• llllllklkl

Hjälp! Min sambo slår mig!

Jag behöver er hjälp! 

jag och min sambo har varit ett par i över 5 år. Vi har nu ett barn tillsammans som är 1 år. Varje gång vi bråkar så slår han mig. Eller ja, nästan varje gång. Vilket leder till att jag har blåmärken någonstans på kroppen minst en gång i månaden. 

min fundering är, jag misstänker att jag är sjuk. Att jag har borderline eller något för det känns som jag triggar igång den ilskan hos honom. jag har lätt för att bli arg, provocerad, osv. Vilket jag tar ut över honom. Han säger att jag är ett psykfall och att det är mitt fel att han slår mig då jag psykiskt misshandla honom när jag blir arg osv. Men samtidigt upplever jag att han är jäkligt provocerande mot mig, vilket gör att jag blir arg Eller irriterad. 

jag VET att detta är sjukt, äckligt och destruktivt. Men på något sätt har detta blivit normalt nu? Precis som att det är vår lilla hemlighet. 

detta grundar sig i att jag inte tror att jag kommer hitta någon som faktiskt älskar mig och som jag har det bra med. Därför får jag nöja mig med honom. jag är även orolig över boendesituation. jag är mammaledig och vi lever på hans lön. 

någon del av mig vill bara packa väskorna, ta med mig vårt barn utan att säga något till honom . Jag känner hat mot honom. Och jag är så arg på mig själv att jag inte lyckas visa mig stark för vårt barn. Vårt barn vet ju förstås ingenting, vilket jag aldrig kommer tillåta heller. men jag behöver hjälp med att ta mig ur detta. på riktigt. 

snälla hjälp mig

• Svar på tråden Hjälp! Min sambo slår mig!
  • Tow2Mater
    Anonym (Medsyster) skrev 2023-12-24 02:38:58 följande:
    Hjärta

Hej fina du. Jag kommer inte vara den som säger saker som att det är bara att dra, varför är du med en sån osv. För det är din vardag och du sitter i en knepig situation där du är mammaledig och sitter ekonomiskt bakbunden. 

Det tips jag kan ge till dig direkt är följande och menar allvar. Hur jobbigt det än är. Gå ut med ditt barn; ring till en kvinnnojour och ta reda på 1 vilken som är ledig 2 när du kan komma dit 3 hur du kommer dit. 

Ditt barn är litet. Det kommer inte minnas nånting om du drar nu. Du har inget jobb du måste dras upp ifrån. Det är den per tiden just nu. Se till att få detta gjort nu. Det blir aldrig bättre, du lever i en extremt stressande situation. 
    Oavsett du har diagnos eller inte blir det inte bättre av denna situation, tvärtom. Detta knäcker vem som helst med eller utan diagnos. Gällande detta finns också hjälp att få. Varit i precis samma sits, beroende av en man, diagnos, och hela situationen blev till en enda stor ond cirkel som gick ut över barnen. Den första och bästa medicinen heter lugn och ro. Ta dig till kvinnojouren, sedan börja planera ditt liv. Där får du hjälp med praktiska saker via kommunen osv. För min del blev jag tvingad till kvinnojouren efter ett polisingripande. 
    hann inte få ned oss någonting från lägenheten då den blev avspärrad direkt. Vi hade ingenting. Så packa i llugn och ro diskret alt säg du ska packa för att sova hos nån närstående. Kom ihåg. du slösar ditt liv och hela din trygghet och värdighet och skapar mentala sår för lång tid framöver ju längre du stannar. Du klarar detta 

Har hon inte jobb är det väl dags hon skaffar ett och börjar försörja sig själv? Barnet är 1 år och kan börja fsk, eller så kan pappan ta över fl-ledigheten.
  • Anonym (Flika)
    Tow2Mater skrev 2023-12-24 03:41:35 följande:
    Har hon inte jobb är det väl dags hon skaffar ett och börjar försörja sig själv? Barnet är 1 år och kan börja fsk, eller så kan pappan ta över fl-ledigheten.
    Så att misshandelsförhållandet ska kunna fortsätta? 
  • Anonym (Male)

Oavsett hur arg man än blir, så får man ALDRIG slå någon, det är INTE acceptabelt. Så det är inget som du ska tolerera oavsett om du har en diagnos, boende eller jobbsituation. Ring kvinnojouren som redan nämnts i tråden. Hoppas att du reder ut det till det bästa och God Jul

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (Flika) skrev 2023-12-24 05:22:37 följande:
    Så att misshandelsförhållandet ska kunna fortsätta? 
    Tvärtom! Så hon kan börja försörja sig själv. Idag misshandlar ju hon honom ekonomiskt, och han henne fysiskt. De misshandlar båda varandra psykiskt. Hon behöver ett jobb, och barnet behöver fortfarande båda sina föräldrar.
  • Anonym (Glasklar misshandel)
    Tow2Mater skrev 2023-12-24 15:28:35 följande:
    Tvärtom! Så hon kan börja försörja sig själv. Idag misshandlar ju hon honom ekonomiskt, och han henne fysiskt. De misshandlar båda varandra psykiskt. Hon behöver ett jobb, och barnet behöver fortfarande båda sina föräldrar.
    Så hon misshandlar honom för att hon tar hand om deras gemensamma barn? Inte någonstans. Det är inte ekonomisk misshandel att vara föräldraledig. Han är ett svin, hon är ett offer. TS hur går det för dig? Hur mår du? styrkekramar!
  • Anonym (Flika)
    Tow2Mater skrev 2023-12-24 15:28:35 följande:
    Men lägg av. Det enda offret i den här ekvationen är ts som verkligen behöver lägga benen på ryggen. Någon som orsakar sin partner blåmärken varje dag är inte en människa någon skulle vilja ansvara över ett barn heller. Ditt sätt att släta över ts situation visar på en obehaglig människosyn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Glasklar misshandel) skrev 2023-12-24 15:40:02 följande:
    Så hon misshandlar honom för att hon tar hand om deras gemensamma barn? Inte någonstans. Det är inte ekonomisk misshandel att vara föräldraledig. Han är ett svin, hon är ett offer. TS hur går det för dig? Hur mår du? styrkekramar!
    Nej, för att de bara lever på hans lön.
  • Tow2Mater
    Anonym (Flika) skrev 2023-12-24 15:40:47 följande:
    Men lägg av. Det enda offret i den här ekvationen är ts som verkligen behöver lägga benen på ryggen. Någon som orsakar sin partner blåmärken varje dag är inte en människa någon skulle vilja ansvara över ett barn heller. Ditt sätt att släta över ts situation visar på en obehaglig människosyn.
    Du borde inte släta över psykisk misshandel de båda utför. Han slår inte barnet. Ingen av dem misshandlar direkt barnet. De behöver bara komma ifrån varann. Barnet behöver fortfarande dem båda.
  • Anonym (Flika)
    Tow2Mater skrev 2023-12-24 15:47:32 följande:
    Du borde inte släta över psykisk misshandel de båda utför. Han slår inte barnet. Ingen av dem misshandlar direkt barnet. De behöver bara komma ifrån varann. Barnet behöver fortfarande dem båda.
    Ditt resonemang är absurt. Det är inte ovanligt i misshandelsförhållanden att någon utövar ekonomisk makt i det avseendet att en partner inte har pengar och därigenom är beroende av den andras pengar. I vissa fall så tar även en part hand om personens intjänade pengar. DET är ekonomisk misshandel. Inte att en partner som är föräldraledig med lägre inkomst skulle utföra en ekonomisk misshandel på lönetagaren.

kvinnan och barnet behöver komma bort från honom. Och du behöver hålla käften.
Svar på tråden Hjälp! Min sambo slår mig!