• Anonym (Tessan)

”Alla” vejpar…

Vid två tillfällen har de ringt hem från dotterns skola och berättat att de kommit på min dotter när hon vejpat. Hon erkänner det för mig och säger att ?alla? hennes kompisar gör det. Hon menar självklart att många gör det och hon har flera kompisar som gör det med föräldrarnas tillåtelse. Till saken hör att hon tidigare blivit påkommen med att röka flera gånger, både i skolan och att jag känt att hon luktat rök. Själv säger hon att hon inte rökt en enda cigarett sedan hon började vejpa ibland och vill att vi ska tillåta henne att göra det. Vi är lite kluvna då vi verkligen inte vill att hon ska röka men inte heller fastna i ett annat beroende. Någon annan som har erfarenhet av att er ungdom vejpar? Hur gör ni? Min dotter går i åk 9 och är väl annars som tonåringar är mest. Hon sköter skolarbetet utan anmärkning.
  • Svar på tråden ”Alla” vejpar…
  • Anonym (Mamma till dotter)
    Anonym (Wildman) skrev 2024-01-01 18:59:27 följande:
    Vad bra, då är det bara hjälpa via förståelse och stöttning eller så.

Svårt att säga hur man själv ska kunna få någon att sluta röka. Det enda som verkar stå på internet är att man ska undvika att kritisera och fokusera på att stötta. Sen gissar jag på att man kan försöka ersätta det med något annat, eller typ passa på att sluta röka medans man åker utomlands eller så? 
    Ja, vi försöker verkligen stötta i situationen vi är i nu. Klart jag blev förbannad och jättebesviken inombords när det kom fram att hon börjat röka i slutet av nian men hon var ärlig nog och berättade själv och det skall hon ha cred för. Oklart varför hon började då ingen av hennes kompisar eller någon i familjen röker?

En del föräldrar blir naturligtvis arga och skäller, slänger cigaretter, drar in det ena och det andra men det tror jag kan ha precis motsatt effekt. Vill tonåringen röka och dessutom hunnit bli beroende lär de göra det i iallafall.
    Hon vet att jag inte tycker om det, aldrig skulle köpa ut cigaretter etc och respekterar det fullt ut. Har faktiskt bara sett henne röka några enstaka gånger när vi varit bortresta på semester.
  • Anonym (Wildman)
    Anonym (Mamma till dotter) skrev 2024-01-01 20:13:27 följande:
    Oklart varför hon började då ingen av hennes kompisar eller någon i familjen röker?
    Det kan vara så mycket i dom åldrarna. Allt ifrån att kompisar håller på att pröva till att hon känner sig ensam, osäker eller så. 

Ciggaretter blir ett sätt att ha någonting att göra eller hålla på att fippla på. 

Sånt går att byta ut mot något hälsosammare dock. Äta nötter eller vad som. 
    Anonym (Wildman) skrev 2024-01-01 20:17:08 följande:
    Det kan vara så mycket i dom åldrarna. Allt ifrån att kompisar håller på att pröva till att hon känner sig ensam, osäker eller så. 

Ciggaretter blir ett sätt att ha någonting att göra eller hålla på att fippla på. 

Sånt går att byta ut mot något hälsosammare dock. Äta nötter eller vad som. 
    Ligger säkert nåt i det du skriver. Tror inte hon känner sig ensam och har många vänner omkring sig hela tiden. Dock röker hon mestadels ensam då de flesta kompisarna är ickerökare. Lite knepigt kanske men antar att hennes nikotinberoende är ganska starkt?
  • Anonym (Miamaria)
    Anonym (Mamma till dotter) skrev 2024-02-01 11:07:11 följande:
    Ligger säkert nåt i det du skriver. Tror inte hon känner sig ensam och har många vänner omkring sig hela tiden. Dock röker hon mestadels ensam då de flesta kompisarna är ickerökare. Lite knepigt kanske men antar att hennes nikotinberoende är ganska starkt?
    Fortfarande ingen framgång i att försöka få henne att övergå till att vejpa?

Nej tyvärr. Hon har testat vejp och vet om att jag gärna hellre ser henne göra det istället men säger att det inte ger henne samma kick som en vanlig cigarett.
    Ickerökare som jag är är det svårt och förstå kanske?

• Drottningen1970

Många vejpar men inte alla. Beror på vilken ?klick? man hänger med. Min son och hans kompisar skulle aldrig få för sig att vejpa och tar aktivt avstånd och ger uttryck för det. Idrottskillar. Skulle tippa på att hälften av niorna testat, en tredjedel vejpar regwlbundet och en tredjedel aldrig skulle få för sig.

Anonym (Miamaria) skrev 2024-02-03 11:27:22 följande:
    Fortfarande ingen framgång i att försöka få henne att övergå till att vejpa?
    Längesen jag skrev i tråden. Dottern har minskat ner på cigaretterna och börjat använda vejp mer och mer på sistone. Ropar inte hej än men är försiktigt positiv.
  • Anonym (Miamaria)
    Anonym (Mamma till dotter) skrev 2024-03-16 11:20:21 följande:
    Längesen jag skrev i tråden. Dottern har minskat ner på cigaretterna och börjat använda vejp mer och mer på sistone. Ropar inte hej än men är försiktigt positiv.
    Vad bra! Min dotter fortsätter att hålla sig till vejp. Hon hade ett litet bakslag för någon månad sedan och rökte cigg under någon vecka. Sen var hon på banan igen och det funkar bra. Hon får vejpa på sitt rum numera och hon håller sig hemma mycket mer än när hon rökte cigg. 
    Anonym (Miamaria) skrev 2024-03-16 21:57:21 följande:
    Vad bra! Min dotter fortsätter att hålla sig till vejp. Hon hade ett litet bakslag för någon månad sedan och rökte cigg under någon vecka. Sen var hon på banan igen och det funkar bra. Hon får vejpa på sitt rum numera och hon håller sig hemma mycket mer än när hon rökte cigg. 
    Låter bra! Tror och hoppas dottern börjat inse fördelarna med vejpen kontra cigaretterna. Fräschare och billigare säger även hon. Vejp hemma på rummet ok men måste hon röka är det numera ok på altanen så länge hon sköter det snyggt och det gör hon. Röker mest på morgonen men sen blir det någon enstaka på kvällen bara så visst går det åt rätt håll, kanske 5 om dagen mot tidigare 10?
    Hoppfull trots allt.
  • Anonym (Miamaria)
    Anonym (Mamma till dotter) skrev 2024-03-17 00:12:25 följande:
    Låter bra! Tror och hoppas dottern börjat inse fördelarna med vejpen kontra cigaretterna. Fräschare och billigare säger även hon. Vejp hemma på rummet ok men måste hon röka är det numera ok på altanen så länge hon sköter det snyggt och det gör hon. Röker mest på morgonen men sen blir det någon enstaka på kvällen bara så visst går det åt rätt håll, kanske 5 om dagen mot tidigare 10?
    Hoppfull trots allt.
    Låter bra ändå. Positivt enligt mig att ni har en dialog om detta och att hon inte smyger med sin rökning.
    Anonym (Miamaria) skrev 2024-03-17 00:19:19 följande:
    Låter bra ändå. Positivt enligt mig att ni har en dialog om detta och att hon inte smyger med sin rökning.
    Precis! Vi har alltid haft lätt att prata med varandra oavsett vad det än gäller. Kan inte vara så lätt för henne heller tänker jag? Hon vet vad jag tycker om rökning generellt men aldrig att jag skulle behandla henne annorlunda bara för att hon är rökare. Hon säger själv att det ibland är lite skämmigt att stå där på altanen men  vet att hon försöker sluta på sikt och det gör mig hoppfull.
    Inte helt säker men idag kanske hon har rökt 3-4 bara? 
Svar på tråden ”Alla” vejpar…