Varför är reklamen full med fläskberg?
Varför är det så många fläskberg i reklamen nuförtiden?
Istället för en elegant dam så ser man ett vulgärt fläskberg som är proppmätt.
Varför är det så många fläskberg i reklamen nuförtiden?
Istället för en elegant dam så ser man ett vulgärt fläskberg som är proppmätt.
Själv tycker jag att reklam i allmänhet bara är störande och försöker undvika det så långt möjligt. Jag trodde alla gjorde så, men tydligen finns det fortfarande folk som tittar på reklam. Jag antar att det är på tv ni ser reklam. Själv slutade jag titta på tv för flera år sedan, för tack och lov finns det ju streamingtjänster.
Jag kunde inte bry mig mindre om hur folk i reklamfilmer ser ut.
Se dig omkring. Det är ytterst få män som är muskulösa till den grad att de har högt BMI pga detta. De flesta har daller, ölmage, stora lår, tjocka halsar etc. Det är inte muskler. Har du något som dallrar är det inte en muskel. Hänger något över skärpet, då är det inte muskler. Det är inte svårare än så.
BMI stämmer på de allra flesta.
Se dig omkring. Det är ytterst få män som är muskulösa till den grad att de har högt BMI pga detta. De flesta har daller, ölmage, stora lår, tjocka halsar etc. Det är inte muskler. Har du något som dallrar är det inte en muskel. Hänger något över skärpet, då är det inte muskler. Det är inte svårare än så.
BMI stämmer på de allra flesta.
Jag tycker att det är helt okej att visa olika typer av kroppar. Smala och runda, korta och långa, bring them on, säger jag.
Däremot tycker jag att det är märkligt att det fortfarande inte finns en enda reklamfilm med en lätt överviktig man som då inte ska vara humoristisk. Alla män i alla reklamfilmer är smala, långa och stiliga. Till och med Dressmans gubbreklam för gubbjeans och gubbtröjor visar enbart slanka och välfriserade gubbar.
En annan sak som jag ibland tänker på är ju att det finns en hälsoaspekt med övervikt som man ignorerar. En ung tjej med ett BMI på 32 får för all del känna sig snygg och sexig och visa upp magen i en kort topp, men det finns ju en risk för kommande hälsoproblem som då helt sopas under mattan. Man kanske borde göra samma sak som med tobakprodukter, och ha en fast text under alla reklaminslag med runda tjejer som säger "ÖVERVIKT KAN ORSAKA ALLVARLIGA HJÄRTSJUKDOMAR".
Jag tycker att det är helt okej att visa olika typer av kroppar. Smala och runda, korta och långa, bring them on, säger jag.
Däremot tycker jag att det är märkligt att det fortfarande inte finns en enda reklamfilm med en lätt överviktig man som då inte ska vara humoristisk. Alla män i alla reklamfilmer är smala, långa och stiliga. Till och med Dressmans gubbreklam för gubbjeans och gubbtröjor visar enbart slanka och välfriserade gubbar.
En annan sak som jag ibland tänker på är ju att det finns en hälsoaspekt med övervikt som man ignorerar. En ung tjej med ett BMI på 32 får för all del känna sig snygg och sexig och visa upp magen i en kort topp, men det finns ju en risk för kommande hälsoproblem som då helt sopas under mattan. Man kanske borde göra samma sak som med tobakprodukter, och ha en fast text under alla reklaminslag med runda tjejer som säger "ÖVERVIKT KAN ORSAKA ALLVARLIGA HJÄRTSJUKDOMAR".
Har tänkt på det med att det är så mkt knubbigt folk i reklam, så ser inte min verklighet ut. Men har med tänkt att det beror på att folk blir tjockare och tjockare, man vill sälja såklart. En annan grej är att man ska ha olika etnicitet i familjer som visas, så mkt mångfald att jag undrar var reklamfolket har för underlag.
Om jag är ärlig så får jag en sorts acceptans/irritation när jag ser ännu en rultig person som trivs så i nån reklam. Jo, man bestämmer själv vilket liv man ska leva men det finns klara nackdelar för hälsan med övervikt och dom kan visa sig senare. Skadade knän är inte så lätta att fixa, hade varit enklare att inte hamna där istället.