• Anonym (Förtvivlad)

Oense om begravning

Min syster har gått bort väldigt hastigt.
    Hon har levt i ett destruktivt samboförhålllande där sambon bland annat försökt att isolera henne.
    Hon stod fast ända in i slutet med att ha kontakt med oss, även om det kostade henne oerhört mycket. Sambon lyckades manipulera henne att skriva över vårdnaden på deras barn och även alla hennes besparingar över till honom.
    Han har hotat sedan dess att hon aldrig ska få se barnen.
    Nu står vi och ska försöka planera en begravning tillsammans men han vägrar. Han har redan bokat in allt på ett datum då ingen av oss kan komma.
    Han vill riva av det så fort som möjligt säger han och vägrar byta
    Kan vi göra något?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Anonym (M)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-02-21 20:31:07 följande:

Det är ingen som vet om man kan protestera på något sätt.
    Är det verkligen möjligt att en anhörig kan gå bakom ryggen på detta sätt...
    Känns så oerhört galet...

Som sambo och pappa till barnen så är han den närmsta anhöriga. Så han bestämmer. Däremot kan han inte hindra er från att gå på begravningen. 

Kan det vara så att han ljuger, för att han vill få er att tro att begravningen ska ske på måndag och sedan frågar ni inte mer? 

Hur gamla är barnen, kan ni ringa dom? Annars tror jag att det bara är att ringa runt till olika begravningsbyråer, kanske börja med de som ligger närmst där de bor. Eller ringa bårhuset och fråga vad de vet. De ska ju köra henne till begravningen. 

• Anonym (Göran.)

Även om ni får veta vart och när begravningen äger rum så tycker  jag att ni inte ska gå. Förmodligen är ?han? där. 

välj en dag tänd ett ljus och minns henne när hon mådde som bäst. Ta fram fina bilder och prata fint om henne. 

jag tror att det blir mer rofyllt och värdigt. ❤️

• Anonym (Leta)

Spontant tänker jag att någon vet vart liket är, och troligen vilken firma, transportör som fixats. 

Snabba begravningar är ju vanligtvis kopplade till islam, eller judendom och då finns det troligen lite information att få fram genom de som vet mer.

Spontant hade jag ringt 114 14 och rådfrågat, inte för att jag är säker på att det är fråga om något för polisen, utan för att det är en rätt märklig situation där en människa dör och sambon omedelbart bokar tid för begravning utan att samtidigt ange plats, när anhöriga faktiskt inte kan. 

Naturligtvis kan man också börja i vården, eftersom någon ju måste dödsförklarat din syster. Och vetat om hon transporterats till bårhuset, som ju vet lite grann om vad som är bokat!

• Anonym (S)

Beklagar sorgen! Är det uteslutet att sambon ligger bakom dödsfallet? Verkar annars misstänkt med kontrollerande och manipulerande sambo, plötslig död och hastig begravning.

• Anonym (Sissi)
    Anonym (Leta) skrev 2024-02-21 21:21:26 följande:

Spontant tänker jag att någon vet vart liket är, och troligen vilken firma, transportör som fixats. 

Snabba begravningar är ju vanligtvis kopplade till islam, eller judendom och då finns det troligen lite information att få fram genom de som vet mer.

Spontant hade jag ringt 114 14 och rådfrågat, inte för att jag är säker på att det är fråga om något för polisen, utan för att det är en rätt märklig situation där en människa dör och sambon omedelbart bokar tid för begravning utan att samtidigt ange plats, när anhöriga faktiskt inte kan. 

Naturligtvis kan man också börja i vården, eftersom någon ju måste dödsförklarat din syster. Och vetat om hon transporterats till bårhuset, som ju vet lite grann om vad som är bokat!

Håller verkligen med om att det verkar märkligt.  Verkar nästan som att sambon försöker dölja nåt här. Varför annars så bråttom? Ska hon kremeras också? För att snabbt få undan kroppen? 🤔 Jag skulle ringt polisen och rådfrågat/informerat. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-02-21 20:31:07 följande:

Det är ingen som vet om man kan protestera på något sätt.
    Är det verkligen möjligt att en anhörig kan gå bakom ryggen på detta sätt...
    Känns så oerhört galet...

Har du läst detta och hört av dig till församlingen? 
  • Goneril

Som flera i tråden gett uttryck för, ligger det något brottsligt bakom? Plötsligt dödsfall? Var systern sjuk? När någon avlider i sitt hem ska hemsjukvårdens läkare bekräfta dödsfallet. Finns misstanke om brott eller olycka ska polis tillkallas. Nu kanske inte detta längre är möjligt, och TS verkar inte veta vart kroppen  har förts. Märklig historia, jag skulle ha svårt att släppa den. Jag skulle be sambon om någon dokumentation som styrker dödsorsaken.

• Goneril

Tillägg till min synpunkt: "Riva av", sa han så, det låter ju väldigt respektlöst måste jag säga. Det handlar ju om hans barns mor, nej, jag hade inte kunnat släppa detta. Jag hade kontaktat en jurist. Om jag inte hade gjort det skulle jag ångra mig. Han ska alltså ta  pengarna? Har systern skrivit över dem till honom kan det vara svårt att komma åt dem, rätteligen tillhör de ju barnen men TS kan ju alltid fråga om det går att klandra en överföring, tveksamt dock.

• Anonym (M2)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-02-21 20:09:47 följande:
    Operationen kommer att ske i en annan stad och är mycket komplicerad så vi vill båda vara där.

Mina och systerns föräldrar bor också i en annan stad och min pappa är väldigt handikappad, så det är inte bara att rusa iväg. Det behövs ordnas riksfärdjänst etc etc

Vi vet ju inte ens plats än.
    Hon dog i helgen och begravningen enligt smset är på måndag.
    Vi är extremt chockade.
    Om det är en planerad operation, dvs inte akut, så kan man ändra datum. Vården brukar kunna ordna det när det handlar om bla begravning av nära anhörig.
  • Anonym (XXX)

Ja, det kan ni. En sambo har ingen beslutanderätt över en begravning, för det måste man vara gifta. Är den avlidne inte gift, så faller beslutanderätten tillbaka på den avlidnas biologiska familj, d.v.s. ni. Sedan är det en annan sak, att i normala fall brukar den biologiska familjen respektera sambons önskningar - i stort sett i alla fall - ändå. Men detta är ju inte ett normalt fall, så här bör ni hävda er lagliga rätt att överta begravningen.

De som har beslutanderätt om begravningen, när ingen make/maka finns, är i följande ordning 1: myndiga barn, om inga sådana finns 2: föräldrar, om ingen av dem är i livet 3: syskon. Ni ska kontakta församlingen där begravningen ska ske omedelbart, och be att få tala med prästen som är ansvarig för begravningen. 

Svar på tråden Oense om begravning