• Anonym (Trötter)

Kris i vården inte bara bland ssk!

Vill bara skriva av mig min stora frustration. Det pratas så mycket om ssk villkor och löner och att det är kris i sjukvården. Bra att det uppmärksammas. Men jag är dötrött på att man bara pratar om en enda yrkeskategori. Vet ni om att man t ex snart inte vill operera på vissa sjukhus för man har inga fysioterapeuter eller arbetsterapeuter. Det är 1.(!) års väntetid till logoped där jag jobbat. Dietister servar 7 vc. Psykiatrin remitterar till psykolog och kurator på VC men där finns ingen. Osv osv. Tom kommer man förmodligen behöva lägga ner flera vårdutbildningar för att det är för få sökande. Varför? Jo för ingen vill jobba till skitlöner. Läste en diskussion om fysioterapeuter på DM.Tragisk läsning. 40% vill lämna yrket, flera har redan gjort det. Varför?! Jo LÖNEN och ARBETSMILJÖN. Varför är det så tyst om detta. Varför lyssnar arbetsgivarna bara på ssk?!Det är katastrof i svensk sjukvård. Och värre lär det blim

• Svar på tråden Kris i vården inte bara bland ssk!
  • Anonym (FT)
    Anonym (M) skrev 2023-12-14 21:09:31 följande:
    Ingen form av övergripande ansvar. Ett begränsat antal arbetsuppgifter i vardagen. Relativt standardiserade övningar och träningsprogram utifrån vad jag sett och hört.
    Många vet nog inte att Fysioterapeuter kan arbeta inom otroligt många olika verksamheter och områden. Primärvården, sjukhus, äldreomsorg, privat mm.

Inom ortopedi, geriatrik, neurologi, reumatologi, andning/cirkulation, smärta, OMT, palliativ vård mm. Vi får inte en diagnos på ett papper och lämnar ut ett färdigt träningsprogram efter det.

Vi gör ofta mycket grundliga och genomgripande undersökningar och kommer fram till åtgärder och behandlingar. Arbetstempot är mycket högt pga umderbemanning och vi har även mycket administrativt arbete, ffa journalföring. Vi lyder under HSL.

Kontakter förutom med patienten är anhöriga, ssk, läkare, arbetsterapeuter, undersköterskor och biståndshandläggare mm. Vi behöver ha många bollar i luften. Det är ofta ett otroligt givande arbete men samtidigt mycket krävande och stundtals utmattande.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (FT) skrev 2023-12-14 19:18:02 följande:

Jag blev klar Fysioterapeut för 29 år sedan och har väl arbetat ca 20 år totalt. På mitt arbete har nyexade 25-åriga ssk ca 5-7000 mer i lön än vad jag har. 

Är också lite trött på att det mest pratas om ssk dåliga löner. Arbetsterapeuter och Fysioteraputer ligger lågt i jämförelse och även andra yrken inom vården.

Exakt. Tröttsamt är det. Och skrämmande. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2023-12-14 22:18:47 följande:
    Och?
    Men vaddå och? Om man jobbar helger och kvällar med OB, och inte har tid att ens äta lunch som en ssk på t ex akuten kan man ju anse att lönen ska vara därefter. Att softa schemalagda dagar som terapeut inte kommer upp i den lönenivån inom området vård och omsorg kan ju vara förståeligt.
  • Anonym (Trötter)
    Tow2Mater skrev 2023-12-15 00:36:47 följande:
    Men vaddå och? Om man jobbar helger och kvällar med OB, och inte har tid att ens äta lunch som en ssk på t ex akuten kan man ju anse att lönen ska vara därefter. Att softa schemalagda dagar som terapeut inte kommer upp i den lönenivån inom området vård och omsorg kan ju vara förståeligt.
    Suck. Lönen sätts inte efter de kriterierna. Trodde jag alla förstod. Ssk har verkligen lyckats med sina kampanjer med att få folk till en viss uppfattning. Har jobbat 20 år i vården och hittills inte träffat på en enda ssk som inte har tid att ta fikarast eller äta lunch. Finns ingen terapeut som "som softar" heller. Märks du inte vet någonting. Fysios arbetsmiljö inom pv t ex. Med produktionskrav som varit helt orimliga med antal besök som ska "produceras". Och dessutom kass lön trots högt ansvar över både undersökning, diagnos och behandling. Detta gäller förövrigt många fler yrken som jag tidigare nämnt. Nej kunna jobba med lite ob har vi ingen möjlighet till men hade gärna haft, det hade åtminstone höjt lönen något. Sorgligt att folk i allmänhet inte vet hur det är. Men när man får vänta på vård, utredning eller behandling eller ens anhöriga, så beror det inte på att vården "vill mota bort patienterna" som en del verkar tro. Utan för att det finns inte personal, för folk vill inte jobba under de villkoren. De har fått nog! 
  • Anonym (FT)
    Tow2Mater skrev 2023-12-15 00:36:47 följande:
    Kan garantera att dagarna inte är softa utan stora krav som nämnts ovan. Och jag har sällan några fikaraster.
  • Anonym (Lola)

förstår din frustration men tycker labb personalen är en underskattad yrkesgrupp som får alldeles för lite betalt. Där behöver lönen vara som ssk. 70% av diagnostiken utförs av labbet. Skulle vara kul o se alla Biomedicinska analytiker o annan labbpersonal strejka 2 dagar .. då pratar vi kollaps inom sjukvården.

• Anonym (Abc)

Pratas mycket om usla löner i diverse yrken men samtidigt så går nyexaminerade in på löner runt 35 000 i vård och skola vilket känns som en jäkligt hög ingångslön.

Känns litegrann som att vissa yrkeskategorier ska gnälla och helt ignorera den löneutveckling som faktiskt varit på sistone. 

Har flera i min bekantskapskrets som omskolat sig från civilingenjörer till lärare. Löneskillnaden efter skatt är inte jättestor, deras arbetsmarknad gör att de plötsligt kan bo i princip var som helst och ha cykelavstånd till jobbet istället för att behöva pendla in till Stockholm city. De klagar på en del gällande styrningen av skolan, men totalt sett så har deras livskvalité ökat med karriärabytena.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-15 08:50:37 följande:

Pratas mycket om usla löner i diverse yrken men samtidigt så går nyexaminerade in på löner runt 35 000 i vård och skola vilket känns som en jäkligt hög ingångslön.

Känns litegrann som att vissa yrkeskategorier ska gnälla och helt ignorera den löneutveckling som faktiskt varit på sistone. 

Har flera i min bekantskapskrets som omskolat sig från civilingenjörer till lärare. Löneskillnaden efter skatt är inte jättestor, deras arbetsmarknad gör att de plötsligt kan bo i princip var som helst och ha cykelavstånd till jobbet istället för att behöva pendla in till Stockholm city. De klagar på en del gällande styrningen av skolan, men totalt sett så har deras livskvalité ökat med karriärabytena.

Ja ingångslönerna är alldeles för höga för så korta och enkla utbildningar. 

Jag känner också flera civilingenjörer - samtliga kvinnor om det har betydelse - som läste till det praktisk-pedagogiska året och blev gymnasielärare i matte, fysik etc. i stället, när de insåg att det inte fungerade att kombinera ingenjörsarbete med moderskap.

De säger alla samma sak, att de inte kan fatta varför deras kollegor gnäller över att det är stressigt! En heltidstjänst som lärare går att sköta på halva tiden jämfört med en heltidstjänst som ingenjör, och som lärare kan man dessutom vara säker på att aldrig bli beordrad övertid på OB-tid - vilket man kan bli som ingenjör, om det är tajt om tid till en deadline. Idag vill lärarna inte ens stanna kvar i skolan för utvecklingssamtal efter klockan 16, för "då är arbetstiden slut"... och redan vid 15 brukar det vara mörkt och släckt i skolan, bara städpersonalen är där.

Mina ingenjörsväninnor menar att det borde vara ett krav att arbeta ute i det verkliga arbetslivet några år, innan man blir lärare och bara fortsätter den slappa tillvaron från den egna skol- och studietiden... och dessutom tror att man är överbelastad.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Abc) skrev 2023-12-15 08:50:37 följande:

Det är ju inte ingångslönerna som är problemet. 
Svar på tråden Kris i vården inte bara bland ssk!