-
-
Svar på tråden ”Alla” vejpar…
-
Ja, det stämmer. Så slarvigt av mig.Anonym (Tessan) skrev 2023-12-12 20:18:11 följande:Som jag skrev i trådstarten, hon säger att hon inte rökt en enda vanlig cigg sedan hon testat att vejpa.
Jaha, vad ska du göra då? -
Nu är ju vapes långt ifrån ofarligt, oavsett om de innehåller nikotin eller inte. Man har ingen aning om vilka aromämnen som tillsatts, vid förbrännningen av dessa andas man in mycket små partiklar med främmande ämnen som når långt ut i lungträdet. Innehåller vapen nikotin så är effekten den samma som vid rökning, ökad risk för stela blodkärl, blodproppar och hjärtkärlsjukdom.
Det som är mest skrämmande är att det saknas långtidsstudier kring vapens effekter. Vi har ingen aning, om 15 år kanske det finns ett starkt samband mellan lungcancer och vape. Som med rökningen, innan riskerna uppdagades.
-
Nej det kommer vi inte, för vi ska inte ha en massa missbrukar som springer runt på gatan....felicityporter skrev 2023-12-12 20:08:42 följande:Vad jag vet finns det INGET land som legaliserat det för barn. Det är däremot en något mildare variant av alkohol och förr eller senare kommer det också bli legaliserat här i Sverige (troligen senare med tanke på vår förlegade drogpolitik som gör att vi ligger i dödstoppen i Europa). Med legaliserat menas förstås 18 eller 20 plus. Inte små tonåringar, det är ju bara befängt att tro.
Marijuana kan verka harmlöst.. Men det hämmar utvecklingen utav hjärnan på det sättet att du stannar i den ålder du mentalt är i den dagen som du börjar röka.... (Våran regering kommer inte acceptera en massa 30 åringar som lever och beter sig som att dom är femton pga skadorna som rökat har gjort i deras hjärna.."
Dessutom så ökar det chansen att folk ska få psykos.
Så det är ingenting som vi kommer att tillåta här iaf. -
Dessutom vet du redan att om 18 åringar får det tillgängligt och börjar röka för att det är fritt att få tag på här, så kommer barn även att börja göra det dom med.felicityporter skrev 2023-12-12 20:08:42 följande:Vad jag vet finns det INGET land som legaliserat det för barn. Det är däremot en något mildare variant av alkohol och förr eller senare kommer det också bli legaliserat här i Sverige (troligen senare med tanke på vår förlegade drogpolitik som gör att vi ligger i dödstoppen i Europa). Med legaliserat menas förstås 18 eller 20 plus. Inte små tonåringar, det är ju bara befängt att tro.
Precis så det funkar med ciggaretterna.. Det är inte lagligt för barn att röka.. Men rökrutor är fortfarande fulla utav 14 åringar som röker iaf.
Behöver inte "Det finns INGET land som Legaliserat det för barn"... För att det ska påverka.. -
Ingen vet något om vejpens långsiktiga konsekvenser för hälsan. Cigaretter och snus vet vi eftersom det pågått en lång tid. Den största oron runt vejp är att man drar ner det längre i lungorna p g a att det inte känns starkt såsom cigaretter. Vejp är fortfarande partiklar som dras ner i lungorna.
Alla ungdomar vejpar inte. Jag tycker ni ska säga nej så länge ni kan. Även om hon vejpar när ni inte ser så blir det åtminstone mindre vejpande än om det är ok att hon gör det hemma/när ni är med.
Det bästa är förstås att hon kommer ur sitt nikotinberoende. Om hon absolut inte kan avstå eller behöver trappa ner så är nikotintuggummi eller snus att föredra ur hälsosynpunkt. -
Det är olika ?klickar?som vejpar eller ej. Hos oss är det tjejerna och killarna som är lite tuffa, åker epa, och ofta har lite annat problematiskt beteende som vejpae.
Sedan har vi en stor grupp ungdomar som aldrig ens skulle tänka tanken. Ofta idrottsungdomar.
-
Jag har vänner i Danmark. Där är vipe olagligt enligt dom. Bara en tanke..
-
Jag är absolut ingen s.k. ?Pothead?, jag har testat några gånger och tyckte inte om effekten alls så det är absolut inget för mig. Trots det anser jag att det bör bli lagligt även i Sverige precis som det är i större delar av västvärlden. Jag ser stora vinster med det, inte minst att det tar bort en stor marknad från de kriminella och istället leder till att dessa pengar kommer in i statskassan. Plus att kunderna verkligen vet vad de får och att alla som bara röker slipper kontakt med langare och på så vis minskar riskerna betydligt med att de kommer i kontakt med tyngre droger.Wildmane skrev 2023-12-12 19:58:58 följande:Det kommer inte att sprida sig till Sverige. Det blir ganska uppenbart om du lyssnar på vad våra politiker säger, och slutar lyssna på alla korkade jäkla potheads.
Jag vet inte hur det ser ut där du bor men här har inte rökrutor för 14-åringar funnits på över 20 år. Nästan inga ungdomar röker nuförtiden. -
Meddelande borttaget -
Imagine att vilja ge droger till massa kids och hämma deras hjärnas utveckling. Bara för att ni själva vill kunna tjäna pengar på det.
Sjukt så in i helvete..
Tur att frågan ignoreras helt utav våra politiker, så det enbart är en massa pundare man hör sitta och drömma om det på nätet.