• Anonym (Kaffedraken)

    En man ska ha gjort lumpen

    och då blir det ligga. Eller hur ligger det till, damer?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man ska ha gjort lumpen
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Huh) skrev 2023-12-23 17:52:04 följande:
    Hur många är dessa vissa män? Ingen jag känner har ens gjort lumpen.
    Vet inte, såg ett par här i en annan tråd. Det är väl andra tider nu. Jag känner yngre killar som inte gjort lumpen och de både ligger och har flickvänner.
    Kanske att det är äldre generationer som tycker att en man ska ha gjort värnplikten och kan använda skjutvapen.
  • Tecum
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-23 20:05:12 följande:
    Vet inte, såg ett par här i en annan tråd. Det är väl andra tider nu. Jag känner yngre killar som inte gjort lumpen och de både ligger och har flickvänner.
    Kanske att det är äldre generationer som tycker att en man ska ha gjort värnplikten och kan använda skjutvapen.
    Nää du, jag är äldre generation och vi som var med vet hur meningslös lumpen var, med odugliga befäl och utrustning som inte fungerade.
    Och då var krigshotet lika stort som idag...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tecum skrev 2023-12-23 20:11:17 följande:
    Nää du, jag är äldre generation och vi som var med vet hur meningslös lumpen var, med odugliga befäl och utrustning som inte fungerade.
    Och då var krigshotet lika stort som idag...
    Jag menar att det är äldre generationer kvinnor som går igång på att mannen var en riktig man. I uniform och allt. Är stridsduglig. 
  • Anonym (XXX)

    Det beror på generation. Lumpen var ju länge avskaffad, och i de generationerna var det inget konstigt att inte göra lumpen.

    Men i de generationer, där nästan alla män gjort lumpen, så undrar man ju lite varför en man inte har gjort det. Var han fysiskt eller psykiskt sjuk på något sätt, så att han fick frisedel därför? Var han feg, omanlig, bekväm av sig, i dålig fysisk form, en morsgris? Hade han fuskat sig ur det (för det var inte lätt att få frisedel då), och är han i så fall en sådan typ som ofta fuskar sig ur saker, inte vill göra sin plikt, bara tänker på sig själv?

    Kort sagt, så är det negativt om en man i de äldre generationerna inte har gjort lumpen. 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fk) skrev 2023-12-23 19:37:10 följande:

    Kul ovetenskaplig tråd.
    Jag är kvinna, gjorde lumpen på 90-talet, ganska många tjejer i armen då.
    Att göra lumpen gör dig inte till man.
    Det är nog ändå nyttigt eftersom man lär sig att.
    Bädda sängen. Ta hand om sig och andra.
    Inte vara slarvig.Passa tider.
    Komma hemifrån tex sin mamma.
    Nya vänner och att umgås med andra typer.

    En gång dejtade jag en man med jobb, villa, vältränad?.han hade inte gjort lumpen, gjorde mig inget men när han fick reda på min bakgrund sa han att det fick jag inte säga till hans mamma och vänner. Då bedömde jag att han inte skulle få bli far till mina barn.
    Min man och jag pratar inte lumparminnen.


    Fast det du räknar upp kan en ung kvinna lära sig på andra sätt, än genom att ta vapen och lära sig skjuta andra människor, och ännu värre stöta bajonetten i dem. Jag tycker att sådant är fruktansvärt okvinnligt, och jag skulle ha blivit ledsen om min dotter hade blivit så. 

    Pluggar du utomlands ett år och bor på studenthem, eller arbetar som au pair i en familj eller i något volontärprojekt utomlands, så lär du dig allt det där lika bra. Dessutom vet alla, att kvinnor inte klarar det fysiska lika bra som män, vilket gör att männen ändå måste gripa in och hjälpa de kvinnliga soldaterna med deras uppgifter. Så egentligen är kvinnorna i armén mer i vägen än en tillgång, jämfört med om det skulle vara män där i stället för dem - som alla kunde bära samma bördor, lyfta lika tungt... 
  • Anonym (Eyeroll)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 20:51:46 följande:

    Det beror på generation. Lumpen var ju länge avskaffad, och i de generationerna var det inget konstigt att inte göra lumpen.

    Men i de generationer, där nästan alla män gjort lumpen, så undrar man ju lite varför en man inte har gjort det. Var han fysiskt eller psykiskt sjuk på något sätt, så att han fick frisedel därför? Var han feg, omanlig, bekväm av sig, i dålig fysisk form, en morsgris? Hade han fuskat sig ur det (för det var inte lätt att få frisedel då), och är han i så fall en sådan typ som ofta fuskar sig ur saker, inte vill göra sin plikt, bara tänker på sig själv?

    Kort sagt, så är det negativt om en man i de äldre generationerna inte har gjort lumpen. 


    Jag vet inte jag, men är man över 50 så kanske man har hunnit göra en hel del annat i livet som definierar en mer än huruvida man gjort lumpen...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Eyeroll) skrev 2023-12-23 21:05:22 följande:
    Jag vet inte jag, men är man över 50 så kanske man har hunnit göra en hel del annat i livet som definierar en mer än huruvida man gjort lumpen...
    Ja, man är ändå ganska ung när man gör lumpen. En del skulle nog säga att man inte är vuxen än. Och det är en kort period i en mans liv. 
  • Anonym (.)

    Nej, har verkligen inget med värnplikten att göra om man får knolla eller inte.
    Möjligtvis för 40-50 år sedan, då hade det nog viss betydelse, men inte nu.

  • Anonym (Huh)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 21:00:58 följande:
    Fast det du räknar upp kan en ung kvinna lära sig på andra sätt, än genom att ta vapen och lära sig skjuta andra människor, och ännu värre stöta bajonetten i dem. Jag tycker att sådant är fruktansvärt okvinnligt, och jag skulle ha blivit ledsen om min dotter hade blivit så. 

    Pluggar du utomlands ett år och bor på studenthem, eller arbetar som au pair i en familj eller i något volontärprojekt utomlands, så lär du dig allt det där lika bra. Dessutom vet alla, att kvinnor inte klarar det fysiska lika bra som män, vilket gör att männen ändå måste gripa in och hjälpa de kvinnliga soldaterna med deras uppgifter. Så egentligen är kvinnorna i armén mer i vägen än en tillgång, jämfört med om det skulle vara män där i stället för dem - som alla kunde bära samma bördor, lyfta lika tungt... 
    Du som brukar noja för att unga kvinnor våldtas i dina svar rekommenderar alltså ett au pair liv. Haha haha.
Svar på tråden En man ska ha gjort lumpen