• Anonym (Knivig sits)

Har inte råd att gå på min väns bröllop

En vän till mig ska gifta sig i sommar och jag ska dessutom vara tärna, vilket gör det hela ännu jobbigare då jag känner att jag måste gå. Annars hade jag nog inte tvekat på att tacka nej pga kostnaderna  

Förutom resa och boende behöver jag och min man betala en kuvertavift på 1000 kr, taxi till och från bröllopet som ligger ca 45 min från vårt hotell (bröllopet är mitt ute i ingenstans så finns ingen kollektivtrafik som går). Jag behöver dessutom köpa tärnklänningen som kostar runt 800-1000 kr. Bröllopet är en bra bit bort så flyg är det enda resealternativet. 

För mig och min man kommer alltsammans gå på ca 9000-10000 kr 😳 Helt sjukt dyrt! Jag är mammaledig och går på föräldrapenning och har absolut inte de här kostnaderna att lägga ut. Vi kommer inte ha råd att hitta på något annat i sommar i så fall. Alltså absolut ingenting. 

Inte nog med det så är jag med och ordnar hennes möhippa (som ska vara i samma stad) och där kommer det kosta ca 4000 kr med resa, boende och aktiviteter/middag. 

Långt inlägg men jag känner mig så stressad över det här. Jag kan ju inte tacka nej när jag ska vara tärna och har vetat om det här bröllopet ett tag?? Känner mig dessutom lite bitter att vi ska betala kuvertavgift när vi kommer långväga och jag även måste betala för min tärnklännig (som jag inte ens tycker är fin). Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop
  • Hjelm
    Anonym (Knivig sits) skrev 2024-02-20 11:59:19 följande:
    Hade du bara sagt att du tyvärr inte har råd att gå på bröllopet? Känns som att jag kommer svika henne för resten av våra liv men innerst inne vill jag inte gå. 

Vi får se vad det landar på med möhippan. Det är tydligen bara en av de som är bjudna på möhippan som bor i krokarna och det är absolut ingen jag känner, så det är tyvärr inte aktuellt att bo hos någon av dem. Känner mest att det känns surt att verkligen åka fram och tillbaka för en liten möhippa. 
    Om er vänskap tar slut för att du inte vill äventyra hela din ekonomi för hennes löjligt dyra bröllop är hon ingen vän att ha.
  • Anonym (Nina)

Ja jag hade sagt att jag tyvärr inte har råd. Varken med möhippa eller bröllop. Men jag hade också sagt att jag såklart önskar dem en jättefin dag och beroende på brudens reaktion hade jag skickat en present.

Bra reaktion: bruden är förstående och kanske lite ledsen men tar det bra och vänskapligt. Jag hade skickat kort och present till dem i tid för bröllopet och sagt att jag gärna går ut och äter för att fira dem nästa gång vi har tillfälle att träffas.

Dålig reaktion: sur och arg brud som inte alls fattar. Jag hade avslutat vänskapen. En vänskap ska givetvis hålla för att man inte kan slänga ut 14000 kr till någon annans bröllop. Och ni bor ju ändå en bra bit ifrån varandra gissar jag, så då är det ju inte ens värt ansträngningen att hålla kvar vänskapen om hon blir sur.

• EpicF

Jag hade sagt att jag inte hade råd. Hade vänskapen tagit slut pga det så var den ändå inte värt att ha. 

• Anonym (A)

Jag hade tackat nej till möhippan, övervägt att delta på bröllopet men resa dit själv. Sagt att maken tar hand om barnet.
    Fast jag är verkligen emot deras upplägg. Så dåligt planerat för gästerna och gnidet att ta betalt.

• Anonym (Nathalie)

Man baxnar av alla dessa människor som utnyttjar sina vänner och sin familj för att finansiera stora lyxbröllop. Sån egoism.

När jag och min man gifte oss höll vi det billigt och lättillgängligt just för att vi skulle kunna bjuda alla som vi ville ha där. Man kommer så otroligt långt på gott humör och glädje. Vi bjöd på enkel men väldigt god hemlagad buffé och hembakade vanliga prinsesstårtor. Min bror är med i ett band som spelade och underhöll mot ett flak öl i lön (de hade ändå varit bjudna på bröllopet som gäster). Festen hölls hemma hos mina svärföräldrar som har en stor trädgård. De gäster som bodde i närheten erbjöd sovplats till långväga gäster, folk lånade ut husvagnar etc. Min bästa kompis var tärna och hon fick ha vilken klänning hon ville. Hade jag bestämt hennes kläder hade jag givetvis köpt dem också...

Ett lyckat bröllop handlar INTE om hur mycket pengar det har kostat. Otroligt fräckt att förvänta sig sponsring av gästerna på det sätt som din vän gör.

• Anonym (Mia)

Jag anser nog att om man bjuder in till sitt bröllop och vill att folk ska komma så är man själv ansvarig att göra det möjligt och rimligt för gästerna. Att kräva att gäster ska lägga ut så mycket för ens eget bröllop är ganska oförskämt om man inte tillhör övre medelklass och vet alla har råd och om det är brukligt. Att göra ett så märkvärdigt och dyrt bröllop som gästerna ska betala så mycket för, för att kunna komma tycker jag är ganska märkligt. Jag tycker inte det är orimligt att tacka nej utan att få sura miner. Det är väl bra att markera, att gör man så där så får man räkna med att folk inte har råd. Det kan hon knappast bli sur över. Du skulle ju komma om du inte behövde lägga en halv månadslön eller mer på det. De verkar ha ordnat ett bröllop över sina egna tillgångar och lägger kostnaden på er. Och att ordna det mitt ute i ingenstans är ju också ganska hänsynslöst.

• Lönnsirap

Jag tänker att det är dags att kolla över kostnaderna och prata med bruden om resvägen mellan fest och hotell/stad. Eller alternativt höra med någon annan som bor på orten om hur man brukar göra där.

Sen tycker jag att en möhippa verkligen är något som man unna sig att inte medverka på, när man bor på annan ort. 

Jag tycker mig ha märkt att bröllop har en tendens att just bli mer "måsten" än vad man är riktigt bekväm med. Att resa till en annan stad, boka boende och småresor i samband med flyg/buss blir lätt mer än man tänkt. 

Jag har gått på ett bröllop jag inte riktigt hade råd med, men som jag prioriterade. I övrigt har jag avböjt medverkan utomlands 2 gånger, varav en gång jag svarade tämligen omedelbart att jag inte kunde prioritera en resa till andra sidan jordklotet närmaste 15 åren. 

• Anonym (Avg)

Måste fråga TS:
    Kuvertavgiften. Är det 1000 kronor per person eller 1000 kronor för både dig och maken. 

Jag uppfattade det som för båda, andra i tråden verkar ha uppfattat det som per person. Det är ju ganska stor skillnad. 1000 kronor ihop kan jag förstå om man tar när det gäller bröllopsgäster och man avsäger sig presenter. Det vill säga 500 kronor per person. 

Har tittat på div catering inför en annan fest och med dricka och lokal så är det snart över 500 kronor.. Så om det är så tycker jag det är "billigt". Därmed inte sagt ändå att jag tycker att ni ska betala om du lägger ner en massa tid och så. Det är två olika saker. 

• Anonym (A)
    Jag uppfattade det som för båda, andra i tråden verkar ha uppfattat det som per person. Det är ju ganska stor skillnad. 

Du har nog rätt i att det är 1000 kr för båda. Det är lite humanare men ändå trist att behöva betala utöver allt annat som kostar mycket.
  • Anonym

Hej ts, det där är helt orimligt av din kompis.
    Googla lite så kan du läsa vad vett-och etikettexperten Magdalena Ribbing skriver om dylika bröllop. Hon anser att det helt fel att anordna ett dylikt bröllop. Att lägga så stora kostnader på gästen är helt orimligt, och ta så mycket tid i anspråk .
    Skriv ett mejl eller brev:
    Kära x. Jag är så tacksam över att ha blivit inbjuden till er vigsel. Jag ville så gärna dela din dag så  jag har funderat länge på om jag kunde lösa situationen. Men kostnad blir alltför stor för oss, med resa, hotell, kläder och middag. Det gör mig ledsen att behöva tacka nej till inbjudan. Vi tänker på er på er bröllopsdag.
    Din vän Y

Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop