• Anonym (Mamsen)

Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?

I veckan hade vi utvecklingssamtal i skolan för vårt barn. Samtalet skedde på fritidstid. Efteråt lämnade jag kvar barnet i skolan och åkte hem. Ingenstans framkom någon information som kunde tolkas som att detta avvek från vanlig fritidsdag. Vårt barn har en fritidsaktivitet i lokal precis intill till skolan som skedde samma dag, så hen önskade därför få stanna kvar och gå direkt dit.

När hen kom hem visade det sig att personalen verkade helt ovetande om att hen skulle gå. Hen fick inget mellis, utan en i personalen grävde fram ett gammalt äpple (i vanliga fall serveras en ordentligt grov smörgås med antingen yoghurt eller ägg till). 

Jag har inte hunnit prata med dem själv än, men är det kutym att avsluta dagen efter utvecklingssamtalet?

• Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?
  • Nässelfjärilen

Ärligt talat så tycker jag det är du som har brustit i kommunikationen här. 

Du skulle ha meddelat skolan/fritids att ditt barn skulle gå på fritids på eftermiddagen efter utvecklingssamtalet, enkelt. 

• Anonym (Bisse)
    Topcom skrev 2024-02-03 08:09:40 följande:

Hej Mamsen, du gör en höna av en fjäder, barnet dör inte för att hen har fått ett äpple till mellis en dag av 365 dagar om året. 

ni var borta under mellistiden, tycker du att någon ur personalen skulle bre och ta med sig en macka till din unge som kanske inte ens skulle ätas upp? Med tanke lånat samtalet var på EM hade ju sannolikheten varit stor att du tar med dig barnet efter samtalet.

nu gjorde du inte det och barnet fick ett äpple som
    löaninc, ingen biggie.

Det som är en biggie är att ingen hade ansvaret för barnet. Hade något hänt TS son på vägen till fritids hade ingen saknat honom förrän möjligen på hans fritidsaktivitet men troligast inte förrän efter den. 
  • Nässelfjärilen
    Anonym (Bisse) skrev 2024-02-03 08:19:01 följande:
    Det som är en biggie är att ingen hade ansvaret för barnet. Hade något hänt TS son på vägen till fritids hade ingen saknat honom förrän möjligen på hans fritidsaktivitet men troligast inte förrän efter den. 
    Exakt. Och här tycker iaf jag att vårdnadshavarna har ett ansvar att vara tydlig.

Jag vet att det är lätt att kasta skit hit och dit men samtidigt är det lättare att faktiskt ta det säkra före det osäkra och vara övertydlig som förälder. Detta var något som bröt mot det normala och då anser jag att det ligger i föräldrarnas intresse att faktiskt ta reda på om fritids utgår från att barnet inte ska komma tillbaka eller ej.

Men ja, det är lättare att gå på och vara arg på någon annan än sig själv och inse att man själv skulle ha meddelat.. 

Nu var TS barn såpass stort att hen kunde gå själv till fritids och då skulle jag tro att klockan var mellan 13-14 och då är det lätt att utgå från att föräldern inte ska tillbaka hem för att arbeta. Det är lätt hänt. 

Brist på kommunikation och mycket antaganden helt enkelt. 
  • Jemp
    Anonym (Bisse) skrev 2024-02-03 08:19:01 följande:

OM fritids uttalat sagt att de antagit att barnet skulle hem Är det vettigt att ta prata Med fritids för att förtydliga rutinerna. 

Utifrån säkerhetsperspektivet då, inte äpplet.

• Anonym (Psss)
    Anonvm skrev 2024-02-03 07:35:27 följande:

Ganska lätt för fritids att göra antagandet att du tar med dig barnet hem efter samtalet.
    Jag hade nog som fritidspedagog checkat ut barnet från fritids utan att tänka efter  om jag såg barnets förälder på skolgården efter skoltid.

Har man ens rätt att nyttja fritids när man inte arbetar?

Det rätta från båda håll vore ju givetvis att bara ha tagit upp det genom en snabb dialog på plats o förklarat läget.

Vem har sagt att ts inte skulle hem och fortsätta jobba?

Vem har sagt att fritidsfröknarna såg ts på skolgården? 

Ts har mött upp barnet på skolan för att ha utv samtal. När det var klart åkte ts hem och fortsatte jobba och barnet fortsatte till fritids precis som vanligt. Precis som alla andra vardagar efter skolan. 

Att fritidsfröknarna plötsligt har antagit att barnet inte ska vara på fritids på den tiden föräldrarna har angivit (för jag skulle tro att de flesta fritids vill att man fyller i vistelsetid för att kunna planera verksamheten) är helt mot de rutiner de borde ha. 

Om något hade hänt barnet nu när det gick från skolan till fritids så hade det inte upptäckts förrän fritidsaktiviteten började eller ev när den var slut.  Det hade legat helt på fritids ansvar om något hänt. Ts har gjort allt rätt. De har med största sannolikhet anmält vilka tider barnet går. De har inte meddelat fritids att något annat gäller denna dag. Alltså gäller de ursprungliga tiderna. Tror att personalen inte riktigt att kunnat komma undan med att de "antog" annat. 

Sådana här rutiner måste helt enkelt att sitta på alla platser där man jobbar med barn. Man får aldrig anta att ett barn ska befinna sig på ett visst ställe  
  • Anonym (Psss)
    Nässelfjärilen skrev 2024-02-03 08:10:16 följande:

Ärligt talat så tycker jag det är du som har brustit i kommunikationen här. 

Du skulle ha meddelat skolan/fritids att ditt barn skulle gå på fritids på eftermiddagen efter utvecklingssamtalet, enkelt. 

Med största sannolikhet har ts redan gjort det eftersom att (mig veterligen) alla frids vill att man skriver in vistelsetid för barnen. Detta sker på alla förskolor och fritids så att man kan planera verksamheten så man vet vilka timmar det behövs personal osv. 

Det lättaste för alla är om man meddelar när man tänker avvika från tidigare angivna vistelstid. Verkar krångligt att ha ett system där man gör tvärtom och säger till när man ska göra som vanligt. "Hej idag tänkte vi inte avvika från tiderna". "Hej idag tänkte vi inte heller avvika från tiderna". 
  • Jemp
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-03 12:16:01 följande:
    Med största sannolikhet har ts redan gjort det eftersom att (mig veterligen) alla frids vill att man skriver in vistelsetid för barnen. Detta sker på alla förskolor och fritids så att man kan planera verksamheten så man vet vilka timmar det behövs personal osv. 

Det lättaste för alla är om man meddelar när man tänker avvika från tidigare angivna vistelstid. Verkar krångligt att ha ett system där man gör tvärtom och säger till när man ska göra som vanligt. "Hej idag tänkte vi inte avvika från tiderna". "Hej idag tänkte vi inte heller avvika från tiderna". 
    Fast barnet HAR avvikit från tiderna och därför missat mellanmålet. Det är ju hela problemformuleringen.
  • Anonym (Psss)
    Jemp skrev 2024-02-03 13:44:10 följande:
    Fast barnet HAR avvikit från tiderna och därför missat mellanmålet. Det är ju hela problemformuleringen.
    Ja och just den avvikelsen kände fritids till pga att de fått lappar från skolan. Så att så långt har allt gått rätt till. Men någon annan information har fritids inte fått så resten har de bara antagit. 

Jag är inte bekymrad över mellanmålet. Jag är bekymrad över att fritids har dåliga rutiner och antar att folk har gått hem som inte alls har gått hem. Kan hände värre saker än att man får ett äpple till mellis. 
  • Anonym (Psss)
    Jemp skrev 2024-02-03 13:44:10 följande:
    Problemet är ju inte att barnet fick ett äpple. Problemet är att de trodde att barnet inte skulle gå på fritids (vilket ts skriver i trådstart, äpplet blev enda konsekvensen denna gång som tur var). Och att de antat något sådant hade varit  ett väldigt stort problem om det hade hänt nåt på med barnet på vägen  mellan skolan och fritids. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-03 12:09:48 följande:
    Vem har sagt att ts inte skulle hem och fortsätta jobba?

Vem har sagt att fritidsfröknarna såg ts på skolgården? 

Ts har mött upp barnet på skolan för att ha utv samtal. När det var klart åkte ts hem och fortsatte jobba och barnet fortsatte till fritids precis som vanligt. Precis som alla andra vardagar efter skolan. 
    Möjligt att detta fungerar olika...

Men på de skolor mina barn går/gått så är skolan o fritids väldigt tätt knutna till varandra, nyttjar samma lokaler och fritidspersonalen är involverade under stora delar av skoldagen som t.ex rastvakter.... Fritids är som en naturlig förlängning av skolan, det är inte 2 skilda verksamheter.

De gånger jag tar sovmorgon o inte nyttjar morgonfritids o istället lämnar barnen direkt till skolan på morgonen så checkas barnen ändå in i fritids system vid skoldagens start.

Sen kan jag också tycka att den korta tid det handlar om mellan skoldagens slut och fritids stängning inte är något att bråka om, får man tid för utv-samtal under den tiden så blir det naturligt att man tar ledigt resten av dagen o går hem med barnet efteråt.
    Vad är det för poäng med att gå tillbaka till jobbet nån timme? För de allra flesta blir ju restiden längre så hela grejen känns bortkastad.....
Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?