• Anonym (Mamsen)

Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?

I veckan hade vi utvecklingssamtal i skolan för vårt barn. Samtalet skedde på fritidstid. Efteråt lämnade jag kvar barnet i skolan och åkte hem. Ingenstans framkom någon information som kunde tolkas som att detta avvek från vanlig fritidsdag. Vårt barn har en fritidsaktivitet i lokal precis intill till skolan som skedde samma dag, så hen önskade därför få stanna kvar och gå direkt dit.

När hen kom hem visade det sig att personalen verkade helt ovetande om att hen skulle gå. Hen fick inget mellis, utan en i personalen grävde fram ett gammalt äpple (i vanliga fall serveras en ordentligt grov smörgås med antingen yoghurt eller ägg till). 

Jag har inte hunnit prata med dem själv än, men är det kutym att avsluta dagen efter utvecklingssamtalet?

• Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:06:02 följande:
    Kanske där det krockade. Ditt barn visste ju att du skulle komma och sade väl det till personalen, och då trodde de att du skulle hem efteråt. De som ska fortsätta arbeta tar mötet digitalt.

Hur vet du att personalen på fritids inte har koll? 
    För att jag pratade med dem förra veckan, då jag såg lappar med dagens samtalsbarn överallt. De berättade då att de måste ha så, för att kunna skicka iväg rätt barn vid rätt tid. De vet inte om förälder närvarar på plats och hämtar upp barnet, så de skickar alla barn till anvisad plats vid rätt tid. 
  • Anonym (Mamsen)
    Fjäril kär skrev 2024-02-02 12:29:49 följande:

Till syvende och sist är det alltid du som förälder som måste vara tydlig med information om hur ditt barn ska närvara eller inte i samband med utvecklingssamtal. 

Ska ditt barn äta mellis - var tydlig med det. Du kan inte anta att det är som vanligt och i synnerhet inte under dagar som är uppdelade i utvecklingssamtal.  Då är det extra viktigt att upplysa om vem som ska hem och vem ska äta osv.   Fritids kan inte hålla koll på allt och i synnerhet inte under dagar som dessa när en del barn kanske också får ändrade planer när föräldern dyker upp. En del kan ju ha löst dagen och kan gå hem, en del måste ta det digitalt fast man sagt att man kommer osv. Då måste man kommunicera med personalen. 

Du skulle ha säkerställt med personal på plats när du kom att ditt barn ska ha mellis innan ni gick iväg på samtalet. 

Fast ordinarie mellistid hade inte krockat med samtalet. Nu valde de, mycket hastigt, att ändra tid för att kunna äta utomhus. Det skulle väl skolan ha kommunicerat lika väl?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-02-02 12:41:01 följande:
    För att jag pratade med dem förra veckan, då jag såg lappar med dagens samtalsbarn överallt. De berättade då att de måste ha så, för att kunna skicka iväg rätt barn vid rätt tid. De vet inte om förälder närvarar på plats och hämtar upp barnet, så de skickar alla barn till anvisad plats vid rätt tid. 
    Fast barnen kan ju berätta att idag kommer min mamma, vi ska på möte. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-02-02 12:44:32 följande:
    Fast ordinarie mellistid hade inte krockat med samtalet. Nu valde de, mycket hastigt, att ändra tid för att kunna äta utomhus. Det skulle väl skolan ha kommunicerat lika väl?
    Vem ska de meddela? De trodde ju inte att ditt barn skulle komma tillbaka.  
  • Anonym (Pia)

Lite konstigt du skriver att barnet önskade vara kvar. Är ju inte det som avgör om man har rätt till fritids. Hade hen fått följa med hem om hen önskar det då? Och hade du meddelat fritids det? Om utv samtal sker efter skoltid sent på em är det ganska vanligt att barnet går hem efter. Det bästa är väl att vara tydlig med vad ni tänkt. Är det mindre barn är det ju lämpligt att ha dialogen direkt med fritidspersonalen. 

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:53:52 följande:
    Fast barnen kan ju berätta att idag kommer min mamma, vi ska på möte. 
    Jag visste faktiskt inte om jag skulle närvara fysiskt förrän samma förmiddag, så hon visste inte det förrän jag dök upp.
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:55:50 följande:
    Det är ju det som är problemet. De utgår från saker utan att ha grund för det. 
  • Anonym (Mamsen)
    Anonym (Pia) skrev 2024-02-02 12:56:53 följande:

Lite konstigt du skriver att barnet önskade vara kvar. Är ju inte det som avgör om man har rätt till fritids. Hade hen fått följa med hem om hen önskar det då? Och hade du meddelat fritids det? Om utv samtal sker efter skoltid sent på em är det ganska vanligt att barnet går hem efter. Det bästa är väl att vara tydlig med vad ni tänkt. Är det mindre barn är det ju lämpligt att ha dialogen direkt med fritidspersonalen. 

Samtalet skedde direkt i skiftet mellan lektion och fritids. Alltså väldigt tidigt. Jag arbetar ju, så varför menar du att barnet inte skulle ha rätt till fritids?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-02-02 12:57:30 följande:
    Jag visste faktiskt inte om jag skulle närvara fysiskt förrän samma förmiddag, så hon visste inte det förrän jag dök upp.
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-02 12:55:50 följande:
    Det är ju det som är problemet. De utgår från saker utan att ha grund för det. 
    Då är det väl bara att säga till nästa gång. Du gör en höna av en fjäder.
  • Jemp
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-02-02 09:42:40 följande:
    Men de visste ju inte ens om jag skulle dyka upp eller inte. Flera samtal sker på distans och det har fritids ingen info om. Det är ju otroligt märkligt att utgå från att barnen går hem, utan att meddela att man förväntar sig det. Jag åkte tillbaka och jobbade igen. Jag åkte inte hem och var ledig resten av dagen. 
    Problemet är ju inte utvecklingssamtalet i sig utan att barnen inte var där när det var mellis. Hen missade när det serverades, och fick nåt annat istället.
  • Anonym (Mamsen)
    Jemp skrev 2024-02-02 13:00:44 följande:
    Problemet är ju inte utvecklingssamtalet i sig utan att barnen inte var där när det var mellis. Hen missade när det serverades, och fick nåt annat istället.
    Problemet är att man förväntar sig och utgår från saker utan att kommunicera det innan. Därför undrade jag om det var kutym att avsluta dagen när utvecklingssamtalet var över. 
Svar på tråden Stanna kvar på fritids efter utvecklingssamtal?