• Anonym (Ellen)

Studie om Maskulinitet och psykisk hälsa

Hej!
    Jag är student på Hälso- och sjukvårdskuratorprogrammet vid Stockholms universitet. För närvarande arbetar jag med min magisteruppsats, som fokuserar på maskulinitet och psykisk hälsa.

Målet med min studie är att utforska hur män upplever sina personliga erfarenheter och känslomässiga upplevelser. Genom att förstå dessa aspekter hoppas jag få ökad insikt i hur mäns psykiska ohälsa kan yttra sig. Vidare är ett syfte att undersöka de normer som kan påverka mäns vilja och förmåga att söka hjälp och stöd, vilket kan bidra till en fördjupad kunskapsbas inom detta område.

För att samla in data för denna studie har jag skapat en enkät med öppna frågor. Deltagandet i studien är helt anonymt och konfidentiellt. All insamlad information kommer endast att användas för forskningsändamål i denna uppsats. Ditt deltagande är helt frivilligt, och du kan avbryta när som helst fram till att du skickar in enkäten. Observera att efter inlämnandet kan dina svar inte tas bort på grund av anonymiteten.

För att delta i studien måste du vara minst 18 år gammal och identifiera dig som man. Här är länken till enkäten: sv.surveymonkey.com/r/P7BRPNQ. Sista svarsdagen är den 7 december. Genom att besvara enkäten och skicka in den ger du ditt informerade samtycke till att delta i undersökningen.

• Svar på tråden Studie om Maskulinitet och psykisk hälsa
  • Anonym (On point)
    Anonym (N) skrev 2023-11-17 17:28:38 följande:

Anonym (On Piont): Och sedan när blev expressen, en skvallerblaska, på samma avancerad nivå som en magisteruppsats? 

Ja, just det  man kan ju fråga sig detta när man ganska ofta hänvisar till dessa här på FL. 

Skämt åsido så tror jag inte att vare sig FL eller Expressens läsare ger någon någon rättvisande bild. Men för den del kan svaren vara intressanta i det förberedande arbetet med ex. frågeställningar, utformande av enkäter osv. 

Att bara avfärda som oseriöst när man intet känner till vare sig frågeställning eller metod är väl hårt tycker jag.
  • zelgon
    EnAnonumius skrev 2023-11-17 17:34:11 följande:
    Hur fan är det ställt med din läskunnighet?
    Det handlar inte om "hur uppgifterna ser ut".

Hur skall TS kunna verifiera att det är män som har svarat på en anonym enkät över internet? 

Skall h*n vara anonym och blåögd och bara ha blind tilltro på att det är män som svarar?
    Jag kan läsa. Det är en studentuppsats... Jag har suttit utanför skolan och räknat bilar av samma anledning. Slapp viktigpettrar som skulle komma med pekpinnar. Mycket skönt.

Den kanske inte ska ligga till grund för Sveriges psykosociala arbete för manlig hälsa. Det kanske främst är för att studenten ska lära sig något.
  • Anonym (Fyll i enkäten!)
    Anonym (99 ballonger) skrev 2023-11-17 15:40:00 följande:

Jag har tagit illa upp av kvinnors kommentarer när de sa att det är avtändande och omanligt om han är blyg eller nervös.
    Och när de klankat ner på min kropp. Det har bidragit till att jag känner mig otillräcklig, då jag aldrig haft ett förhållande.

Jag såg att när de själva träffade män, då var det gulligt att han var blyg eller nervös.

Men du ska svara i enkäten, dina svar här tas inte med i undersökningen utan det är svaren i enkäten som räknas.
    Fyll i dina svar där om du vill vara med och medverka med dina erfarenheter.
  • Tow2Mater
    zelgon skrev 2023-11-17 16:33:41 följande:
    Är väl skit samma. Ge fan i att svara på den om du inte gillar den.

Du är väl kvinna dessutom?
    Det står inte att man måste vara man, bara att man ska identifiera sig som man.
  • Anonym (99 ballonger)
    Anonym (Fyll i enkäten!) skrev 2023-11-17 17:48:36 följande:
    Men du ska svara i enkäten, dina svar här tas inte med i undersökningen utan det är svaren i enkäten som räknas.
    Fyll i dina svar där om du vill vara med och medverka med dina erfarenheter.
    Japp. Men kände för att skriva hur jag mår efter vad kvinnor sagt till mig.
  • EnAnonumius
    zelgon skrev 2023-11-17 17:47:40 följande:
    Jag kan läsa. Det är en studentuppsats... Jag har suttit utanför skolan och räknat bilar av samma anledning. Slapp viktigpettrar som skulle komma med pekpinnar. Mycket skönt.

Den kanske inte ska ligga till grund för Sveriges psykosociala arbete för manlig hälsa. Det kanske främst är för att studenten ska lära sig något.
    Nepp läsa kan du nog inte..
    För då hade du knappast skrivit att det är för att studenten skall lära sig något.

TS skriver att det är en magisteruppsats.
    D.v.s en D-uppsats..
    Så det är en utredande forskningsarbete TS skall göra för att få sin magisterexamen om magisteruppsatsen blir godkänt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (99 ballonger) skrev 2023-11-17 21:16:35 följande:
    Japp. Men kände för att skriva hur jag mår efter vad kvinnor sagt till mig.
    Men herregud måste du sätta i system att kapa varenda tråd du deltar i? 

• Anonym (99 ballonger)
    EnAnonumius skrev 2023-11-17 21:29:27 följande:
    Men herregud måste du sätta i system att kapa varenda tråd du deltar i? 
    Kapa? Bara en kommentar. 
  • EnAnonumius
    Anonym (99 ballonger) skrev 2023-11-17 21:30:06 följande:
    Kapa? Bara en kommentar. 
    Skit samma, om du bara skriver "en kommentar".. Tråden handlar inte om dig och din jävla mamma och syster och "elaka kvinnor".

Låt mig säga detta.. Så som du tjatar om detta hela jävla tiden i olika trådar som du startar, eller droppar en kommentar här och var i andras trådar, etc etc så du får älta älta älta älta, så är en adekvat motfråga till dig..

Trivs du att tycka synd om dig själv och sitta och älta och älta och älta?

P.S
    Nej du har aldrig lyckats att skriva på ett sådant sätt att någon kvinna skulle få sig en tankeställare av dina inlägg, så det är ingen idé att du ens försöker komma med den  (bort) förklaringen på ditt ältande.

• Anonym (99 ballonger)
    EnAnonumius skrev 2023-11-17 21:42:09 följande:
    Nej du har aldrig lyckats att skriva på ett sådant sätt att någon kvinna skulle få sig en tankeställare av dina inlägg, så det är ingen idé att du ens försöker komma med den  (bort) förklaringen på ditt ältande.
    Jo.
Svar på tråden Studie om Maskulinitet och psykisk hälsa