• Anonym (Tessan)

”Alla” vejpar…

Vid två tillfällen har de ringt hem från dotterns skola och berättat att de kommit på min dotter när hon vejpat. Hon erkänner det för mig och säger att ?alla? hennes kompisar gör det. Hon menar självklart att många gör det och hon har flera kompisar som gör det med föräldrarnas tillåtelse. Till saken hör att hon tidigare blivit påkommen med att röka flera gånger, både i skolan och att jag känt att hon luktat rök. Själv säger hon att hon inte rökt en enda cigarett sedan hon började vejpa ibland och vill att vi ska tillåta henne att göra det. Vi är lite kluvna då vi verkligen inte vill att hon ska röka men inte heller fastna i ett annat beroende. Någon annan som har erfarenhet av att er ungdom vejpar? Hur gör ni? Min dotter går i åk 9 och är väl annars som tonåringar är mest. Hon sköter skolarbetet utan anmärkning.
  • Svar på tråden ”Alla” vejpar…
  • Wildmane
    felicityporter skrev 2023-12-13 20:12:30 följande:
    Trots det anser jag att det bör bli lagligt även i Sverige precis som det är i större delar av västvärlden.
    Det kommer inte hända någonsin har jag ju nyss sagt, så ni kan sluta fantisera om det.
  • Anonym (Hill)
    felicityporter skrev 2023-12-13 20:12:30 följande:
    Jag är absolut ingen s.k. ?Pothead?, jag har testat några gånger och tyckte inte om effekten alls så det är absolut inget för mig. Trots det anser jag att det bör bli lagligt även i Sverige precis som det är i större delar av västvärlden. Jag ser stora vinster med det, inte minst att det tar bort en stor marknad från de kriminella och istället leder till att dessa pengar kommer in i statskassan. Plus att kunderna verkligen vet vad de får och att alla som bara röker slipper kontakt med langare och på så vis minskar riskerna betydligt med att de kommer i kontakt med tyngre droger.

Jag vet inte hur det ser ut där du bor men här har inte rökrutor för 14-åringar funnits på över 20 år. Nästan inga ungdomar röker nuförtiden.
    Jag bor i en stat där det är lagligt. Tydligen så ökade den kriminella marknaden i samband med att det blev lagligt. Dessutom så är den kommersiella weeden här starkare än den var för 20-år sen. Den börjar närma sig tyngre droger, samtidigt som den blir mer och mer accepterad. Jag ser det inte som positivt. Borde finnas en medelväg där folk inte åker i fängelse för att röka weed och samtidigt inte vara så kommersiell att varannan skylt man ser på motorvägen är reklam för weed.
  • Anonym (Miamaria)

Min dotter vejpar och hon får göra det för oss föräldrar. Hon började röka i åttan då hon hade en ganska turbulent och upprorisk tonårstid. Vi har aldrig tillåtit henne att röka hemma eller så men vi visste att hon rökte och hon gjorde ingen större hemlighet av det.

I somras tog vi ett rejält snack med henne om alternativ då vi ändå tycker att cigaretter är det sämsta hon kan använda. Hon fick testa olika varianter av nikotinersättning (tuggummi, spray, sugtabletter) men hon slutade ändå inte att röka. Då fick hon testa vitt snus men även då rökte hon. Sedan kom vi överens om att köpa en vejp och testa det. Efter det har hon inte tagit ett enda bloss enligt henne själv och det är tre månader sen.

Vi tycker ju egentligen inte om att hon vejpar heller, men vill ändå tro att det är mycket bättre än cigg. En bonusfördel är ju att hon aldrig luktar rök. Hon går första året i gymnasiet nu och har blivit en trevlig tonåring med bra umgänge och bra intressen.

• Anonym (Mamma till dotter)

Av två onda ting tror jag också vejpning är bättre än vanliga cigaretter. 

• Anonym (Tessan)
    Drottningen1970 skrev 2023-12-13 12:53:23 följande:

Det är olika ?klickar?som vejpar eller ej. Hos oss är det tjejerna och killarna som är lite tuffa, åker epa, och ofta har lite annat problematiskt beteende som vejpae. 

Sedan har vi en stor grupp ungdomar som aldrig ens skulle tänka tanken. Ofta idrottsungdomar.

Så kan det nog vara många gånger men enligt min dotter vejpar även en del av de mest skötsamma.

Dottern tillhör ingen av ovanstående kategorier, hon ägnar sig mycket åt musik och dans.
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (Mamma till dotter) skrev 2023-12-15 00:44:09 följande:

Av två onda ting tror jag också vejpning är bättre än vanliga cigaretter. 

Ja, tvingas jag välja så ser jag mycket hellre att dottern vejpar än att hon röker. 
    Anonym (Miamaria) skrev 2023-12-14 23:22:31 följande:

Min dotter vejpar och hon får göra det för oss föräldrar. Hon började röka i åttan då hon hade en ganska turbulent och upprorisk tonårstid. Vi har aldrig tillåtit henne att röka hemma eller så men vi visste att hon rökte och hon gjorde ingen större hemlighet av det.

I somras tog vi ett rejält snack med henne om alternativ då vi ändå tycker att cigaretter är det sämsta hon kan använda. Hon fick testa olika varianter av nikotinersättning (tuggummi, spray, sugtabletter) men hon slutade ändå inte att röka. Då fick hon testa vitt snus men även då rökte hon. Sedan kom vi överens om att köpa en vejp och testa det. Efter det har hon inte tagit ett enda bloss enligt henne själv och det är tre månader sen.

Vi tycker ju egentligen inte om att hon vejpar heller, men vill ändå tro att det är mycket bättre än cigg. En bonusfördel är ju att hon aldrig luktar rök. Hon går första året i gymnasiet nu och har blivit en trevlig tonåring med bra umgänge och bra intressen.

Samma situation för oss. Dotter på 16 som röker regelbundet sedan knappt 2 år. Ej hemma (förbjuden) men öppet överallt annars. Försöker få henne att sluta men hon säger att det är svårt och att inte den rätta viljan finns där. Vet inte om hon testat vejp och det är inget vi pratat om än. Skulle kunna acceptera vejpning hemmavid om hon låter bli cigaretterna. Man får välja sina strider känner jag. 

• Anonym (Miamaria)
    Anonym (Mamma till dotter) skrev 2023-12-16 11:17:14 följande:

Samma situation för oss. Dotter på 16 som röker regelbundet sedan knappt 2 år. Ej hemma (förbjuden) men öppet överallt annars. Försöker få henne att sluta men hon säger att det är svårt och att inte den rätta viljan finns där. Vet inte om hon testat vejp och det är inget vi pratat om än. Skulle kunna acceptera vejpning hemmavid om hon låter bli cigaretterna. Man får välja sina strider känner jag. 

Då skulle jag absolut ta en diskussion med dottern om att testa vejp och kanske locka med att hon även får vejpa hemma. 

Jag ska lägga till att det varit skönt att hon kunnat/fått vejpa när vi varit borta någonstans under lite längre tid. När hon rökte blev hon ganska odräglig när röksuget satte in efter några timmar och hon inte fick röka.

Anonym (Miamaria) skrev 2023-12-16 14:41:55 följande:

Då skulle jag absolut ta en diskussion med dottern om att testa vejp och kanske locka med att hon även får vejpa hemma. 

Jag ska lägga till att det varit skönt att hon kunnat/fått vejpa när vi varit borta någonstans under lite längre tid. När hon rökte blev hon ganska odräglig när röksuget satte in efter några timmar och hon inte fick röka.

Har precis samma erfarenhet när vi tex varit bortresta. Bitchig och dryg när det inte passat/kunnat ta sig en cigarett på ett tag. Skall absolut prata med henne om att gå över till vejp. Tack för råden!
  • felicityporter
    Wildmane skrev 2023-12-13 20:27:30 följande:

Imagine att vilja ge droger till massa kids och hämma deras hjärnas utveckling. Bara för att ni själva vill kunna tjäna pengar på det. 

Sjukt så in i helvete..

Tur att frågan ignoreras helt utav våra politiker, så det enbart är en massa pundare man hör sitta och drömma om det på nätet. 

Det är ingen som vill ge droger till kids, du har helt missuppfattat frågan och pratar om något helt annat. Jag är som sagt ingen pundare och har inget eget intresse av att göra gräs lagligt eftersom jag ändå inte skulle röka även om det vore lagligt.
Svar på tråden ”Alla” vejpar…