Anonym (Konfunderad) skrev 2023-12-15 17:13:15 följande:
Hej alla. Sorry att man varit tyst en dag. Men ja vi har varit ute och julhandla och smet då in på en juvelerare, vet vad hon gillar och vad för typ av ring hon skulle vilja ha.
Även jag förstår ju att det kan vara viktigt med ringen, var inte så jag mena. Men hade man inte blivit glad ändå? Har ju inte tänkt att köpa nått jag vet att hon inte kommer använda utan nått jag ändå är rätt säker på kommer uppskattas. Det är bara den jävla stenen som tar upp priset med 200 procent. Och i min egna värd är det befängt då som ni också sagt att de är precis lika dana. Den lilla skillnad kan inte en normal person upptäcka utan man behöver tränat mycket, alltså vara expert och använda nått förstoringsglas.
Jag vill gifta mig med henne jag älskar henne mer än nått annat i denna värld. Men jag har inte råd att ge henne det allra bästa. Eller ja jag kan gå ner i storlek alltså karat än vad jag tänkt mig. Men är det inte finare och roligare att ha en liten större sten (inte enorm) än en väldigt liten äkta?
Ja, alltså, så länge du pratar om labb-diamanter (inte CZ eller liknande) hade jag inte brytt mig. En labbodlad diamant är ju lika äkta som en naturlig. Det ÄR ju en diamant, inte bara "något som ser ut som en diamant". Den håller ju lika bra, den är lika glittrig. Den kommer inte bli sliten och få synliga skrapor som en CZ. En labbdiamant är inte på något sätt sämre än en naturlig. Om något är de ju bättre än en naturlig, just för att de oftast är betydligt mer etiska.
Det viktigaste för mig när det kom till förlovnings- och vigselringarna var kvalitén. Jag vill att de ska hålla och se lika fina ut NU som om 25 år. Hade min man friat med en guldplätterad ring med CZ för 200 spänn hade jag inte blivit glad, just för att den inte kommer hålla och se fin ut ens ett år senare.
Har hon sagt att hon är okej med en labbodlad sten och du vet att hon hellre skulle vilja ha en lite större skulle jag satsa på det, hellre en att köpa en liten sten, bara för att den är naturlig.