• Nymphomania

Känslor i sig är inte otrohet

Av någon anledning tas både mina egna trådar samt mina svar i andras trådar, bort. Men jag vågar mig på ett ny tråd nu.

Känsligt ämne det här med otrohet, såklart. Och väldigt laddat här på forumet inte minst. Och jag är absolut inte där otrohet, lider med de som blivit utsatta men vill samtidigt inte dömma folk eller kasta sten i glashus, har ju själv gjort snedsteg. Och jag är också av uppfattningen att IBLAND är det bättre att inte lägga över bördan på sin partner utan istället bära bördan själv. Om man nu har dåligt samvete vill säga. Så kan det ibland vara bättre att inte berätta för sin partner.

Hur som helst så tycker jag att folk är lite väl snabba med att skrika "otrogen".
    Jag menar när det handlar om känslor så är det ju lite mer komplicerat än om man brutit förtroendet gentemot sin partner genom att tex kyssa någon annan. Känslor kan vi ju faktiskt inte styra över, vi kan bara styra över om vi väljer att agera på dom. Jag ska ge er ett exempel men snälla, slå inte på mig, jag mår dåligt över detta och straffar mig själv hårdare än nödvändigt.

Jag har kontakt med en kille från Usa. Till saken hör att jag har en hel del vänner på msn då jag inte har så stort socialt nätverk i verkligheten. Inte helt självvalt och jag är en social människa som behöver mer socialt, men just nu får jag ta allt här hemma med barn och hem etc. Men jobbar på åt se vad jag behöver för att må bra och ha sunda kontakter utanför familjelivet.

Men i alla fall. Jag får känslor för andra ibland. Jag älskar min man men jag har har av olika anledningar väldigt mycket känslor. Min man vet om mina vanliga vänner men skulle såklart inte gilla om han visste hur mkt sex vi pratar. Men å andra sidan pratar jag sex med mina väninnor också och om min man vill prata sex med någon så lägger inte jag mig i det. Om han pratar med en kvinnlig kollega så förbjuder ju inte jag det, men jag har inga arbetskamrater så jag måste ju kunna ha sociala kontakter på annat sätt. Min psykolog säger att jag har rätt till ett privatliv och om jag vill prata sex, skriva sexnoveller på nätet osv. Så här jag rätt att göra det. Jag är väl lite gränslös ibland men min man är och har alltid varit kontrollerande, vilket min psykolog bekräftar. Ingen bra kombo egentligen men vi har hållt ihop närmare 15 år, jag o maken. 

Hur som helst. Jag får ofta komplimanger för mitt utseende och eftersom jag är snäll, trevlig, ödmjuk och öppen så faller män för mig då och då. Jag tackar och uppskattar komplimangerna och uppmärksamheten men är och har alltid varit ärlig med att jag är gift och älskar min man. 

Men för en tid sen började jag skriva med en man i USA. 4 år äldre än mig och han var lite för mycket först, jag bad honom backa. Skrev att det är ok att skriva "I wish you were mine" det är gulligt men inte ok att skriva "You're gonna be mine".
    Jag tycker att framförallt amerikaner kan vara lite väl uppblåsta i sitt ego och ha en viss övertro på sig själva, så jag var rätt kylig i början. Hotade att blocka honom om han inte taggade ner sitt sätt att liksom förutbestämma kring oss, när det inte ens fanns något oss. Respektlöst.

Men sen hände nåt. Han är så fin när han skriver till mig. Vi öppnade upp oss och delade med oss av allt liksom.
    Han skrev att han fallit för mig mer o mer. Och jag sa att det känns orealistiskt och att det rent krasst bara är ord på en skärm. Trots att han försökte övertyga mig att han var den han utgav sig för och att hans känslor var äkta.
    Och jag började få känslor. Idiotiskt. 
    Han bor flera hundra mil bort, vi har aldrig träffats och jag är gift och tänker så förbli.
    Men jag kan inte rå för vad jag känner.
    Och jag kan inte ljuga för honom om att jag har känslor för honom. Jag skäms så.
    Jag älskar verkligen min man.
    Jag o amerikanen har pratat om hur vi ska hantera detta och jag har förklarat hur mkt jag skäms o har dåligt samvete mot min man, och jag gråter vissa kvällar. 
    Är det verkligen så fel att diskutera det man känner för varandra och hur man vill hantera det? Det är ju inte snällt heller att bara bryta med amerikanen, han är ju också en levande o kännande människa även om jag inte har skyldigheter mot honom på samma djup som min man. 

Min man lider inte av att vi har kontakt MEN om jag talar om att jag är så patetisk och störd att jag fått känslor över msn liksom så sårar jag min man och han kommer kräva att jag bryter med amerikanen. Samt så kommer han bli extremt kontrollerande under flera år framöver och jag pallar inte det. Känts i perioder som jag är muslim-hustru och många i min närhet, mina föräldrar, vänner har reagerat på min mans kontrollbehov. 

Nej, jag menar inte att lägga över skulden på honom. Jag vill bara förklara hela bilden så tydligt som möjligt.

Jag önskar att amerikanen skrev att allt var en lögn eller att han inte har känslor längre, det skulle göra allt mycket lättare.
    Så det handlar ju definitivt inte om mitt behov av bekräftelse eller uppmärksamhet. 

• Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet
  • Liza13
    Anonym (I) skrev 2023-11-28 15:38:44 följande:

Säger inte detta för att vara dum på något sätt. Jag har själv varit i en liknande situation som du beskriver, med känslor för en annan, agerat på det (ej fysisk) men ändå utanför gränserna. Jag är medveten om att min partner skulle se det som otrohet. Jag har beslutat mig för att inte berätta för min partner..och fortsätta mitt liv som om inget hänt.. Jag förstår att det är fel att vara otrogen och jag förstår att andra kan tycka att det är fel att inte berätta. 

Men jag förstår inte riktigt vad du vill ha input på om du själv menar att du agerar okej? För i sådana fall är ju inte känslorna eller ditt agerande ett problem? Då kan du ju fortsätta som nu utan dåligt samvete. 

Hur andra definierar otrohet spelar väl egentligen ingen roll. Det viktiga är ju att man är överens i relationen. Men jag behöver inte fråga min partner om det är okej att uttrycka mina känslor eller sexchatta med en annan. Jag vet att han inte tycker det..men andra kan ju tycka annorlunda.

Ja du har rätt..Det beror ju HELT på vad man själv o den man är tillsammans med tycker är otrohet eller inte..
    Alla ser ju olika på vad dom tycker att gränsen till otrohet går...

Tex...så tyckte min fd sambo att jag var otrogen bara jag tittade på en annan man..
    Medans min nuvarande man inte tycker det är otrohet så länge man inte gör någonting fysiskt..
    Jag själv tycker inte heller att det räknas som otrohet, så länge det inte blir fysiskt..

Så att vara FÖR svartsjuk, eller kontrollerande är inte heller bra..då förlorar man lätt den man tror sig bestämma över..Som min fd sambo..Jag stod inte ut med hans "kontrollbehov" och lämnade.

Oftast så har dom som blir så himla svartsjuka för att partnern bara chattar; pratar eller liknande..dåliga självkänsla och självförtroende..Och vill ha någon sorts "kontroll"
    Men den kontrollen är bara en illusion, där dom lurar sig själva o tror att dom har kontroll.
    När dom egentligen förlorar mer o mer kontroll för varje dag, genom att bete sig som poliser!
  • Anonym (rationalisera mera)
    Anonym (Iris) skrev 2023-11-27 20:17:27 följande:
    Svårt att ta det seriöst från någon som försvarar att hon behandlar sin partner kränkande och nedvärderande genom att flörta och sexchatta med andra män bakom hans rygg.
    Finns inget seriöst med TS öht och det är ju inte speciellt förvånande att det enda hon tar till sig är såna som ger henne medhåll och håller med henne om att det hon pysslar med inte är otrohet, det är såklart "vettigt" och allt annat bara dumt, det är ju standard i den här sortens trådar.

Såna här trådar med människor som TS är alltid irrationella och rent bisarra. Man VET att det man gör är fel för man vågar ju bevisligen inte visa det öppet för sin partner, men ska ändå på något sätt försöka övertyga sig själv (och andra) att det man gör är rätt. Det är ju en studie i självbedrägeri. Drömmer

Och som vanligt så finns det inget i världen som kommer få TS att fatta det för hela hennes självbild hänger på att hon kan fortsätta ljuga för sig själv.
    Liza13 skrev 2023-11-28 23:46:41 följande:
    Ja du har rätt..Det beror ju HELT på vad man själv o den man är tillsammans med tycker är otrohet eller inte..
    Alla ser ju olika på vad dom tycker att gränsen till otrohet går...

Tex...så tyckte min fd sambo att jag var otrogen bara jag tittade på en annan man..
    Medans min nuvarande man inte tycker det är otrohet så länge man inte gör någonting fysiskt..
    Jag själv tycker inte heller att det räknas som otrohet, så länge det inte blir fysiskt..

Så att vara FÖR svartsjuk, eller kontrollerande är inte heller bra..då förlorar man lätt den man tror sig bestämma över..Som min fd sambo..Jag stod inte ut med hans "kontrollbehov" och lämnade.

Oftast så har dom som blir så himla svartsjuka för att partnern bara chattar; pratar eller liknande..dåliga självkänsla och självförtroende..Och vill ha någon sorts "kontroll"
    Men den kontrollen är bara en illusion, där dom lurar sig själva o tror att dom har kontroll.
    När dom egentligen förlorar mer o mer kontroll för varje dag, genom att bete sig som poliser!
    Fast på vilket sätt menar du att förvänta sig att ens partner ska hålla sig till EN både i sexuellt OCH romantiskt utbyte med andra är detsamma som att vara FÖR svartsjuk, kontrollbehov eller svartsjuka öht?

Och vadå "bara chattar".. menar du att chatta med en kompis om goda recept är samma sak som att chatta om hur mycket man älskar varandra och hur trevligt det skulle vara och knulla som kaniner?

Visst är att försöka agera polis meningslöst för vill en person vara otrogen så kommer personen varar det oavsett hur mycket du kontrollerar. MEN det betyder ju inte att alternativet nödvändigtvis är att man måste acceptera att ens partner gör vad som helst med andra. Det kan lika väl innebära att man helt enkelt säger att antigen håller du dig till de gränder vi BÅDA satt eller så kan du dra. Men för att det ska vara möjligt så behöver ju båda vara medvetna om vad som pågår och du tror inte att hela anledningen till att den ene undanhåller det personen gör beror JUST PÅ att personen vet att det är över gränsen?
  • Anonym (On point)

Det har börjat resoneras om TS syfte med tråden. Detta tycker jag inte om eftersom TS är osäker på om vad hon gör är att beteckna som otrohet vill hon ha input via FL,  

Flera olika svar har hon fått och kan lägga dessa till sin referensram. Till syvende och sist är det hennes referensram hon kommer att gå efter.

Därför är det inte upp till oss att ifrågasätta hennes tråd. Om den är seriös eller ej vet bara hon. 

Att utifrån en tråd start klassificera TS som narcissist är rent oförskämt.  

Anonym (On point) skrev 2023-11-29 16:20:44 följande:

Det har börjat resoneras om TS syfte med tråden. Detta tycker jag inte om eftersom TS är osäker på om vad hon gör är att beteckna som otrohet vill hon ha input via FL,  

Flera olika svar har hon fått och kan lägga dessa till sin referensram. Till syvende och sist är det hennes referensram hon kommer att gå efter.

Därför är det inte upp till oss att ifrågasätta hennes tråd. Om den är seriös eller ej vet bara hon. 

Att utifrån en tråd start klassificera TS som narcissist är rent oförskämt.  

Var nånstans ser du att TS skrivit att hon vill ha input?
    Hela hennes trådstart är ju en MONOLOG där hon deklarerar att det hon gör är rätt och inte otrohet. Det är absolut ingen DIALOG. 

Och efter att folk börjar skriva så har det ju blivit pinsamt tydligt att TS är totalt ointresserad av något som inte stämmer med vad hon vill tro.

Du menar att TS inte beter sig självupptaget?
    Och vad är ett självupptaget beteende om inte ett annat namn för ett narcissistiskt beteende?

Synonymer till självupptagenhet
    www.synonymer.se/sv-syn/sj%C3%A4lvupptagenhet
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 16:35:49 följande:
    Hela hennes trådstart är ju en MONOLOG där hon deklarerar att det hon gör är rätt och inte otrohet. Det är absolut ingen DIALOG. 

Och efter att folk börjar skriva så har det ju blivit pinsamt tydligt att TS är totalt ointresserad av något som inte stämmer med vad hon vill tro.

Och vad är ett självupptaget beteende om inte ett annat namn för ett narcissistiskt beteende?
    Nåja, du kanske ska lyssna på detta. Det sändes i P1 igår.

sverigesradio.se/avsnitt/narcissism-en-missuppfattad-diagnos
  • Anonym (On point)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 16:35:49 följande:

Om man lägger upp en tråd här på FL vill man väl få input ?  Eller har jag fått allt om bakfoten?
    Anonym (On point) skrev 2023-11-29 16:40:57 följande:
    Om man lägger upp en tråd här på FL vill man väl få input ?  Eller har jag fått allt om bakfoten?
    Nja, det beror kanske på vilken slags input man vill ha. Rätt många trådar verkar mest handla om att få andras medhåll för att intala sig att man gör rätt så man kan se sig själv i spegeln utan att kräkas allt för mycket i munnen.

Jag frågar dig igen:
    Var nånstans i TS trådstart se du att hon skrivit att hon vill ha andras input?

Ser du någon slags objektivitet öht i hennes trådstart ELLER inlägg i tråden?
    Anonym (Daisy) skrev 2023-11-29 16:39:54 följande:
    Nåja, du kanske ska lyssna på detta. Det sändes i P1 igår.

sverigesradio.se/avsnitt/narcissism-en-missuppfattad-diagnos
    Eller så borde du kanske försöka lära dig vad en DIAGNOS är för något innan du postar saker du bevisligen inte förstår?

Står det "narcissism är ett missuppfattat beteende" eller står det diagnos?
    Om det står diagnos, KAN det kanske då vara så att det man pratar om där är enbart en FAKTISK diagnostiserad personlighetsstörning och INTE narcissistisk beteende i allmänhet?

Du verkar fortfarande inte ha fattat att de är två skilda saker utan verkar fortfarande tro att narcissism BARA syftar till patologisk narcissism som i en diagnostiserad personlighetsstörning.

Jag förslår att du läser på lite... här har du en bra början

www.google.com/search&safe=active&ssui=on

Narcissism kännetecknas av en överdriven självbild och självhävdelse, samt en bristande självkännedom och empati. Den patologiska narcissismen ska skiljas från den vardagliga narcissism som finns hos de flesta människor i form av ett självbekräftande behov, vilket bland annat grundar sig i viljan att känna sig omtyckt.
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (rationalisera mera) skrev 2023-11-29 17:07:24 följande:
    Eller så borde du kanske försöka lära dig vad en DIAGNOS är för något innan du postar saker du bevisligen inte förstår?

Står det "narcissism är ett missuppfattat beteende" eller står det diagnos?
    Om det står diagnos, KAN det kanske då vara så att det man pratar om där är enbart en FAKTISK diagnostiserad personlighetsstörning och INTE narcissistisk beteende i allmänhet?

Du verkar fortfarande inte ha fattat att de är två skilda saker utan verkar fortfarande tro att narcissism BARA syftar till patologisk narcissism som i en diagnostiserad personlighetsstörning.

Jag förslår att du läser på lite... här har du en bra början

www.google.com/search&safe=active&ssui=on

Narcissism kännetecknas av en överdriven självbild och självhävdelse, samt en bristande självkännedom och empati. Den patologiska narcissismen ska skiljas från den vardagliga narcissism som finns hos de flesta människor i form av ett självbekräftande behov, vilket bland annat grundar sig i viljan att känna sig omtyckt.
    Ta du och lyssna på det jag länkade inte du babblar vidare.
    Orkar inte läsa mer än de första 20 orden i din kommentar då jag förstår att du inte gjort det. Återkom gärna sen.
Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet