• Anonym

Varför är reklamen full med fläskberg?

Varför är det så många fläskberg i reklamen nuförtiden?
    Istället för en elegant dam så ser man ett vulgärt fläskberg som är proppmätt.

• Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?
  • Anonym (Sofi)
    Tink skrev 2024-01-24 10:16:47 följande:
    Det tror jag absolut. Blir reklaminslaget alltför fokuserat på "klassisk" kvinnlig skönhet (kroppsligt, etniskt och åldersmässigt), så väcks det också en viss irritation hos många kring detta, vilket riskerar att inverka negativt på företagsnamnet i fråga.

Anledningen till att man inte castar medelålders män med kalaskula för reklaminslag för kläder tror jag snarare är att dessa män ser sin eventuella övervikt som något temporärt som de snart kommer att kunna träna bort, bara de kommer igång med att köra paddel med Henke på ekonomi, som de bestämt redan förra midsommarn. En korpulent, medelålders man som gör reklam för Jack&Jones kommer inte att skapa en "där är jag"-känsla.
    Haha ja. Fast jag skulle så gärna vilja se hängbukarna i reklam så som många män ser ut. Tjock nacke som stramar mot halsringningen :)
  • Anonym (mk)
    Tink skrev 2024-01-24 10:16:47 följande:
    Det tror jag absolut. Blir reklaminslaget alltför fokuserat på "klassisk" kvinnlig skönhet (kroppsligt, etniskt och åldersmässigt), så väcks det också en viss irritation hos många kring detta, vilket riskerar att inverka negativt på företagsnamnet i fråga.

Anledningen till att man inte castar medelålders män med kalaskula för reklaminslag för kläder tror jag snarare är att dessa män ser sin eventuella övervikt som något temporärt som de snart kommer att kunna träna bort, bara de kommer igång med att köra paddel med Henke på ekonomi, som de bestämt redan förra midsommarn. En korpulent, medelålders man som gör reklam för Jack&Jones kommer inte att skapa en "där är jag"-känsla.
    Kvinnlig övervikt är normaliserat i samhället. Tjocka kvinnor ska älska sig själva som de är och den som inte tycker att en tjock kvinna är vacker tycker fel. Men manlig övervikt är något som ska bantas och tränas bort till varje pris. Det är där vi har hamnat.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (mk) skrev 2024-01-24 10:27:49 följande:
    Kvinnlig övervikt är normaliserat i samhället. Tjocka kvinnor ska älska sig själva som de är och den som inte tycker att en tjock kvinna är vacker tycker fel. Men manlig övervikt är något som ska bantas och tränas bort till varje pris. Det är där vi har hamnat.
    Det är inte normaliserat för alla nej. Nepp, man får tycka vad man vill. Manlig övervikt är extremt mkt mer accepterat än kvinnlig. Och glöm inte att manskroppen har väldigt mkt muskler, det är en utility-kropp. En knubbig kvinna kan ändå föda barn om det inte är för mkt, vilken plats har en gravidfet klen man?

För att bli tjock som man krävs att man överäter rejält, män har mkt större energibehov pga muskulaturen och storleken. Kvinnor kommer inte undan med mkt nöjesätande.
  • Anonym (XXX)

Var ser du dem? Jag kan inte minnas att jag har sett feta människor i reklam annat än i löjliga roller - alltså där det är meningen att man ska skratta åt personen. Inte när det är meningen att man ska tänka "åh så vacker hon är - nu ska jag köpa kläder från det modeföretaget, så blir jag lika vacker!".

• Anonym (mk)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-24 11:10:50 följande:

Var ser du dem? Jag kan inte minnas att jag har sett feta människor i reklam annat än i löjliga roller - alltså där det är meningen att man ska skratta åt personen. Inte när det är meningen att man ska tänka "åh så vacker hon är - nu ska jag köpa kläder från det modeföretaget, så blir jag lika vacker!".

Jodå, t ex den där tjejen som åker skridskor i Always-reklamen?

Nu hittade jag bara den polska versionen men den gick även här. 

Hon är jättevacker i ansiktet, men definitivt på den övre skalan av overweight BMI.

• Anonym (Äldre?)
    Anonym skrev 2024-01-23 20:40:55 följande:
    Varför är reklamen full med fläskberg?

Varför är det så många fläskberg i reklamen nuförtiden?
    Istället för en elegant dam så ser man ett vulgärt fläskberg som är proppmätt.

Är du lite äldre? 60+? 50+? Övervikt är tyvärr mycket mer vanligt förekommande än det var på 60-, 70-, 80-talet. Synen på vad som är normal vikt har förändrats över tid. Ta en TV-serie som Saltkråkan till exempel. Då tyckte man Pelle var normal och Tjorven tjock. Nu är Tjorven normal och Pelle mager.
  • Anonym
    Anonym (Äldre?) skrev 2024-01-24 11:27:26 följande:
    Är du lite äldre? 60+? 50+? Övervikt är tyvärr mycket mer vanligt förekommande än det var på 60-, 70-, 80-talet. Synen på vad som är normal vikt har förändrats över tid. Ta en TV-serie som Saltkråkan till exempel. Då tyckte man Pelle var normal och Tjorven tjock. Nu är Tjorven normal och Pelle mager.
    Jag är 60-talist.
    I mina ögon är Tjorven tjock och Pelle normal.

Frågade min son, 90-talist, som var förbi nyss. Han har samma åsikt. Glad
  • Tukt
    Anonym (Äldre?) skrev 2024-01-24 11:27:26 följande:
    Frågan är ju om Tjorven uppfattats så tjock om hon inte  kallats just för "Tjorven"?
    Skillnaden  i dag är väl att ingen skulle hitta på ett smeknamn/öknamn som för tankarna till fetma. I synnerhet om personen är lite mullig.
  • Anonym (mk)
    Anonym skrev 2024-01-24 11:37:27 följande:
    Jag är 60-talist.
    I mina ögon är Tjorven tjock och Pelle normal.

Frågade min son, 90-talist, som var förbi nyss. Han har samma åsikt. Glad
    80-talist här.

Jag får absolut hålla med, Tjorven är rejält knubbig. Hade det varit min dotter, hade jag definitivt kollat över vår matlagning här hemma.
  • Anonym
    Tukt skrev 2024-01-24 11:43:00 följande:
    Frågan är ju om Tjorven uppfattats så tjock om hon inte  kallats just för "Tjorven"?
    Skillnaden  i dag är väl att ingen skulle hitta på ett smeknamn/öknamn som för tankarna till fetma. I synnerhet om personen är lite mullig.
    Det tror jag att hon hade faktiskt.
    Hon var ju liksom tjock, det hade hon varit om hon kallas för snöret också.

Hon skulle nog ses som gullig med sina runda kinder, vet inte om det var beskrivet av Astrid Lindgren eller om det bara "blev" så.

Hade kanske inte varit lika roligt, på den tiden, när hon frågade Gud om hon fick ta en tårtbit till, om hon hade varit smal...
Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?