• Anonym (Trötter)

Kris i vården inte bara bland ssk!

Vill bara skriva av mig min stora frustration. Det pratas så mycket om ssk villkor och löner och att det är kris i sjukvården. Bra att det uppmärksammas. Men jag är dötrött på att man bara pratar om en enda yrkeskategori. Vet ni om att man t ex snart inte vill operera på vissa sjukhus för man har inga fysioterapeuter eller arbetsterapeuter. Det är 1.(!) års väntetid till logoped där jag jobbat. Dietister servar 7 vc. Psykiatrin remitterar till psykolog och kurator på VC men där finns ingen. Osv osv. Tom kommer man förmodligen behöva lägga ner flera vårdutbildningar för att det är för få sökande. Varför? Jo för ingen vill jobba till skitlöner. Läste en diskussion om fysioterapeuter på DM.Tragisk läsning. 40% vill lämna yrket, flera har redan gjort det. Varför?! Jo LÖNEN och ARBETSMILJÖN. Varför är det så tyst om detta. Varför lyssnar arbetsgivarna bara på ssk?!Det är katastrof i svensk sjukvård. Och värre lär det blim

• Svar på tråden Kris i vården inte bara bland ssk!
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (M) skrev 2023-12-14 18:21:04 följande:

En fysioterapeut verkar i genomsnitt ha nästan 35 000 kr. Det tycker inte jag är en dålig lön på något sätt med tanke på det arbete de gör. Det är en väldig fixering vid lön idag men man väljer väl även sitt arbete utifrån vad man vill göra om dagarna?

35000 i lön för ett yrke som kräver akademiska studier är en låg lön jo. För en person som nyligen utbildat sig är den ok. Men inte för någon som arbetat i 20 år. Problemet är r att lönespridningen är väldigt dålig. Som jämförelse enligt samma statistik har ssk över 40000 i medellön. Ändå pratas det fortfarande om deras låga löner. Och ja man väljer vad man vill göra, därför väljer folk bort dessa yrken. Vilket drabbar patienterna i slutänden. 
  • Anonym (FT)
    Anonym (M) skrev 2023-12-14 18:21:04 följande:

En fysioterapeut verkar i genomsnitt ha nästan 35 000 kr. Det tycker inte jag är en dålig lön på något sätt med tanke på det arbete de gör. Det är en väldig fixering vid lön idag men man väljer väl även sitt arbete utifrån vad man vill göra om dagarna?

Kan du utveckla "med tanke på det arbete de gör"? 
  • Anonym (FT)

Jag blev klar Fysioterapeut för 29 år sedan och har väl arbetat ca 20 år totalt. På mitt arbete har nyexade 25-åriga ssk ca 5-7000 mer i lön än vad jag har. 

Är också lite trött på att det mest pratas om ssk dåliga löner. Arbetsterapeuter och Fysioteraputer ligger lågt i jämförelse och även andra yrken inom vården.

• Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-14 18:42:14 följande:
    35000 i lön för ett yrke som kräver akademiska studier är en låg lön jo. För en person som nyligen utbildat sig är den ok. Men inte för någon som arbetat i 20 år. Problemet är r att lönespridningen är väldigt dålig. Som jämförelse enligt samma statistik har ssk över 40000 i medellön. Ändå pratas det fortfarande om deras låga löner. Och ja man väljer vad man vill göra, därför väljer folk bort dessa yrken. Vilket drabbar patienterna i slutänden. 
    Kanske dagtid Mån-Fre, ingen kvall eller helg? Tar hand om patienter på mest  schemasatta tider, så kanske hinner ta lunch och fikaraster?
  • Anonym (M)
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-14 18:42:14 följande:
    Jo jag vet att lönenivån ofta är högre för arbeten som kräver universitetsutbildning. Men skulle ändå inte klassificiera det som en låg lön, ligger ju inte långt ifrån medellönen i Sverige utslaget på alla yrken. 
  • Anonym (M)
    Anonym (FT) skrev 2023-12-14 19:14:30 följande:
    Kan du utveckla "med tanke på det arbete de gör"? 
    Ingen form av övergripande ansvar. Ett begränsat antal arbetsuppgifter i vardagen. Relativt standardiserade övningar och träningsprogram utifrån vad jag sett och hört.
  • Fliselisan

Det har väl delvis med att göra den omedelbara effekten av sjuksköterskebrist. Framförallt operation- och narkossjuksköterskor. Inställda operationer - ingen som assisterar läkaren eller håller koll på sövda patienter.

• Anonym (Trötter)
    Tow2Mater skrev 2023-12-14 20:41:44 följande:
    Kanske dagtid Mån-Fre, ingen kvall eller helg? Tar hand om patienter på mest  schemasatta tider, så kanske hinner ta lunch och fikaraster?
    Och?
  • Anonym (Trötter)
    Fliselisan skrev 2023-12-14 21:53:03 följande:

Det har väl delvis med att göra den omedelbara effekten av sjuksköterskebrist. Framförallt operation- och narkossjuksköterskor. Inställda operationer - ingen som assisterar läkaren eller håller koll på sövda patienter.

Ja jag förstår att det är där det märks först. Men nu märks det på helt andra områden. Ser dagligen patienter som lider pga detta. Som väntar på rehab eller insatser som aldrig händer. För att det är vakanta tjänster osv.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (M) skrev 2023-12-14 21:09:31 följande:
    Ingen form av övergripande ansvar. Ett begränsat antal arbetsuppgifter i vardagen. Relativt standardiserade övningar och träningsprogram utifrån vad jag sett och hört.
    Vad du "sett och hört" ja. Det är problemet. Det är väldigt mycket mer än så. 
Svar på tråden Kris i vården inte bara bland ssk!