ledsen.

Jag bekräftade redan för dessa att jag är intresserad att hoppa in vid behov.

Om jag hade varit klok, så hade jag nog inte gjort bort mig på intervjun. Jag gjorde så mycket fel. ''Ramlade'' med orden. Jag hade kunnat få jobbet. Jag förlorade chansen och det svider.

Jag hade goda referenser och önskade att jag sa det till personen istället för att rabbla upp ''vem jag är.'', vilket jag gjorde totalt bort mig.

Fast klanka inte ner på dig själv för mycket TS, det är naturligt att ju mer som hänger på något desto mer växer förväntningarna på sig själv och ju mer nervös blir man och då blir det lätt så. Kan hända vem som helst och det betyder inte att du är värdelös, det betyder att du är mänsklig.

Och ja jag vet att det inte kommer lösa din ekonomiska situation men det kommer inte att känna dig värdelös göra heller om du förstå vad jag menar.
  • Anonym (Patetisk och misslyckad)
    Anonym (H) skrev 2023-11-17 17:01:28 följande:
    Försörjningsstöd är helt empatilösa och verklighetsfrånvända. Hade aldrig överlevt om jag ej fått mat och kontanter av min mamma när jag hade försörjningsstöd 
    Intressant att jag inte är ensam. Vad skönt att du har någon som kan backa upp dig om du behöver hjälp :)

Kändes också trevligt med någon som skrev om sin erfarenhet.

Jag mår för tillfället oerhört dåligt just nu! Min ekonomiska sits är riktigt, riktigt illa.
  • Anonym (tada)
    Anonym (H) skrev 2023-11-17 17:01:28 följande:
    Fast det handlar inte bara om dem, ALLA myndigheter, ALLT som har med välfärd att göra att slaktats sakta men säkert och fått sin budget nedskuren mer och mer i många år nu. Tanken är ju att det ska självdö och/eller ersättas av privata alternativ så man stryper hela skiten långsamt så det till slut blir meningslöst och självdör, det är medveten taktik.

Det spelar liksom ingen roll hur mycket empati de har, finns det väldigt lite pengar att dela ut och extremt hårda regler att följa för att kunna hålla sin budget så blir det som det blir.

Är det någon man ska skylla på så är det våra politiker för de är ju de som sätter budgeten och i förlängningen oss själva för majoriteten har ju röstat för att ha det så och då blev det så. Välfärd kostar, men ingen jävel vill ju betala skatt, alla vill ha mer i plånboken.
  • Aliona
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 16:48:37 följande:
    Jag har inte använt pengar till något annat än räkningar och mat.
    Anonym (Fokus!) skrev 2023-11-17 16:30:30 följande:

Var har din inkomst kommit ifrån och hur har du använt den?

Sparande pengar.Precis, man kallar nog inte in någon om man inte tror på den personen utifrån CV:t. Intervju ger ju bättre bild på vad personen är för något och p.g.a min nervositet, så kan jag inte klandra arbetsgivaren att hon tyckte jag inte var tillräcklig bra.

Jag får inte höra något annat än: ''Hoppas det löser snart för dig!''. ''Du hittar säkert något jobb snart!''. ''Det kommer bli bra!''.

Med fullaste respekt, jag sitter nu här, med i princip noll kronor. ''Du kommer hitta jobb''. Jag kommer hamna på gatan. Jag är oerhört rädd och ledsen.

Jag bekräftade redan för dessa att jag är intresserad att hoppa in vid behov.

Om jag hade varit klok, så hade jag nog inte gjort bort mig på intervjun. Jag gjorde så mycket fel. ''Ramlade'' med orden. Jag hade kunnat få jobbet. Jag förlorade chansen och det svider.

Jag hade goda referenser och önskade att jag sa det till personen istället för att rabbla upp ''vem jag är.'', vilket jag gjorde totalt bort mig.

Vet du, jag är numera medelålders, har lång universitetsutbildning och internationell karriär och har gjort massor, massor med anställningsintervjuer där en del har varit timlånga grillningar av expertpaneler, men den frågan som jag tycker är överlägset svårast är ?vem är du??  Och jag har också förlorat jobbchans på just den frågan, jag kände där och då att jag tappade dem, och kunde inte få tillbaka intresset. 

Det här låter löjligt, men jag brukar alltid öva på den frågan, tom skriva upp stödanteckningar för att kunna svara bra. Dessutom brukar det vara första frågan, då man är som mest nervös. Till nästa gång, öva framför spegeln, högt, på en bra presentation. Det ska bara vara 2-3 minuter. Ta vänner till hjälp att beskriva dig om du behöver, eller tänk på dig själv som tredje person, det brukar hjälpa. 

Jag förstår att mina råd inte betalar dina räkningar just nu, men det hjälper dig kanske att få ett jobb nästa gång. 

Under tiden kanske du kan låna av familj eller vänner. Prata med försörjningsstöd igen. Ring din hyresvärd och förklara så kanske du kan få anstånd med hyran. Sätt på Facebook att du passar barn, städar, går ut med hundar eller vad som helst. Se om du har saker hemma som du kan sälja. Många bäckar små så kanske du får ihop det. 

• Anonym (Bra idé)
    Anonym (Patetisk och misslyckad) skrev 2023-11-17 11:13:46 följande:
    Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet

Hej,

Sedan april har jag aktivt sökt jobb utan framgång. Trots min erfarenhet som tidigare kafébiträde har jag inte blivit kallad till några intervjuer, trots flera ansökningar för kaférelaterade jobb och andra branscher som restaurang, städ, och tågvärd. Jag har också skickat in spontanansökningar, men responsen har varit begränsad till standardmeddelanden som "Tack för visat intresse."

Min ekonomiska situation försämras snabbt, och trots att jag skickade in mina kontoutdrag till Försörjningsstöd, gjorde de en felaktig bedömning av min ekonomiska situation, vilket har lämnat mig med bara några hundra kronor på banken och utan försörjningsstöd. Jag står ensam utan familj eller släkt och riskerar att hamna på gatan.

Nyligen deltog jag i en intervju för en restaurang/krog, där nervositet över min ekonomiska situation ledde till en "blackout" när jag blev frågad "Vem är du?" Jag förlorade fokus och började svara om mina aktiviteter som välkomstvärd och styrelsemedlem för bordtennisverksamheten. Tyvärr sökte de för närvarande endast erfarna servitörer och servitriser, vilket jag inte är.

Nu funderar jag på att skicka ett mejl till intervjuaren för att förklara min situation och erbjuda mig att arbeta för en lägre timlön eller utföra andra uppgifter på restaurangen. Jag är medveten om rådet att inte verka desperat, men jag känner att jag måste förklara min situation för att möjligen öppna upp för andra möjligheter.

Jag inser nu att jag försummade att nämna mina goda referenser från min tidigare arbetsplats och en stamgäst som erbjöd sig som referens. Mitt mål är att rätta till misstaget och visa min genuina önskan att arbeta där.

Min ekonomiska situation är akut.

Bra idé

Kör på!
  • Anonym (M)

De kan väl inte kasta ut TS direkt heller, utan det tar väl ett tag. Då kanske hon hinner lösa det med soc.

Och gå med i a-kassan till nästa gång

• Anonym (k)

Men läser du vad folk skriver i dina trådar? Du har fått veta att ett arbetskonsulent inte bara kan kopplas på direkt när du inte ens är igång med försörningsstödet. Såna åtgärder tar tid även efter beslut om att få en, inte alltid det går att ordna genast och ger inte större möjlighet till jobb. De får prioritera. Med tanke på hur lång tid detta tagit har du behövt lämna in flera kontoutdrag. Inget går ihop. Du kan inte lämna in ett kontoutdrag innan räkningar och sedan låta dom gissa vad som är kvar eller vart pengarna gått. Du säger dig hoppat av utbildningen för att få ordning på papper men du verkar inte lämna in papper?

• Anonym (... ... ...)

1. Gå till socialkontoret i din stad och fråga någon som jobbar där exakt vad som specifikt fattas i din ansökan.

Skriv en punktlista och bocka av. Du har troligtvis missat något viktigt.

2. Kolla igenom personligt brev och CV. ta fasta på det som sticker ut hos dig. Din personlighet (intressen t.ex.), dina erfarenheter osv.
    Jämför dig inte med andra, utan försök att verkligen lyfta fram det som sticker ut hos DIG. 

3. Har du fått hjälp från en jobbcoach? Öva på intervjuer med en jobbcoach eller kanske med en vän så att du blir bättre på själva intervjusituationen. 

4. Skriv ner svar på ett par frågor innan du går på intervjun och ta med dig, alltså stödord att utgå i från om du skulle råka på blackout. Öva, ju fler gånger du övat på att "sälja in dig själv", desto lättare kommer det bli.

Svar på tråden Jag blev för nervös under jobbintervjun = Fick inte jobbet