• Nymphomania

Känslor i sig är inte otrohet

Av någon anledning tas både mina egna trådar samt mina svar i andras trådar, bort. Men jag vågar mig på ett ny tråd nu.

Känsligt ämne det här med otrohet, såklart. Och väldigt laddat här på forumet inte minst. Och jag är absolut inte där otrohet, lider med de som blivit utsatta men vill samtidigt inte dömma folk eller kasta sten i glashus, har ju själv gjort snedsteg. Och jag är också av uppfattningen att IBLAND är det bättre att inte lägga över bördan på sin partner utan istället bära bördan själv. Om man nu har dåligt samvete vill säga. Så kan det ibland vara bättre att inte berätta för sin partner.

Hur som helst så tycker jag att folk är lite väl snabba med att skrika "otrogen".
    Jag menar när det handlar om känslor så är det ju lite mer komplicerat än om man brutit förtroendet gentemot sin partner genom att tex kyssa någon annan. Känslor kan vi ju faktiskt inte styra över, vi kan bara styra över om vi väljer att agera på dom. Jag ska ge er ett exempel men snälla, slå inte på mig, jag mår dåligt över detta och straffar mig själv hårdare än nödvändigt.

Jag har kontakt med en kille från Usa. Till saken hör att jag har en hel del vänner på msn då jag inte har så stort socialt nätverk i verkligheten. Inte helt självvalt och jag är en social människa som behöver mer socialt, men just nu får jag ta allt här hemma med barn och hem etc. Men jobbar på åt se vad jag behöver för att må bra och ha sunda kontakter utanför familjelivet.

Men i alla fall. Jag får känslor för andra ibland. Jag älskar min man men jag har har av olika anledningar väldigt mycket känslor. Min man vet om mina vanliga vänner men skulle såklart inte gilla om han visste hur mkt sex vi pratar. Men å andra sidan pratar jag sex med mina väninnor också och om min man vill prata sex med någon så lägger inte jag mig i det. Om han pratar med en kvinnlig kollega så förbjuder ju inte jag det, men jag har inga arbetskamrater så jag måste ju kunna ha sociala kontakter på annat sätt. Min psykolog säger att jag har rätt till ett privatliv och om jag vill prata sex, skriva sexnoveller på nätet osv. Så här jag rätt att göra det. Jag är väl lite gränslös ibland men min man är och har alltid varit kontrollerande, vilket min psykolog bekräftar. Ingen bra kombo egentligen men vi har hållt ihop närmare 15 år, jag o maken. 

Hur som helst. Jag får ofta komplimanger för mitt utseende och eftersom jag är snäll, trevlig, ödmjuk och öppen så faller män för mig då och då. Jag tackar och uppskattar komplimangerna och uppmärksamheten men är och har alltid varit ärlig med att jag är gift och älskar min man. 

Men för en tid sen började jag skriva med en man i USA. 4 år äldre än mig och han var lite för mycket först, jag bad honom backa. Skrev att det är ok att skriva "I wish you were mine" det är gulligt men inte ok att skriva "You're gonna be mine".
    Jag tycker att framförallt amerikaner kan vara lite väl uppblåsta i sitt ego och ha en viss övertro på sig själva, så jag var rätt kylig i början. Hotade att blocka honom om han inte taggade ner sitt sätt att liksom förutbestämma kring oss, när det inte ens fanns något oss. Respektlöst.

Men sen hände nåt. Han är så fin när han skriver till mig. Vi öppnade upp oss och delade med oss av allt liksom.
    Han skrev att han fallit för mig mer o mer. Och jag sa att det känns orealistiskt och att det rent krasst bara är ord på en skärm. Trots att han försökte övertyga mig att han var den han utgav sig för och att hans känslor var äkta.
    Och jag började få känslor. Idiotiskt. 
    Han bor flera hundra mil bort, vi har aldrig träffats och jag är gift och tänker så förbli.
    Men jag kan inte rå för vad jag känner.
    Och jag kan inte ljuga för honom om att jag har känslor för honom. Jag skäms så.
    Jag älskar verkligen min man.
    Jag o amerikanen har pratat om hur vi ska hantera detta och jag har förklarat hur mkt jag skäms o har dåligt samvete mot min man, och jag gråter vissa kvällar. 
    Är det verkligen så fel att diskutera det man känner för varandra och hur man vill hantera det? Det är ju inte snällt heller att bara bryta med amerikanen, han är ju också en levande o kännande människa även om jag inte har skyldigheter mot honom på samma djup som min man. 

Min man lider inte av att vi har kontakt MEN om jag talar om att jag är så patetisk och störd att jag fått känslor över msn liksom så sårar jag min man och han kommer kräva att jag bryter med amerikanen. Samt så kommer han bli extremt kontrollerande under flera år framöver och jag pallar inte det. Känts i perioder som jag är muslim-hustru och många i min närhet, mina föräldrar, vänner har reagerat på min mans kontrollbehov. 

Nej, jag menar inte att lägga över skulden på honom. Jag vill bara förklara hela bilden så tydligt som möjligt.

Jag önskar att amerikanen skrev att allt var en lögn eller att han inte har känslor längre, det skulle göra allt mycket lättare.
    Så det handlar ju definitivt inte om mitt behov av bekräftelse eller uppmärksamhet. 

• Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet
  • Anonym (jury)
    Nymphomania skrev 2023-11-27 15:42:38 följande:

Men för en tid sen började jag skriva med en man i USA. 4 år äldre än mig och han var lite för mycket först, jag bad honom backa. Skrev att det är ok att skriva "I wish you were mine" det är gulligt men inte ok att skriva "You're gonna be mine".

Jesus, tar du själv dina språkliga distinktioner på allvar?

Du är otrogen genom att upprätthålla denna romantiska korrespondens med amerikanen, punkt slut, inte mycket att diskutera där.
  • Ascendere
    Nymphomania skrev 2023-11-27 15:42:38 följande:
    Hej
    Jag heter Nymphomania och jag är gift men har en affär med en man från USA.
    Hej då! 
    Här är en förkortad version av TS för den som inte har tid att läsa hela. 
  • Anonym (Gift men förälskad i en annan)

Jag är  i lite liknande sits. Gift i många år o barn.
    Är vansinnigt förälskad i min kollega som jag jobbat med sen i våras. Vet inte hur mkt han vet om mina känslor för honom men han kanske anar?.
    Vi  hörs av på messenger flera ggr/veckan när vi inte ses på jobbet och jag har sagt till honom att hade  jag  varit yngre o singel hade han varit en jag velat träffa.
    Han är flera år yngre än jag och singel.
    Han har skrivit väldigt fint till mig med att han tycker mycket om mig.
    Räknas det som otrohet?
    Min man vet inte om att vi hörs av så mkt som vi faktiskt gör.

• Anonym (jury)
    Anonym (Gift men förälskad i en annan) skrev 2023-11-27 16:06:17 följande:

Vi  hörs av på messenger flera ggr/veckan när vi inte ses på jobbet och jag har sagt till honom att hade  jag  varit yngre o singel hade han varit en jag velat träffa.

Räknas det som otrohet?

Denna replik är nog alltför osofistikerad till att räknas som annat än grov flirt. Men du har tydligen samma förmåga som TS att packa in budskap i språkliga finesser som på något sätt skulle göra det mer oskyldigt.
  • Tecum

Du är otrogen, inte för att du har känslor för honom men för att agerar på dem. Du uppmuntrar honom genom att säga vad du känner och att det är så starkt. Det är fel att diskutera så intimt med någon annan än din man. 

• Anonym (putte)

Att agera på det sättet du gör ts är värre otrohet än att hamna i säng med random person på en konferensresa. Det finns inget förmildrande att agera för att fördjupa sin relation och utforska den förälskelse som har påbörjats.

Det finns alltid ett enkelt test om man vill veta om man sviker sin respektive.
    Om du skulle berätta vad du gjort och gör, skulle han då känna sig sviken och bedragen? I så fall sviker du och bedrar honom.

Man är inte mindre otrogen för att man ljuger om det man gör.

• Anonym (Daisy)
    Tecum skrev 2023-11-27 17:19:49 följande:

Du är otrogen, inte för att du har känslor för honom men för att agerar på dem. Du uppmuntrar honom genom att säga vad du känner och att det är så starkt. Det är fel att diskutera så intimt med någon annan än din man. 

Vad är det som du menar är så intimt?

Jag kan då inte se någonstans att det varit speciellt intimt i ts kontakt med amerikanen.

Dock tror jag att amerikanen är en bluff, såna som man läser om lite här och där. Som grundlurar kvinnor, som inte är någon amerikan utan en organiserad brottsling i ett nätverk i Afrika.

• Anonym (Daisy)
    Anonym (putte) skrev 2023-11-27 17:27:08 följande:

Att agera på det sättet du gör ts är värre otrohet än att hamna i säng med random person på en konferensresa. Det finns inget förmildrande att agera för att fördjupa sin relation och utforska den förälskelse som har påbörjats.

Det finns alltid ett enkelt test om man vill veta om man sviker sin respektive.
    Om du skulle berätta vad du gjort och gör, skulle han då känna sig sviken och bedragen? I så fall sviker du och bedrar honom.

Man är inte mindre otrogen för att man ljuger om det man gör.

Det är här du borde se skillnaden på otrohet och andra svek.
    Ts är inte otrogen men hon beter sig illa med sitt hemlighetsmakeri.

Otrohet? Nej.
    Svek? Ja.
  • Anonym (I)

Om man har känslor för någon annan än sin partner och dessutom agerar på det genom att flörta, chatta om sådant man behöver dölja för sin partner etc. så är det nog rätt många som anser att det är en form av otrohet. 

Utifrån det du beskriver så kanske de finns skäl att fundera på om du verkligen vill leva i den relation du gör. Ditt agerande kanske egentligen mer handlar om den relation du har?

Om man får känslor för någon annan då man är i en relation så kan man välja hur man ska agera. Ofta vet man nog själv hur man borde agera, men av olika skäl kanske man inte agerar så ändå. 

• Anonym (rationalisera mera)

Om det du säger stämmer så borde det väl inte vara några problem att diskutera det öppet med din man.... men det vill du såklart inte göra, men anser ändå att det du gör är ok.

Man ska aldrig underskatta människors förmåga att ljuga för sig själva för att döva sitt dåliga samvete.Drömmer

Svar på tråden Känslor i sig är inte otrohet