• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • EFW
    LMSM skrev 2024-03-04 14:04:39 följande:

Fick precis reda på att inget av de tre embryona som odlades vidare gick att frysa idag dag ses på grund av dålig utveckling. 

5e plocket och aldrig fått en blastocyst på dag 5 eller 6.
    Just nu känns det som ett totalt mörker alltså och har inget hopp för de två jag fick återförda heller.

Så tråkigt för er. ❤️ Jag håller tummarna för de två du ruvar på. Man vet aldrig! 😊
  • EFW
    LinneaWookie skrev 2024-03-04 13:09:59 följande:

Ugh.... De ringde från kliniken/labbet idag och förklarade att av de fyra som blev befruktade var det bara två st som verkade dela sig som de ska. Så nu har de fryst två st 2-dagars.

Jag tror att vi fått till blastocyster tidigare gånger om jag inte minns fel så det känns lite läskigt det här. Har fattat det som att om det är väldigt få befruktade ägg (som i vårt fall) så vågar de inte chansa på att låta dem ligga längre i labbet utan de fryser dem som 2-dagars...Även om 5-dagars ger bättre chans till graviditet.

Det känns ju inte helt bra men förstås bättre än inget {#emotions_dlg.flower}

Nu har vi bestämt hemma att vi väntar till nästa cykel, alltså inte mensen som kommer nu i mars utan april istället. Även om jag inte bryr mig alls om när på året ett barn är fött så måste jag erkänna att det rent livspussel-mässigt är bättre att vänta en månad för mig med. 
    Mars månad innehåller en massa grejer för mig som innebär extra stress och ganska intensiv fysisk aktivitet, så att vänta till den perioden är över är rimligt. Det känns dock väldigt långt borta.

Om inte det första frysta embryot tar sig behöver vi betala 19.000 till utöver de 37.000, efter som det bara "ingår" ett återförande.

Men vad skönt att ni ändå kommit fram till att vänta en cykel. 😊 Vi får hoppas att dessa två är riktiga guldägg ❤️
  • Sola13

Hej! Har tidigare gjort tre omgångar landstingsfinansierat vilket gett oss sammanlagt 4 blastocyster, vilka i sin tur ledde till en kemisk graviditet och ett MA i v 9. Nu ska vi fortsätta privat och överväger Livio i Malmö eller Linnekliniken i Uppsala. Förhoppningen är att sätta igång om någon månad eller så. Någon som har erfarenhet av någon av de klinikerna? 

• EFW

Nu är äggplocket gjort 😅 Gick bra och även om jag var rädd så gjorde det inte så ont. Personalen var super ❤️ Jag hade ju bara 11 blåsor, men det blev ändå 11 ägg 🤩 Så nu är det bara att invänta onsdag, hoppas på att det blir ett ET och Kanske några till frysen 🤞🤞

• LMSM
    Sola13 skrev 2024-03-04 14:23:47 följande:

Hej! Har tidigare gjort tre omgångar landstingsfinansierat vilket gett oss sammanlagt 4 blastocyster, vilka i sin tur ledde till en kemisk graviditet och ett MA i v 9. Nu ska vi fortsätta privat och överväger Livio i Malmö eller Linnekliniken i Uppsala. Förhoppningen är att sätta igång om någon månad eller så. Någon som har erfarenhet av någon av de klinikerna? 

Jag valde linne efter mina tre först misslyckade försök. 
    Har gjort två gånger där nu. Har mkt förtroende för dom och de ger en tid enligt min uppfattning. Har dock inte lyckats men det är ju inte deras fel att mina ägg suger hehe. 
    Ingen erfarenhet av Livio. Vad är närmst för dig? En IVF ör  ju tung som det är så om det inte är jättestor skillnad i siffror skulle jag nog välja det som gör livet enklast. 
    Jag åker från Sthlm till uppsala för linne och bara det har varit stressigt med tåg som inte går och är sena osv.
  • LinneaWookie
    EFW skrev 2024-03-04 14:19:18 följande:
    Men vad skönt att ni ändå kommit fram till att vänta en cykel. 😊 Vi får hoppas att dessa två är riktiga guldägg ❤️
    Tack gulliga du, och stort grattis till 11 äggHjärtaSolig
  • Sola13
    LMSM skrev 2024-03-04 14:40:39 följande:
    Jag valde linne efter mina tre först misslyckade försök. 
    Har gjort två gånger där nu. Har mkt förtroende för dom och de ger en tid enligt min uppfattning. Har dock inte lyckats men det är ju inte deras fel att mina ägg suger hehe. 
    Ingen erfarenhet av Livio. Vad är närmst för dig? En IVF ör  ju tung som det är så om det inte är jättestor skillnad i siffror skulle jag nog välja det som gör livet enklast. 
    Jag åker från Sthlm till uppsala för linne och bara det har varit stressigt med tåg som inte går och är sena osv.
    Tack för svar och kul att höra att du har förtroende för kliniken! Vi bor i Skåne men verkar som att vi om vi väljer Linné kan få göra de ultraljud behöver under behandlingen här och ?bara? åka upp för äggplock och återföring. Det underlättar ju, men Livio Malmö är naturligtvis geografiskt smidigare
  • EmmyLO
    theremustbeabetterway skrev 2024-03-01 09:18:47 följande:

Chrystal, Razorcrest, LinneaWookie, EmmyLO och J000ssan - kul att följas åt! Hoppas att våra mensar inte blir så försenade. Har läst att cykeln kan bli konstig efter äggplock. Efter mitt senaste gjorde vi en färskåterföring som blev ett missfall så jag har ingenting annat att jämföra med själv. 

LinneaWookie: Jag kan på ett sätt förstå hur din sambo tänkte, men här hemma har vi gjort IVF sen förra årsskiftet och har inte riktigt ro att vänta en månad av en sån anledning, då det inte direkt känns som att det finns några garantier för att det ens blir ett barn. 😢

J000ssan: Jag kommer göra naturlig cykel denna gång med. Det blir tredje frysåterföringen för mig och fjärde återföringen totalt. Har du gjort några återföringar innan? Härligt med 5 till frys! Vi fick hela 8 stycken denna gång. Dock har vi gjort ett äggplock med 7 blastocyster i mars förra året och inget ledde till ett levande barn så förhoppningarna är ändå inte jättehöga. Men såklart vill jag att det ska gå. 

Instämmer, känns fint att följas åt!

Beklagar verkligen missfallet <3 Man försöker ju alltid att "manage expectations" men det är ju toppenbra med åtta till frysen. Jag håller tummarna för oss alla.
  • EmmyLO
    LinneaWookie skrev 2024-03-04 13:09:59 följande:

Ugh.... De ringde från kliniken/labbet idag och förklarade att av de fyra som blev befruktade var det bara två st som verkade dela sig som de ska. Så nu har de fryst två st 2-dagars.

Jag tror att vi fått till blastocyster tidigare gånger om jag inte minns fel så det känns lite läskigt det här. Har fattat det som att om det är väldigt få befruktade ägg (som i vårt fall) så vågar de inte chansa på att låta dem ligga längre i labbet utan de fryser dem som 2-dagars...Även om 5-dagars ger bättre chans till graviditet.

Det känns ju inte helt bra men förstås bättre än inget {#emotions_dlg.flower}

Nu har vi bestämt hemma att vi väntar till nästa cykel, alltså inte mensen som kommer nu i mars utan april istället. Även om jag inte bryr mig alls om när på året ett barn är fött så måste jag erkänna att det rent livspussel-mässigt är bättre att vänta en månad för mig med. 
    Mars månad innehåller en massa grejer för mig som innebär extra stress och ganska intensiv fysisk aktivitet, så att vänta till den perioden är över är rimligt. Det känns dock väldigt långt borta.

Om inte det första frysta embryot tar sig behöver vi betala 19.000 till utöver de 37.000, efter som det bara "ingår" ett återförande.

Fint att du fokuserar på det positiva! Heja dig! Vad jag förstår kan det ju verkligen skilja sig från gång till gång.

Skönt också att ha landat i att ni väntar till nästa cykel. Det låter klokt att välja en tidpunkt som är mindre stressig, även om det såklart är tråkigt att vänta. Men då kanske vi gör återföring ungefär samtidigt :)
  • EmmyLO
    LMSM skrev 2024-03-04 14:04:39 följande:

Fick precis reda på att inget av de tre embryona som odlades vidare gick att frysa idag dag ses på grund av dålig utveckling. 

5e plocket och aldrig fått en blastocyst på dag 5 eller 6.
    Just nu känns det som ett totalt mörker alltså och har inget hopp för de två jag fick återförda heller.

Så tråkigt att höra, förstår att det känns tufft just nu. Men ge inte upp hoppet om de återförda, jag håller alla tummarna för dig. Det kommer att kännas bättre, skickar kram och stöd så länge Hjärta
Svar på tråden IVF/ICSI 2024