• Illustration100

SVT Barn dålig invandrarsvenska

Varför ska barn behöva lyssna på mycket dålig invandrarsvenska? Barnen förstår ibland inte vad de säger, och försöker att härma för att förstå. Och detta är ju inte särskilt lyckat varken när det gäller svenska barn eller invandrare. Borde de inte istället lyssna på bra svenska med tanke på språkutvecklingen? Såg även en kanal på Bolibompa där barnen både uttalade fel och i helt fel ordföljd. Deras svenska var urusel.

Det är samma sak med andra program för vuxna, ex vädret och sportkommentarer. Min man blir så irriterad att han byter kanal, eller stänger av ljudet.

Borde det inte ställas lite större krav på TV när det gäller språket? Detta accepteras inte i andra länder, utan kravet är "riksdialekt" och det ska vara lätt att förstå. Eller har språket inte någon betydelse längre?

• Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska
  • Illustration100

Det gäller inte fula ord som nämns på TV, utan när svenska barn tar efter vad andra säger. Och barnen tar efter vad föräldrarna säger, och många invandrare använder ord som vi svenskar inte accepterar. Några exempel: Mitt barnbarn frågade om hora betyder tjejer. Jag bor på fjärde våningen, men hörde mycket tydligt hur en invandrarkvinna skrek till ett barn att "din mamma är en fxxxa". Jag brukar inte lägga mig i, men sade till henne att så pratar man inte med barn. Tio minuter senare kom hon tillbaka med sin man och pekade mot mitt fönster. Denna kvinna blev alltså upprörd över att jag kritiserade henne för vad hon hade sagt. Och naturligtvis så hörde alla barn vad hon använt för ord. Men eftersom hon ansåg att det var jag som hade gjort fel, så upplevde barnen att det hon sagt är ok. 

Men jag tror inte att jag är ensam om mina åsikter. Det har ju skrivits mycket om att svenska föräldrar är emot nya elever som pratar mycket dålig svenska. De har skrivit att de är oroliga för att deras barn sedan kommer hem och pratar Rinkebysvenska.

Och detta är inte fråga om rasism som många förmodligen vill få det till. Utan att det borde ställas lite större krav på att lära sig det svenska språket. Men istället så verkar ni anse att det vi som ska vika oss, och acceptera att våra barn tar efter ett språk som är både slarvigt och mycket dåligt.

Flyttar vi till andra länder så accepterar de INTE att dålig engelska nu är en del av samhället. De kräver att man lär sig språket, och så borde det vara här också.
    Att man bryter är en sak, det gör de flesta som lär sig ett nytt språk. Men vad jag reagerar på är när barn tar efter slarviga uttal, och orden är i helt fel ordning.

Jag misstänker att ni som anser att detta är ok själva är invandrare? För vilka föräldrar vill att deras barn tar efter Rinkebysvenska?

• Jemp
    Illustration100 skrev 2023-12-01 16:00:37 följande:

Det gäller inte fula ord som nämns på TV, utan när svenska barn tar efter vad andra säger. Och barnen tar efter vad föräldrarna säger, och många invandrare använder ord som vi svenskar inte accepterar. Några exempel: Mitt barnbarn frågade om hora betyder tjejer. Jag bor på fjärde våningen, men hörde mycket tydligt hur en invandrarkvinna skrek till ett barn att "din mamma är en fxxxa". Jag brukar inte lägga mig i, men sade till henne att så pratar man inte med barn. Tio minuter senare kom hon tillbaka med sin man och pekade mot mitt fönster. Denna kvinna blev alltså upprörd över att jag kritiserade henne för vad hon hade sagt. Och naturligtvis så hörde alla barn vad hon använt för ord. Men eftersom hon ansåg att det var jag som hade gjort fel, så upplevde barnen att det hon sagt är ok. 

Men jag tror inte att jag är ensam om mina åsikter. Det har ju skrivits mycket om att svenska föräldrar är emot nya elever som pratar mycket dålig svenska. De har skrivit att de är oroliga för att deras barn sedan kommer hem och pratar Rinkebysvenska.

Och detta är inte fråga om rasism som många förmodligen vill få det till. Utan att det borde ställas lite större krav på att lära sig det svenska språket. Men istället så verkar ni anse att det vi som ska vika oss, och acceptera att våra barn tar efter ett språk som är både slarvigt och mycket dåligt.

Flyttar vi till andra länder så accepterar de INTE att dålig engelska nu är en del av samhället. De kräver att man lär sig språket, och så borde det vara här också.
    Att man bryter är en sak, det gör de flesta som lär sig ett nytt språk. Men vad jag reagerar på är när barn tar efter slarviga uttal, och orden är i helt fel ordning.

Jag misstänker att ni som anser att detta är ok själva är invandrare? För vilka föräldrar vill att deras barn tar efter Rinkebysvenska?

Aha. Ja det var inte tydligt att du bytte samtalsämne. Men tror du på allvar att hora är ett ord som bara används av invandrare? 

Gällande resten av ditt inlägg kan jag bara säga: Och sen klagar folk på dålig integration? 

• Jemp

Och nej jag är inte själv invandrare. Men hur ska folk lära sig svenska och börja jobba om de inte får jobba innan de pratar perfekt, om barnen inte får gå i skola med svenskar och när språkutbildningen är undermålig? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2023-12-01 17:15:43 följande:
    Och nej jag är inte själv invandrare. Men hur ska folk lära sig svenska och börja jobba om de inte får jobba innan de pratar perfekt, om barnen inte får gå i skola med svenskar och när språkutbildningen är undermålig? 
    Man behöver inte jobba på SVT. Jag tycker också det är jättedåligt att så många på TV talar dålig svenska. Det är inte bra för våra barn och inte heller för de gamla som ofta hör dåligt. 
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-01 17:33:16 följande:
    Man behöver inte jobba på SVT. Jag tycker också det är jättedåligt att så många på TV talar dålig svenska. Det är inte bra för våra barn och inte heller för de gamla som ofta hör dåligt. 

Kan ju handla om representation. 

Och inställningen finns ju tyvärr inte bara gällande tv-program utan jag ser det överallt.

• Anonym (Håller med)

Håller med fullständigt! Jag får för mig att man gör så för att ?integrera?, att det är en del av nån slags integrationspolitik i det tysta (fast det blir synligt). Jag tycker också att det är fel väg att gå. På TV och i radio ska det vara på svenska. Även tidningar som kör med felstavningar är inte okej. Vi måste värna det svenska språket. Att integreras i ett samhälle tycker jag inte ska innebära att vi svenskar ska få problem med det egna språket. Det är helt fel, även om språket är levande så tycker jag inte att vi ska påskynda nån slags döendeprocess genom att tillåta detta. Vad jag egentligen vill säga är att det inte är vi som ska anpassa oss. Det är de som kommer hit som får lära sig vårt språk helt enkelt.

• Spucks
    Illustration100 skrev 2023-11-28 21:59:30 följande:
    Borde de inte istället lyssna på bra svenska med tanke på språkutvecklingen? 
    Med tankte på språkutvecklingen borde de inte titta på TV alls. Annars håller jag med - språket i TVn borde vara korrekt och på hög nivå. Om det nu inte handlar om intervjuer eller reality tv.
  • Trent

Jag vet inte jag förstår. Du är arg för att en invandrarkvinna använde svenska ord?
  • Illustration100
    Trent skrev 2023-12-01 21:02:48 följande:
    Jag vet inte jag förstår. Du är arg för att en invandrarkvinna använde svenska ord?
    Att skrika "din mamma är en fxxxa" bland barn är inte acceptabelt varken bland svenskar eller invandrare.

En grannes son var född i Sverige, men när han var fem år så pratade han lika slarvigt och monotont som sin mamma. Han lyssnade på henne med alla felaktiga uttal och i fel ordning. Så mycket beror också på föräldrarna, och de har ett stort ansvar för barnens språkutveckling.

Bara som vänlig information: "Jag vet inte jag förstår" - det är bättre att säga "jag tror inte att jag förstår".  Glad
  • Anonym (Ego)

Rekommenderar lingvisten Mikael Parkvalls böcker och föreläsningar för er som är så rädda att era barns svenska ska bli fördärvad. 😉

Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska