• Anonym (Knivig sits)

Har inte råd att gå på min väns bröllop

En vän till mig ska gifta sig i sommar och jag ska dessutom vara tärna, vilket gör det hela ännu jobbigare då jag känner att jag måste gå. Annars hade jag nog inte tvekat på att tacka nej pga kostnaderna  

Förutom resa och boende behöver jag och min man betala en kuvertavift på 1000 kr, taxi till och från bröllopet som ligger ca 45 min från vårt hotell (bröllopet är mitt ute i ingenstans så finns ingen kollektivtrafik som går). Jag behöver dessutom köpa tärnklänningen som kostar runt 800-1000 kr. Bröllopet är en bra bit bort så flyg är det enda resealternativet. 

För mig och min man kommer alltsammans gå på ca 9000-10000 kr 😳 Helt sjukt dyrt! Jag är mammaledig och går på föräldrapenning och har absolut inte de här kostnaderna att lägga ut. Vi kommer inte ha råd att hitta på något annat i sommar i så fall. Alltså absolut ingenting. 

Inte nog med det så är jag med och ordnar hennes möhippa (som ska vara i samma stad) och där kommer det kosta ca 4000 kr med resa, boende och aktiviteter/middag. 

Långt inlägg men jag känner mig så stressad över det här. Jag kan ju inte tacka nej när jag ska vara tärna och har vetat om det här bröllopet ett tag?? Känner mig dessutom lite bitter att vi ska betala kuvertavgift när vi kommer långväga och jag även måste betala för min tärnklännig (som jag inte ens tycker är fin). Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Knivig sits) skrev 2024-02-20 10:58:49 följande:

Möhippan ordnas inte bara av mig utan även de andra tärnorna. Hade haft råd med möhippan om den var i närheten. Nu är det resa och boende för mig som ställer till det och gör det dyrt.

Jaha? Så blir det när man har vänner som bor långt bort. Som sagt, hur tänkte du när du tackade ja att vara tärna när din vän bor långt bort? Du visste ju att du skulle behöva fixa resa och boende två gånger om du ville vara med på både möhippan och bröllopet.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Nej) skrev 2024-02-20 15:33:11 följande:

500 kr i kuvertavgift är oförskämt när gäster måste bo på hotell och åka taxi för dyra pengar, samt köpa biljett tur och retur. 

Visst blir livet orättvist ibland? Några gäster kanske bor på gångavstånd till där de vill ha vigseln och bröllopet och andra kanske bor, som TS, i en annan stad och någon kanske bor i ett helt annat land. Så kan det gå. Då är det ju upp till gästerna att bestämma om de har råd och kan åka till bröllopet, eller inte. Och har man inte råd är det helt okej att tacka nej.
  • Anonym (Nina)

Olika sätt att finansiera sitt bröllop kan ju vara att tex ha bröllopet på gratis ställen, tex kyrkan och dess lokaler. Man kan åka utomlands och köpa billigare alkohol eller köra alkoholfritt eller självkostnadsbar där gästerna själva väljer vad de vill lägga på dricka. Man kan baka tårtorna själv och anpassa maten efter vad man har råd att bjuda på.
    Man kan anpassa gästlistan så att man har råd, exempelvis.

• Anonym (Nina)

Tex jag hade en bjudning hemma, inte bröllop visserligen men god mat. Marinerad kyckling på 2 olika sätt, en riktigt god potatissallad, en annan fräsch sallad, två tårtor och annat fika, maten förutom alkohol gick på ca 1000-1500 kr, vi var 14 personer och det blev massa mat över. Det går att fixa jättegod mat utan att det måste kosta skjortan.

• Anonym (guldsked)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-02-20 11:07:34 följande:

Mat och dryck lär inte kosta dem 1000 kr, så de verkar vilja tjäna pengar på varje gäst. 

Jag fattade det som att avgiften är 500 per person, 1000 för paret och det är väl inte mycket i så fall?

Vilken trerätters som helst som är något att ha går på 5-600 kr per person, och sen tillkommer en vinmeny för oftast lika mycket, och ovanpå det fördrink, tårta och vickning på natten.

Vi hade fylla-jämntfest jämförbar med bröllop 2021 och betalade 1300 kr/person före tillägg för alkohol. Och det var innan senaste årens sjuka höjningar.
  • Anonym (guldsked)

Och jag kan bara instämma i att om bruden dikterar vilka kläder tärnorna ska kläder så är det hon som ska betala dessa. Det är rätt standard.

• Anonym (Nina)
    Anonym (guldsked) skrev 2024-02-20 17:56:38 följande:
    Jag fattade det som att avgiften är 500 per person, 1000 för paret och det är väl inte mycket i så fall?

Vilken trerätters som helst som är något att ha går på 5-600 kr per person, och sen tillkommer en vinmeny för oftast lika mycket, och ovanpå det fördrink, tårta och vickning på natten.

Vi hade fylla-jämntfest jämförbar med bröllop 2021 och betalade 1300 kr/person före tillägg för alkohol. Och det var innan senaste årens sjuka höjningar.

Men då BJUDER man inte på bröllop, då har man en betalfest. 

Har man inte råd att bjuda på 3-rätters så måste man inte ha 3-rätters. 

Jag hade inte betalat 1300 kr för att gå på en fest. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Nina) skrev 2024-02-20 18:00:47 följande:

Jaha? Och? Fattar inte hur man kan bry sig. När jag går på bröllop är inte mitt fokus på hur mycket JAG ska få, vad JAG ska bli bjuden på och vad JAG ska ha. Jag fokuserar på att få se någon jag bryr mig om gifta sig och ser till att de får en riktigt härlig fest som de kan minnas resten av deras liv tillsammans. 

Om de vill ha en kuvertavgift är det inga problem för mig. Det betyder ju troligtvis bara att de kan bjuda några extra vänner (kanske att den gästen är mig?), åka på en trevlig bröllopsresa eller vad som helst. Det spelar ju ingen roll. Är det en person jag gillar kommer jag ju ändå köpa dem en bröllopspresent, och då hjälper jag dem hellre med att ha den typ av bröllop de vill ha, än att ge dem nån pryl de troligtvis inte har användning för. Och i vilket fall, majoriteten går ju ändå inte plus på sitt bröllop, oavsett vad många snikna människor här i tråden verkar tro. 

Men har man inte råd har man ju inte råd och då får man tacka nej till att gå. Tror att få personer i TS sits hade haft råd att lägga så mycket på att kunna vara med på någon annans bröllop, men hon har ju också val här. Hon måste ju inte gå på möhippan, hon måste inte vara tärna, hon måste kanske inte ens ta med sig mannen. Då kommer hennes kostnader dras ner drastiskt.
  • Anonym (guldsked)
    Anonym (Nina) skrev 2024-02-20 18:00:47 följande:

Vi tog ingen kuvertavgift då vi inte behöver det.

Poängen var att det inte alls behöver vara så att gästerna "betalar hela festen" för att de betalar en kuvertavgift.
  • Alessia

Din väninna är en väldigt egotrippad bridezilla!  Tacka nej snarast och tala ärligt om att ni inte har de pengarna som deltagandet kostar. Det bör hon få höra! Du är dessutom föräldraledig och vem skulle ta hand om barnet om du och din man for iväg på två dagars bröllopsfestande? Ytterligare en anledning att tacka nej. Skriv ett brev, ring inte, utan ett pappersbrev där du önskar henne lycka till i framtiden och att du dessvärre inte inte kan vara på vare sig hennes möhippa eller hennes bröllop för ni har just nu inte den ekonomin. Det är ärligt.
    Jag tror att det blir en hel del nej tack till den bröllopsfesten.

Jag och min man har alltid tackat nej, vänligt men väldigt bestämt, till alla sådana betalfester. Det har varit jämna födelsedagar, jubileer, bröllop, disputationsfester osv osv med kuvertavgifter uppåt 2000 ibland och så tillkommer resor och ibland presenter. Vi kan inte skylla på ekonomin utan det är en principsak. Vi är av den åsikten att måste man ta betalt av sina gäster för mat och dryck ska man nog sänka sina ambitioner och BJUDA på en nivå som passar kassan - eller avstå från fest.

Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop