• Anonym (Mamsen)

Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?

I veckan hade vi utvecklingssamtal i skolan för vårt barn. Samtalet skedde på fritidstid. Efteråt lämnade jag kvar barnet i skolan och åkte hem. Ingenstans framkom någon information som kunde tolkas som att detta avvek från vanlig fritidsdag. Vårt barn har en fritidsaktivitet i lokal precis intill till skolan som skedde samma dag, så hen önskade därför få stanna kvar och gå direkt dit.

När hen kom hem visade det sig att personalen verkade helt ovetande om att hen skulle gå. Hen fick inget mellis, utan en i personalen grävde fram ett gammalt äpple (i vanliga fall serveras en ordentligt grov smörgås med antingen yoghurt eller ägg till). 

Jag har inte hunnit prata med dem själv än, men är det kutym att avsluta dagen efter utvecklingssamtalet?

• Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-02-02 13:06:56 följande:
    Hade barnet velat gå hem, hade jag åkt hem och fortsatt min arbetsdag från mitt hemmakontor. Så ja, det var valbart. Det hade dock inte påverkat mitt arbete, annat än adress jag arbetade på. 
    Nej de hade kanske inte påverkar ditt arbete om barnet är så stort att det klarar sig själv. Men det hade påverkat fritids. Om det är så lösa boliner att barnet kan vara hemma när det önskar så är det bra att vara tydlig med fritids när det faktiskt ska vara där. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Pia) skrev 2024-02-02 13:55:57 följande:
    Nej de hade kanske inte påverkar ditt arbete om barnet är så stort att det klarar sig själv. Men det hade påverkat fritids. Om det är så lösa boliner att barnet kan vara hemma när det önskar så är det bra att vara tydlig med fritids när det faktiskt ska vara där. 
    Du läser verkligen in saker som inte finns. Mitt barn har aldrig frånvarat från fritids vid andra tillfällen än sjukdom och någon enstaka fredag när vi åkt till landet direkt efter att skolan slutat, vilket vi då meddelat i god tid innan. Eftersom jag ändå befann mig på skolan, undrade jag om barnet vill gå hem eller stanna kvar och gå direkt till sin aktivitet. 
  • Anonym (Psss)
    Anonym (N) skrev 2024-02-02 13:42:31 följande:

Riktigt konstigt beetende. De får väl gå efter  barnens tider och inte anta och gissa.
    Det är inte alls självklart att man är ledig efter utvecklingssamtalet. 
    En del får fortsätta jobba.

Exakt. Pedagogerna ska utgå från tidigare angiven vistelsetid om inte föräldrarna har sagt annat. I det här fallet har föräldrarna inte meddelat annorlunda. Alltså får pedagoger anta att barnet ska gå som vanligt. 

Så de här i tråden som resonerar tvärtom. Att föräldrarna ska meddela om man tänker göra som vanligt. Helt bakvänt. Måste ju vara lättare att ha som regel att meddela om man ska göra annorlunda. 

Nej det kanske inte var så farligt denna gång. Man gjorde vad man kunde och rotade fram ett äpple. Ingen big deal kan tyckas. Men det hade kunnat gå dåligt. Barnet kanske aldrig kom fram till fritids när det gick själv från skolan. Fritids sitter i godan ro och tror att barnet är hemma. Föräldrar sitter i godan ro och tror att barnet är på fridits. Så jo det är en allvarlig brist i rutinerna för fritids att de har tagit för givet något som de inte skulle. 

Och huvudansvaret låg självklart inte hos föräldrar. De har inte sagt att de ska hämta tidigare. Alltså gäller den ordinarie tiden. Fritids å andra sidan har bara gissat och det hade kunnat få allvarliga konsekvenser. Som tur var i detta fall inte värre konsekvenser än sämre mellis. 
  • Anonym (Jösses)

Hur kan detta kräva en fyra sidor lång tråd? Ni har verkligen inga stora problem i livet. 😄😄😄

• Anonym (Bisse)

En kommunikationsmiss. Jag brukar säga att det är den som är på jobbet som har största ansvaret för att kommunikationen funkar, så i ert fall är det ju fritidspersonalen. Men det hade också varit enkelt för dig att säga typ: då är vi tillbaka om en halvtimme igen, när ni gick, bara för att stämma av. 

Vi brukar ta ledigt resten av dagen vid iup, men jag vet inte hur andra gör. 

• Jemp
    Anonym (Psss) skrev 2024-02-02 15:23:42 följande:
    Exakt. Pedagogerna ska utgå från tidigare angiven vistelsetid om inte föräldrarna har sagt annat. I det här fallet har föräldrarna inte meddelat annorlunda. Alltså får pedagoger anta att barnet ska gå som vanligt. 

Så de här i tråden som resonerar tvärtom. Att föräldrarna ska meddela om man tänker göra som vanligt. Helt bakvänt. Måste ju vara lättare att ha som regel att meddela om man ska göra annorlunda. 

Nej det kanske inte var så farligt denna gång. Man gjorde vad man kunde och rotade fram ett äpple. Ingen big deal kan tyckas. Men det hade kunnat gå dåligt. Barnet kanske aldrig kom fram till fritids när det gick själv från skolan. Fritids sitter i godan ro och tror att barnet är hemma. Föräldrar sitter i godan ro och tror att barnet är på fridits. Så jo det är en allvarlig brist i rutinerna för fritids att de har tagit för givet något som de inte skulle. 

Och huvudansvaret låg självklart inte hos föräldrar. De har inte sagt att de ska hämta tidigare. Alltså gäller den ordinarie tiden. Fritids å andra sidan har bara gissat och det hade kunnat få allvarliga konsekvenser. Som tur var i detta fall inte värre konsekvenser än sämre mellis. 
    Jag (som förälder) tänker att jag checkar ut barnet från fritids vid utvecklingssamtalet och det därför är mitt ansvar att se till att han kommer fram och blir uppmärksammat av personalen innan jag går hem.  
  • Fjäril kär
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-02-02 12:44:32 följande:
    Fast ordinarie mellistid hade inte krockat med samtalet. Nu valde de, mycket hastigt, att ändra tid för att kunna äta utomhus. Det skulle väl skolan ha kommunicerat lika väl?
    Nej det ligger på ditt ansvar att tala om ditt barns schema i synnerhet när du dyker upp personligen. Du måste tala om din avsikt om vad som sker i samband med utvecklingssamtalet,  om ni går hem eller om du återvänder till jobbet eller annan information.  

Ja det är vanligt att barn går hem i samband med samtalet och väldigt många fritids utgår ifrån det. Det är ditt ansvar att informera om hur just du gör denna specifika sak. Allra helst eftersom detta samtal skedde i skiftet mellan skola och fritids. 
  • Anonym (Bisse)

Men vänta lite. 

Du skrev att det satt listor för att fritidspersonalen skulle veta när de skulle skicka iväg vilket barn. Föräldrarna hämtar alltså inte barnen utan barnen ska ensamma gå till iup:n och möta lärare och förälder där? Känns väldigt dumt att lägga det ansvaret på fritids. De brukar ha fullt upp redan som det är. 

Innebär det även att du inte följde ditt barn tillbaka till fritids och såg till att det fanns personal som noterade att han var där? 

Det är ju som gjort för att det ska bli missar och barn inte veta vart de ska. Det självklara här hos oss är att det är föräldrarna som sköter logistiken kring iup. 

Och visst sa du att ditt barn går till sin aktivitet själv från fritids? De släpper alltså iväg barnet utan att de ser att en annan vuxen tar över? Jag tror inte att vårt fritids tillät sånt. Hur gammalt är barnet? 

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (Bisse) skrev 2024-02-02 16:37:12 följande:

Men vänta lite. 

Du skrev att det satt listor för att fritidspersonalen skulle veta när de skulle skicka iväg vilket barn. Föräldrarna hämtar alltså inte barnen utan barnen ska ensamma gå till iup:n och möta lärare och förälder där? Känns väldigt dumt att lägga det ansvaret på fritids. De brukar ha fullt upp redan som det är. 

Innebär det även att du inte följde ditt barn tillbaka till fritids och såg till att det fanns personal som noterade att han var där? 

Det är ju som gjort för att det ska bli missar och barn inte veta vart de ska. Det självklara här hos oss är att det är föräldrarna som sköter logistiken kring iup. 

Och visst sa du att ditt barn går till sin aktivitet själv från fritids? De släpper alltså iväg barnet utan att de ser att en annan vuxen tar över? Jag tror inte att vårt fritids tillät sånt. Hur gammalt är barnet? 

Barnet är 8 och det är från den åldern de får gå hem själva från fritids. Och ja det stämmer att de skickar in barnen till klassrummet och att barnet själv går tillbaka till fritids sen. Ganska många barn hade inga föräldrar närvarande, utan på länk istället. 

Det roliga är att fritids i vanliga fall är väldigt noga med säkerhet. Man får absolut inte hämta om man inte är uppskriven på lista som "känd" hämtare och det sagts till i förväg att känd hämtare ska hämta. Men inne på fritids verkar de gå löst, så att säga. 
  • Anonym (D)

Du åkte hem? Hem som i hem och jobbade? Om inte så är det självklart barnet inte kan vara kvar. Fritids är för arbetande/studerande föräldrar. 

Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?