• Anonym (Förtvivlad)

Oense om begravning

Min syster har gått bort väldigt hastigt.
    Hon har levt i ett destruktivt samboförhålllande där sambon bland annat försökt att isolera henne.
    Hon stod fast ända in i slutet med att ha kontakt med oss, även om det kostade henne oerhört mycket. Sambon lyckades manipulera henne att skriva över vårdnaden på deras barn och även alla hennes besparingar över till honom.
    Han har hotat sedan dess att hon aldrig ska få se barnen.
    Nu står vi och ska försöka planera en begravning tillsammans men han vägrar. Han har redan bokat in allt på ett datum då ingen av oss kan komma.
    Han vill riva av det så fort som möjligt säger han och vägrar byta
    Kan vi göra något?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Anonym (oj)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-22 14:51:33 följande:
    Varför skulle sambon vara dödsbodelägare, när sambos inte har någon arvsrätt? Om du tänker på att han har rätt till halva värdet av en eventuell bostad som införskaffats för gemensamt bruk, samt halva bohaget, så är detta inte "arv" utan sambon äger redan detta.
    Agda90 skrev 2024-02-22 12:49:31 följande:
    Nja, beslutande rätt om begravning finns det inga regler kring. Det brukar vara dödsbodelägare som ordnar den. Om man är oense om begravningen så ska man ta kontakt med länsstyrelsen, vilket jag tycker att TS ska göra för att rådfråga de som faktiskt kan  vad som gäller. 
    Är detta något som har ändrats på senare tid, i så fall? För det har "alltid" varit så, att ansvaret för att begravningen sker - och därmed rätten att bestämma var, när och hur den ska ske - följer arvsordningen. Och i arvsordningen finns inte sambon, för han har ingen arvsrätt.
    Se min länk i #32.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (oj) skrev 2024-02-22 15:53:29 följande:
    Se min länk i #32.
    Ja? Sambon har rätt att få ut sin samboegendom om paret inte avtalat bort sambolagen. Men detta är inte "arv" utan egendom som sambon redan äger i och med hopflytten, och sambon har fortfarande ingen arvsrätt. 
  • Anonym (oj)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-22 16:00:10 följande:
    Ja? Sambon har rätt att få ut sin samboegendom om paret inte avtalat bort sambolagen. Men detta är inte "arv" utan egendom som sambon redan äger i och med hopflytten, och sambon har fortfarande ingen arvsrätt. 
    Det jag avsåg är att han är dödsbodelägare. Allt enligt Skatteverket.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (oj) skrev 2024-02-22 16:05:01 följande:
    Det KAN han vara (om paret har avtalat bort sambolagen är han inte det). Men detta har fortfarande inget med arvsordningen att göra. Och rätten att bestämma över begravningen följer arvsordningen. 
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (oj) skrev 2024-02-22 16:05:01 följande:
    Det innebär bara att sambon måste få sin rätt att säga vilka saker som ingår i dödsboet och dela upp dem enligt sambolagen. 

Han har alltså rätt till en bodelning på samma sätt som om de hade separerat. Sedan, när det är fastslaget vad som tillhörde systern ärver barnen allt som tillhörde henne. 

Han kan aldrig ärva henne, såvida inte testamente finns. 
  • Deeru

Säg till honom att eftersom ni inte kan komma på begravningen vill ni skicka dit blommor och behöver då veta tid och plats för begravningen. När ni har den informationen kan ni kontakta begravningsbyrå etc?

Någonting här luktar väldigt skumt. Har han haft ihjäl henne?

ni borde också kunna boka om operationen? Säg att barnet blivit väldigt förkylt, de brukar inte vilja operera då.

• Anonym (oj)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-22 16:09:56 följande:
    Det KAN han vara (om paret har avtalat bort sambolagen är han inte det). Men detta har fortfarande inget med arvsordningen att göra. Och rätten att bestämma över begravningen följer arvsordningen. 
    Du har fel, du får googla själv jag orkar inte mer.
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-22 15:43:08 följande:
    Vilken begravningsbyrå? Det kan säkert finnas sådana som inte har koll på det eftersom - som jag skrev tidigare - detta vanligen inte blir ett problem. Sambon och den avlidnes ursprungsfamilj ordnar begravningen i samförstånd. Men OM det blir problem, så följer beslutanderätten arvsordningen. Och där står inte sambon. Att han eller hon har rätt att begära ut sin eventuella samboegendom har inte med arvsordningen att göra, då det räknas som att sambon redan äger detta - d.v.s. han/hon ÄRVER inte samboegendomen. Sambos har ingen arvsrätt. 

Det är tyvärr så att vi har blivit så vana vid samboskap i Sverige, att många inte stannar upp och tänker efter vilka skillnaderna mellan samboskap och äktenskap är. Och sedan blir den efterlämnade sambon chockad, när h*n upptäcker att h*n inte ärver något, att den avlidne sambons föräldrar och syskon får allt, och även har rätt att bestämma om begravningen, och innan dess om att livsuppehållande åtgärder på sjukhuset ska stängas av (eller inte stängas av). Det är ju just för att få bli varandras närmaste anhörige och bestämma om allt sådant, som många gifter sig - trots att de inte är troende eller har romantiska idéer om bröllop.
    Han har ju redan ordnat med begravning hos en begravningsbyrå. Och det kan han inte enligt dig. 
  • Anonym (Förtvivlad)

Tack alla som svarat.

Jag har fått kontakt med deras hemförsamling.
    De blev faktiskt bestörta över detta.
    De ansåg att det absolut var olämpligt datum då varken ingen i familjen kan komma. Att skjuta på viktiga operationer var enligt dem helt fruktansvärt att ens tänka på när det finns flera andra datum.

De kommer kontakta honom och ordna medling.

Svar på tråden Oense om begravning