• Anonym (Förtvivlad)

Oense om begravning

Min syster har gått bort väldigt hastigt.
    Hon har levt i ett destruktivt samboförhålllande där sambon bland annat försökt att isolera henne.
    Hon stod fast ända in i slutet med att ha kontakt med oss, även om det kostade henne oerhört mycket. Sambon lyckades manipulera henne att skriva över vårdnaden på deras barn och även alla hennes besparingar över till honom.
    Han har hotat sedan dess att hon aldrig ska få se barnen.
    Nu står vi och ska försöka planera en begravning tillsammans men han vägrar. Han har redan bokat in allt på ett datum då ingen av oss kan komma.
    Han vill riva av det så fort som möjligt säger han och vägrar byta
    Kan vi göra något?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Anonym (Anna)

Jag beklagar att du har förlorat din syster. Det  måste vara väldigt svårt. 
    Att få ett besked om dödsfall av sin syster genom SMS måste vara fruktansvärt. 

Utav egen erfarenhet, försök att gå på begravningen. Det är ändå ditt farväl av din syster. 

Även om ni inte vet vilken begravningsbyrå det är, så kanske ändå den lokala byrån hos er kan ge er lite vägledning och stöttning (även om de inte har hand om begravningen).

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (M) skrev 2024-02-21 19:57:54 följande:
    Fast det räcker kanske att en av er föräldrar är med på sjukhuset? Övrig familj och släkt kan ju gå på begravningen. 
    Operationen kommer att ske i en annan stad och är mycket komplicerad så vi vill båda vara där.

Mina och systerns föräldrar bor också i en annan stad och min pappa är väldigt handikappad, så det är inte bara att rusa iväg. Det behövs ordnas riksfärdjänst etc etc

Vi vet ju inte ens plats än.
    Hon dog i helgen och begravningen enligt smset är på måndag.
    Vi är extremt chockade.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-21 20:04:03 följande:

Jag beklagar att du har förlorat din syster. Det  måste vara väldigt svårt. 
    Att få ett besked om dödsfall av sin syster genom SMS måste vara fruktansvärt. 

Utav egen erfarenhet, försök att gå på begravningen. Det är ändå ditt farväl av din syster. 

Även om ni inte vet vilken begravningsbyrå det är, så kanske ändå den lokala byrån hos er kan ge er lite vägledning och stöttning (även om de inte har hand om begravningen).

Tack för ett fint svar.
    Det uppskattas.

Jag kommer inte kunna på det datumet, hur mycket jag än skulle önska.
    Skulle något hända under operationen och jag inte är där skulle jag nog inte förlåta mig själv.
    Jag vill även finnas som stöd innan operationen eftersom vårt barn kommer vara dödsorolig.
  • Anonym (oj)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-02-21 20:09:47 följande:
    Operationen kommer att ske i en annan stad och är mycket komplicerad så vi vill båda vara där.

Mina och systerns föräldrar bor också i en annan stad och min pappa är väldigt handikappad, så det är inte bara att rusa iväg. Det behövs ordnas riksfärdjänst etc etc

Vi vet ju inte ens plats än.
    Hon dog i helgen och begravningen enligt smset är på måndag.
    Vi är extremt chockade.
    JAg tycker att allt detta verkar skumt.
    Så snabbt sker inte en begravning!

Hur vet ni ens att det där meddelandet per sms är sant?
  • Anonym (L)
    Anonym (oj) skrev 2024-02-21 20:17:47 följande:

Är det en judisk eller muslimsk begravning är det inte ovanligt att begravningen sker inom 48 timmar. 

Hemskt oavsett.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (oj) skrev 2024-02-21 20:17:47 följande:

Jag tycker också helt galet men fick svar av en jag känner som är av en annan tro att de alltid begraver så snabbt (helst inom 36 timmar)
    Så det går att få det extremt snabbt

Vi vet att systern är död men inte om smset om begravningen stämmer.
  • Anonym (oj)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-02-21 20:20:53 följande:
    Jag tycker också helt galet men fick svar av en jag känner som är av en annan tro att de alltid begraver så snabbt (helst inom 36 timmar)
    Så det går att få det extremt snabbt

Vi vet att systern är död men inte om smset om begravningen stämmer.
    Är systern av denna tro då?
    Min mor avled i december, det tog tre veckor att få till en tid. Och då bor vi ändå på en mindre ort.

Beklagar sorgen oavsett och hoppas att ni får ordning på alltihop.
  • Anonym (Förtvivlad)

Vi hörde ju av oss till honom i tron att vi skulle planera tillsammans men fick bara svar om att allt är bokat och att det är på måndag.

När vi skrev att då är xx operation, vilket han förmodligen vet eftersom min syster var väldigt orolig i för detta så skrev han att begravningen är bokad och att vi väljer vad vi prioriterar.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (oj) skrev 2024-02-21 20:24:48 följande:
    Är systern av denna tro då?
    Min mor avled i december, det tog tre veckor att få till en tid. Och då bor vi ändå på en mindre ort.

Beklagar sorgen oavsett och hoppas att ni får ordning på alltihop.
    Nä, det var hon inte men menade bara att det uppenbart KAN gå snabbt.
    Vet inte ens om det kommer vara kyrkligt eller borgerligt...vi vet ingenting.
  • Anonym (Förtvivlad)

Det är ingen som vet om man kan protestera på något sätt.
    Är det verkligen möjligt att en anhörig kan gå bakom ryggen på detta sätt...
    Känns så oerhört galet...

Svar på tråden Oense om begravning