• Anonym

Varför är reklamen full med fläskberg?

Varför är det så många fläskberg i reklamen nuförtiden?
    Istället för en elegant dam så ser man ett vulgärt fläskberg som är proppmätt.

• Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?
  • Tink
    Anonym (.) skrev 2024-01-24 14:46:23 följande:

För de tror de kommer tjäna pengar på det antar jag

Dels som tidigare skrev i tråden, tjocka människor känner sig mer attraherade till att köpa produkten. Kanske även smala personer som anser man inte ska skamma tjocka utan framhäva dem mer, också blir attraherade

Och sen tänker jag att det kanske är att har man smala modeller eller skådisar i reklamen riskerar såna företag i dagens klimat kanske i mer omfattning kritik för det än om de har tjockare personer och blir inte så populära

Företag som i sina reklaminslag visar plus-size modeller markerar att de är mer accepterande för kroppsliga olikheter. Det är fullt medvetet gjort, och kallas ibland för fat-washing.
  • Anonym (.)
    Tink skrev 2024-01-24 14:57:37 följande:
    Företag som i sina reklaminslag visar plus-size modeller markerar att de är mer accepterande för kroppsliga olikheter. Det är fullt medvetet gjort, och kallas ibland för fat-washing.
    ja säkerligen
  • Anonym (.)

Men det är inte sunt det är det ju faktiskt inte. Man ska inte skamma eller va elak mot tjocka människor tycker jag men man behöver ju inte normalisera det heller eller till och med uppmuntra det. Det är mycket skadligt för både individ o samhälle

• Persefone234
    Tukt skrev 2024-01-24 13:48:05 följande:
    Det skrev jag inte heller....
    Du skrev att smeknamnet Tjorven för tankarna till fetma och i inlägget jag svarade på skrev du ?Tjorven - korven?. Men ordet ?tjorva? har inget med fetma eller korv att göra. Inte heller betyder det ?bylsigt, veckigt? som du påstod i ett inlägg.
  • Tukt
    Persefone234 skrev 2024-01-24 18:55:38 följande:
    Du skrev att smeknamnet Tjorven för tankarna till fetma och i inlägget jag svarade på skrev du ?Tjorven - korven?. Men ordet ?tjorva? har inget med fetma eller korv att göra. Inte heller betyder det ?bylsigt, veckigt? som du påstod i ett inlägg.
    Först och främst har jag inte skrivit "fetma". Sedan var det en punkt mellan "Tjorven -korven", och det med tjorvigt. Vad det gäller tjorvigt så kan man såklart lägga symboliken olika. 
    På det hela vore det kanske intressantare om du reflekterade över om namn och benämningar kan påverka hur vi ser på saker, än att gå på det rent språkliga. För även om du inte riktigt förstod det jag skrev, så fanns ju andemeningen där.
  • Xenia
    Anonym (Rob) skrev 2024-01-23 23:03:56 följande:
    Huvudet på spiken. Plus att samhället har blivit så himla PK.  Skulle det bara vara snygga , smala modeller skulle alla tjockisar gnälla och klaga istället för att ta tag i sin vikt och bli snygg.
    Vem säger att man blir snygg (och hälsosam) bara för att man blir smal? Man kan vara smal, "normal" och rundnätt utan att ha dålig hälsa.

Dessutom är det så vanligt att det är normalt att väga mer när man blir äldre. Ämnesomsättningen förändras. Och det är faktiskt inte hälsosamt att vara mager när man blir gammal, större risk för benskörhet och brutna lårbenshalsar etc.
  • Xenia
    Anonym (fetmabullar) skrev 2024-01-23 22:05:34 följande:
    Därför att fetma och övervikt är normaliserat.
    Övervikt är ju normalt, om man med normalt menar vanligt. Det är ett faktum.
  • Anonym (Rob)
    Xenia skrev 2024-01-24 19:19:33 följande:
    Vem säger att man blir snygg (och hälsosam) bara för att man blir smal? Man kan vara smal, "normal" och rundnätt utan att ha dålig hälsa.

Dessutom är det så vanligt att det är normalt att väga mer när man blir äldre. Ämnesomsättningen förändras. Och det är faktiskt inte hälsosamt att vara mager när man blir gammal, större risk för benskörhet och brutna lårbenshalsar etc.
    Jag ser inte 70+ som snygga oavsett om de är smala.   Snyggast är man i 20-års åldern. 

Upp till 60 år bör man kunna hålla sig smal och hälsosam iaf.
  • Anonym (A)
    Anonym (Förträfflig) skrev 2024-01-24 14:43:50 följande:
    TS måste acceptera att alla inte är lika smala, snygga och förträffliga som hon själv. 
    Tror TS inte är kvinna
  • Anonym (A)
    Anonym (Rob) skrev 2024-01-24 19:21:54 följande:
    Jag ser inte 70+ som snygga oavsett om de är smala.   Snyggast är man i 20-års åldern. 

Upp till 60 år bör man kunna hålla sig smal och hälsosam iaf.
    Som killar då
Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?