• Anonym (Konfunderad)

Ring?

Hej hej!

Jag vet att detta inte är på rätt ställe men kunde inte hitta nått annat som har med relationer att göra.

Jag har tänkt att fria till min tjej. Jag älskar henne som fan, vi har pratat om giftermål och sånt innan. Då vi båda nämnt att vi ska ha ett mindre bröllop då ingen av oss har det särskilt flott.

Nu till grejen. Hon upptäckte en dag att jah hade kollat på ringar då jag lämnat det uppe på mobilen (rätt säker att hon såg). Då hon börja prata om äkta och odlade diamanter. Och att "om vi" gifter oss en dag så spelar det ingen roll vad jag köper. Men sen kommer med kommentaren att hon kommer kolla upp vad det är i efterhand.

Frågan är då, spelar det någon roll? Eller menar hon alvar? Varför ska hon då kolla upp det? Och jag kommer inte kunna lägga asmycket må en ring. Men de odlade är mycket billigare och man kan få en större oxh finare för ett lägre pris. 

Nån som har några synpunkter snälla hjälp.

• Svar på tråden Ring?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2023-12-15 17:13:15 följande:

Hej alla. Sorry att man varit tyst en dag. Men ja vi har varit ute och julhandla och smet då in på en juvelerare, vet vad hon gillar och vad för typ av ring hon skulle vilja ha. 

Även jag förstår ju att det kan vara viktigt med ringen, var inte så jag mena. Men hade man inte blivit glad ändå? Har ju inte tänkt att köpa nått jag vet att hon inte kommer använda utan nått jag ändå är rätt säker på kommer uppskattas. Det är bara den jävla stenen som tar upp priset med 200 procent. Och i min egna värd är det befängt då som ni också sagt att de är precis lika dana. Den lilla skillnad kan inte en normal person upptäcka utan man behöver tränat mycket, alltså vara expert och använda nått förstoringsglas. 

Jag vill gifta mig med henne jag älskar henne mer än nått annat i denna värld. Men jag har inte råd att ge henne det allra bästa. Eller ja jag kan gå ner i storlek alltså karat än vad jag tänkt mig. Men är det inte finare och roligare att ha en liten större sten (inte enorm) än en väldigt liten äkta?

Ja, alltså, så länge du pratar om labb-diamanter (inte CZ eller liknande) hade jag inte brytt mig. En labbodlad diamant är ju lika äkta som en naturlig. Det ÄR ju en diamant, inte bara "något som ser ut som en diamant". Den håller ju lika bra, den är lika glittrig. Den kommer inte bli sliten och få synliga skrapor som en CZ. En labbdiamant är inte på något sätt sämre än en naturlig. Om något är de ju bättre än en naturlig, just för att de oftast är betydligt mer etiska.

Det viktigaste för mig när det kom till förlovnings- och vigselringarna var kvalitén. Jag vill att de ska hålla och se lika fina ut NU som om 25 år. Hade min man friat med en guldplätterad ring med CZ för 200 spänn hade jag inte blivit glad, just för att den inte kommer hålla och se fin ut ens ett år senare. 

Har hon sagt att hon är okej med en labbodlad sten och du vet att hon hellre skulle vilja ha en lite större skulle jag satsa på det, hellre en att köpa en liten sten, bara för att den är naturlig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 16:26:38 följande:
    Köper man en diamantring skulle jag även kräva att få certifikat på stenen. En vettig juvelerare borde erbjuda det. 
    Ja TS ja. Jag tänkte på tjejen, om han ger henne ringen bara. Hon sa ju att hon ska kolla det, men hon kanske ser skillnaden med blotta ögat 
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 17:25:03 följande:
    Ja, alltså, så länge du pratar om labb-diamanter (inte CZ eller liknande) hade jag inte brytt mig. En labbodlad diamant är ju lika äkta som en naturlig. Det ÄR ju en diamant, inte bara "något som ser ut som en diamant". Den håller ju lika bra, den är lika glittrig. Den kommer inte bli sliten och få synliga skrapor som en CZ. En labbdiamant är inte på något sätt sämre än en naturlig. Om något är de ju bättre än en naturlig, just för att de oftast är betydligt mer etiska.

Det viktigaste för mig när det kom till förlovnings- och vigselringarna var kvalitén. Jag vill att de ska hålla och se lika fina ut NU som om 25 år. Hade min man friat med en guldplätterad ring med CZ för 200 spänn hade jag inte blivit glad, just för att den inte kommer hålla och se fin ut ens ett år senare. 

Har hon sagt att hon är okej med en labbodlad sten och du vet att hon hellre skulle vilja ha en lite större skulle jag satsa på det, hellre en att köpa en liten sten, bara för att den är naturlig. 
    Vad menar du med att de är etiska?
  • nathalie85

TS, har du tänkt köpa en lab odlad diamant eller en ?fejk? diamant? Vad är
    din budget? Om ni är unga och ?fattiga? vore det ju idioti att lägga tiotusentals kronor
    på en ring? 
    Så jag antar att hon vill ha en bling diamantring? Berätta vad du ungefär
    kan spendera så är det
    lättare att tipsa:)

• Anonym (Alice)
    Anonym (M) skrev 2023-12-15 17:54:22 följande:
    Ja TS ja. Jag tänkte på tjejen, om han ger henne ringen bara. Hon sa ju att hon ska kolla det, men hon kanske ser skillnaden med blotta ögat 
    Ja, alltså skulle jag bli friad till och min kille vägrade visa mig certifikatet skulle jag inte gifta mig med honom. Vem skulle vilja ha en sån typ av relation att man döljer grejer för varandra? Det handlar ju såklart inte om själva ringen eller certifikatet, utan att om vill min partner dölja saker för mig och hindra mig från att få information är den relationen död. Det finns ju liksom ingen anledning att INTE kunna vara öppen med vilken kvalité ens diamant har.
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (M) skrev 2023-12-15 15:54:18 följande:

Det är väl ganska svårt att se skillnad på en odlad och äkta diamant, så hur ska hon kolla upp det?

En expert tar väl betalt för att kontrollera stenen eller?

En tillverkad diamant är för perfekt och saknar de fjäderslöjor och inneslutningar som majoriteten av naturliga diamanter har. Detta kan man ofta se med en vanlig lupp, om man har en.

Problem uppkommer egentligen först när den naturliga diamanten också är perfekt, klarhet IF, vilket är dyrt och inte supervanligt i handel av vanliga solitärstenar om de ska vara lite större.

Lite allmänt om testverktyg och vilka stenar som kan avslöjas av dem hittar man här:

www.doamore.com/the-diamond-tester-what-passes-and-what-doesnt/
  • Anonym (Alice)
    Anonym (M) skrev 2023-12-15 17:59:04 följande:
    Vad menar du med att de är etiska?
    Naturliga diamanter måste ju liksom grävas fram, och det inte alltid sånt sker under humana former. Många gånger finns ju gruvorna också i konfliktzoner, och ägs och finansierar grupper som man kanske inte vill stödja. Tror att du säkert har hört termen "blood diamonds" förut? Många mer seriösa juvelerare brukar kunna vara transparenta med var stenarna och metallen kommer ifrån om man är intresserad. Gruvorna har ju dessutom ofta en stor påverkan på naturen som inte alltid är särskilt bra.

Priset på naturliga diamanter styrs ju också av De Beers, och det är inte alla som vill var med i den karusellen, när det inte behövs. Labbodlade diamanter är ju liksom kemiskt samma sten som en naturlig diamant, bara bättre på många sätt och vis.
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (Konfunderad) skrev 2023-12-15 17:13:15 följande:

Jag vill gifta mig med henne jag älskar henne mer än nått annat i denna värld. Men jag har inte råd att ge henne det allra bästa. Eller ja jag kan gå ner i storlek alltså karat än vad jag tänkt mig. Men är det inte finare och roligare att ha en liten större sten (inte enorm) än en väldigt liten äkta?

Det är helt och hållet en smaksak, faktiskt.

Jag ropade in min briljant på auktion och recycklade då ringen den satt i.

Diamanter är lite som nybilar- tappar i värde bara de går ut ur butiken. Eftersom vi ändå skulle designa och få gjort ringar så var det mitt val, och jag betalade stenen själv eftersom min man ju inte har någon särskild glädje av den i vardagen.

Däremot ville jag ha en naturlig diamant. Jag samlar på mineral och halvädelstenar och det är helt enkelt viktigt för just mig. Någon annan kan tycka helt annorlunda. Jag hade alltså hellre haft en mindre sten men naturlig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 18:20:53 följande:
    Ja, alltså skulle jag bli friad till och min kille vägrade visa mig certifikatet skulle jag inte gifta mig med honom. Vem skulle vilja ha en sån typ av relation att man döljer grejer för varandra? Det handlar ju såklart inte om själva ringen eller certifikatet, utan att om vill min partner dölja saker för mig och hindra mig från att få information är den relationen död. Det finns ju liksom ingen anledning att INTE kunna vara öppen med vilken kvalité ens diamant har.
    Fast hon har inte sagt att hon skulle kräva se certifikatet, utan att hon ska kolla det själv, det var DET min fråga handlade om, hur hon ska kolla det själv?
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (Alice) skrev 2023-12-15 18:28:42 följande:
    Naturliga diamanter måste ju liksom grävas fram, och det inte alltid sånt sker under humana former. Många gånger finns ju gruvorna också i konfliktzoner, och ägs och finansierar grupper som man kanske inte vill stödja. Tror att du säkert har hört termen "blood diamonds" förut? Många mer seriösa juvelerare brukar kunna vara transparenta med var stenarna och metallen kommer ifrån om man är intresserad. Gruvorna har ju dessutom ofta en stor påverkan på naturen som inte alltid är särskilt bra.

Priset på naturliga diamanter styrs ju också av De Beers, och det är inte alla som vill var med i den karusellen, när det inte behövs. Labbodlade diamanter är ju liksom kemiskt samma sten som en naturlig diamant, bara bättre på många sätt och vis.
    Det finns kanadensiska naturliga diamanter som är konfliktfria, men de är synnerligen dyra.
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (M) skrev 2023-12-15 18:35:30 följande:
    Fast hon har inte sagt att hon skulle kräva se certifikatet, utan att hon ska kolla det själv, det var DET min fråga handlade om, hur hon ska kolla det själv?
    Om du orkar läsa min första länk ovan så har du svaret. 
  • Anonym (M)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-12-15 18:26:26 följande:
    En tillverkad diamant är för perfekt och saknar de fjäderslöjor och inneslutningar som majoriteten av naturliga diamanter har. Detta kan man ofta se med en vanlig lupp, om man har en.

Problem uppkommer egentligen först när den naturliga diamanten också är perfekt, klarhet IF, vilket är dyrt och inte supervanligt i handel av vanliga solitärstenar om de ska vara lite större.

Lite allmänt om testverktyg och vilka stenar som kan avslöjas av dem hittar man här:

Ja då kanske hon kan lyckas upptäcka det på egen hand då. Eller öga
  • Anonym (M)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-12-15 18:37:45 följande:
    Om du orkar läsa min första länk ovan så har du svaret. 
    Jag är inte så snabb som du vill
  • Anonym (Alice)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-12-15 18:36:21 följande:
    Det finns kanadensiska naturliga diamanter som är konfliktfria, men de är synnerligen dyra.
    Jo, precis. Det var därför jag använde ord som "inte altid". Självklart finns det ju konfliktfria naturliga diamanter med, men det finns ju även många som inte är det.
  • Anonym (M)
    Anonym (blingeling) skrev 2023-12-15 18:26:26 följande:

Det finaste skulle ju då vara en naturlig diamant som inte är helt perfekt, för de har de naturliga slöjorna du nämner, liksom det blir naturens avtryck i stenen. Sådana saker är de allra vackraste, iallafall i mina ögon. Bara en parentes
Svar på tråden Ring?