• Anonym (Knivig sits)

Har inte råd att gå på min väns bröllop

En vän till mig ska gifta sig i sommar och jag ska dessutom vara tärna, vilket gör det hela ännu jobbigare då jag känner att jag måste gå. Annars hade jag nog inte tvekat på att tacka nej pga kostnaderna  

Förutom resa och boende behöver jag och min man betala en kuvertavift på 1000 kr, taxi till och från bröllopet som ligger ca 45 min från vårt hotell (bröllopet är mitt ute i ingenstans så finns ingen kollektivtrafik som går). Jag behöver dessutom köpa tärnklänningen som kostar runt 800-1000 kr. Bröllopet är en bra bit bort så flyg är det enda resealternativet. 

För mig och min man kommer alltsammans gå på ca 9000-10000 kr 😳 Helt sjukt dyrt! Jag är mammaledig och går på föräldrapenning och har absolut inte de här kostnaderna att lägga ut. Vi kommer inte ha råd att hitta på något annat i sommar i så fall. Alltså absolut ingenting. 

Inte nog med det så är jag med och ordnar hennes möhippa (som ska vara i samma stad) och där kommer det kosta ca 4000 kr med resa, boende och aktiviteter/middag. 

Långt inlägg men jag känner mig så stressad över det här. Jag kan ju inte tacka nej när jag ska vara tärna och har vetat om det här bröllopet ett tag?? Känner mig dessutom lite bitter att vi ska betala kuvertavgift när vi kommer långväga och jag även måste betala för min tärnklännig (som jag inte ens tycker är fin). Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop
  • Anonym (Valentina)
    Alessia skrev 2024-02-20 22:43:59 följande:

Din väninna är en väldigt egotrippad bridezilla!  Tacka nej snarast och tala ärligt om att ni inte har de pengarna som deltagandet kostar. Det bör hon få höra! Du är dessutom föräldraledig och vem skulle ta hand om barnet om du och din man for iväg på två dagars bröllopsfestande? Ytterligare en anledning att tacka nej. Skriv ett brev, ring inte, utan ett pappersbrev där du önskar henne lycka till i framtiden och att du dessvärre inte inte kan vara på vare sig hennes möhippa eller hennes bröllop för ni har just nu inte den ekonomin. Det är ärligt.
    Jag tror att det blir en hel del nej tack till den bröllopsfesten.

Jag och min man har alltid tackat nej, vänligt men väldigt bestämt, till alla sådana betalfester. Det har varit jämna födelsedagar, jubileer, bröllop, disputationsfester osv osv med kuvertavgifter uppåt 2000 ibland och så tillkommer resor och ibland presenter. Vi kan inte skylla på ekonomin utan det är en principsak. Vi är av den åsikten att måste man ta betalt av sina gäster för mat och dryck ska man nog sänka sina ambitioner och BJUDA på en nivå som passar kassan - eller avstå från fest.

Du låter ju både sexistisk och rätt ego själv. Varför är bruden en bridezilla? Du tror inte att paret har planerat sin dag tillsammans? Men av någon anledning är enbart hon som är en bridezilla? Och dessutom, ska dom styra hela sitt bröllop efter EN familj som är bjudna..? Är ts ekonomi väninnans ansvar, eller? Är det inte upp till ts att bestämma vad hon har råd med?

Med den där attityden var det nog ingen som saknade er på de där festerna. Dom hade säkert väldigt trevligt utan er.
  • Anonym (V)

Jag är inte alls insatt i denna värld. Vart sambo i 25 år och känner inte många som gift sig. 

men alltså, jag hade aldrig haft mage att ta kuvert-avgift. 

stå för kalaset själv om det nu ska vara så pampigt, förstår mig Inte alls på alla som ska ha såna dyra bröllop att dom inte har råd eller vill bjuda gästerna på allt. 

pengar får dom säkert ändå av folk. 

skulle jag gifta mig är inte festen det viktigaste. Utan bara själva giftermålet och sen ha nåt beroende på vad man har råd med. 

jag var btw tärna på svägerskan bröllop. Otroligt att dom frågar mig som har noll koll. Men jag köpte en billig klänning som ändå trampades sönder på festen. Så tur att den var billig 🥳

• Alessia
    Anonym (Valentina) skrev 2024-02-20 23:04:09 följande:
    Du låter ju både sexistisk och rätt ego själv. Varför är bruden en bridezilla? Du tror inte att paret har planerat sin dag tillsammans? Men av någon anledning är enbart hon som är en bridezilla? Och dessutom, ska dom styra hela sitt bröllop efter EN familj som är bjudna..? Är ts ekonomi väninnans ansvar, eller? Är det inte upp till ts att bestämma vad hon har råd med?

Med den där attityden var det nog ingen som saknade er på de där festerna. Dom hade säkert väldigt trevligt utan er.
    Den som anordnar en fest - bröllop, födelsedagskalas mm - gör väl det för att tillsammans med släkt och vänner ha det trevligt, inte för att utnyttja dem  och mer eller mindre tvinga dem att lägga ut stora belopp  så att kalaset passar beställaren? I detta fall bruden. Det lär vara fler som bjudits på detta bröllop som får lägga ut rätt mycket pengar på boende och transporter utöver kuvertavgift och  eventuell anskaffning av nya festkläder. Jag tror att bruden får en hel del nej tackbrev framöver.
    Jag vet med säkerhet att uppemot hälften av inbjudna gäster har tackat nej till de betaltillställningar vi själva tackat nej till. Om de som kom hade det trevligt utan närvaro av min man och mig var väl det alldeles utmärkt. Man ska helst ha det trevligt på en fest, eller...? 
  • Anonym (XXX)

Jag tycker att det är orimligt av din väninna att förvänta sig att du och din man ska lägga ut så mycket på hennes bröllop. Men vissa bridezillor blir tyvärr fartblinda och enögda, ser bara sig själva, förstår inte att Deras Stora Dag inte är lika stor och viktig för andra. 

Jag ser bara två alternativ här, antingen att du ärligt förklarar för henne att ni inte har råd med detta, och att du därför tyvärr måste tacka nej. Blir hon då sur så är hon inte mycket att ha till väninna. Det andra är att du uppfinner en ursäkt - men det blir förstås svårt eftersom du redan har vetat om bröllopsdatumet ett bra tag och hon har varit inställd på att du ska komma. Och jag antar att du måste betala en del även i förväg, som tärnklänningen t.ex.? Så det hjälper inte att plötsligt "bli sjuk" dagen före?

Angående tärnklänningen, så är det väl klart att du inte ska betala för den om du inte tycker om den och bara kommer att bära den den enda gången. Kutym här är så vitt jag vet, att om bruden begär att tärnorna ska ha väldigt bestämda klänningar, t.ex. i en viss färg - så betalar hon dem. De måste ju inte KÖPAS heller, utan hon kan hyra dem - då blir det inte så dyrt. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Knivig sits) skrev 2024-02-20 11:06:40 följande:

Ja jag måste nog göra det. Hon vet ju att jag är föräldraledig och inte har bästa ekonomin just nu. 

Håller med. Tycker verkligen att man ordnar med och står för transport till och från närmsta stad där troligtvis majoriteten kommer behöva bo eller ordnar med boende i närheten. Helt sjukt att det ska bli ett stressmoment för gästerna att ta sig till bröllopet och hem på natten. Både ekonomiskt men också att man ska få tag på taxi. 

Vad knäppt! Hon förväntar sig nog ingen extremt möhippa. Men ett par aktiviteter och middag ute blir ju ändå en slant. Tror att jag var otydlig här. Är inte möhippan i sig som blir såå dyr utan det är för mig som måste resa långt, betala för flyg och boende. Möhippan skulle jag nog kunna skippa ändå med anledning att det blir långt att resa och dyrt. Men svårare med bröllopet. 

...och nu läste jag det här. Du har alltså ett litet barn! Det kan man alltid skylla på! Drömmer 

Jag antar att barnet skulle lämnas till någon barnvakt? I så fall så har barnet på sista tiden blivit väldigt mammigt, kan absolut inte vara ifrån dig! Du kan bre på med att BVC-sköterskan också har gett rådet att inte separera barnet från dig under den här utvecklingperioden! Det måste vara vid bröstet HELA TIDEN! Detta omöjliggör även möhippan!

Och om ni hade tänkt ta med barnet, så finns det säkert någon tillfällig diagnos som gör det olämpligt för barnet att resa så långt! Skrattande
  • Anonym (H)

Oförskämt att ta kuvertavgift och samtidigt låta gästerna stå för så mkt kostnader själva! Hur kan man ens välja ett ställe som är så långt bort för boende för alla gäster? Eller kan de andra åka hem till sig? 

Nu är du tärna dvs en nära vän och om det är så att det är ni som flyttat till en annan stad så har ni valt att det kommer kosta en slant varje gång ni vill vara med på något som händer där ni är ifrån. Men samtidigt så förstår alla att ni inte kan vara med på allt heller.

Avsäg dig möhippan med anledning av att du bor långt bort, är föräldraledig och om det behövs dra till med någon oväntad utgift på huset/ bilen vad som. Det är inget konstigt. 

Men det är viktigt att du går på bröllopet kan jag tycka, dock behöver inte din sambo gå, han kan stanna hemma med barnet. Du kan fråga bruden om de vet någon annan som kommer själv som du kan dela rum med. Eller om folk åker hem så fråga om du kan få sova på soffan hos någon bara? 

Dock måste du ta tag i detta innan det är för sent för brudparet att avboka din sambos plats osv.

• Poison82

Skippa möhippan och gör något eget med bruden vid sidan av. Om du själv måste betala för din klänning så är det du som bestämmer vilken klänning det blir. Punkt slut

• Anonym (This)

Prata med henne! Säg att du har räknat ihop alla utgifter och insett att du omöjligt har råd att komma på bröllopet, men att du hemskt gärna vill detta så att detta skapar sån oro att du ligger vaken om nätterna. 

• Anonym (JB)

Men herregud, seriöst?? Jag hade aldrig lagt så mycket pengar på någons bröllop (gjorde inte ens det på mitt eget... Drömmer) och då har jag definitivt råd. 

• Anonym (Nathalie)
    Anonym (Nina) skrev 2024-02-20 15:29:52 följande:

Fast kuvertavgift innebär att man inte BJUDER IN till bröllop. Kuvertavgift gör att det blir en betalfest. Man är inte bjuden. 

Och även om många anser att 500 kr per person blir billigt och man slipper köpa present så blir det ändå inte samma sak som att bli bjuden på maten och välja presenten.

Det är ju inte alls säkert att den present man valt att ge skulle vara samma pris som kuvertavgiften. Alla har inte råd med dyra presenter. Och köper man present så får man välja vad, och summa, själv. Vid kuvertavgift får man betala för mat man kanske inte ens tycker om. Blir jag bjuden äter jag ändå och ser glad ut, men inte kul att ha betalat kuvertavgift för det.

Det finns så många sätt att finansiera sitt bröllop på, kuvertavgift är ett sämre sätt. 

Håller med, det går överhuvudtaget inte att jämföra.

Ingen behöver veta vad en present har kostat, det är också valfritt att ge en present och det är två helt olika saker att ge en gåva som tack för inbjudan till festen och att förväntas vara med och finansiera festen.
Svar på tråden Har inte råd att gå på min väns bröllop