• Anonym (Förtvivlad)

Oense om begravning

Min syster har gått bort väldigt hastigt.
    Hon har levt i ett destruktivt samboförhålllande där sambon bland annat försökt att isolera henne.
    Hon stod fast ända in i slutet med att ha kontakt med oss, även om det kostade henne oerhört mycket. Sambon lyckades manipulera henne att skriva över vårdnaden på deras barn och även alla hennes besparingar över till honom.
    Han har hotat sedan dess att hon aldrig ska få se barnen.
    Nu står vi och ska försöka planera en begravning tillsammans men han vägrar. Han har redan bokat in allt på ett datum då ingen av oss kan komma.
    Han vill riva av det så fort som möjligt säger han och vägrar byta
    Kan vi göra något?

• Svar på tråden Oense om begravning
  • Anonym (Kio)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-02-22 17:22:16 följande:

Tack alla som svarat.

Jag har fått kontakt med deras hemförsamling.
    De blev faktiskt bestörta över detta.
    De ansåg att det absolut var olämpligt datum då varken ingen i familjen kan komma. Att skjuta på viktiga operationer var enligt dem helt fruktansvärt att ens tänka på när det finns flera andra datum.

De kommer kontakta honom och ordna medling.

Vilka hjältar! Var det Svenska kyrkan? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2024-02-22 16:57:50 följande:
    Han har ju redan ordnat med begravning hos en begravningsbyrå. Och det kan han inte enligt dig. 
    Det kan han såklart om ingen anhörig hör av sig. Jag tror inte att begravningsbyråerna har någon PLIKT att kontrollera vem den närmaste anhörige är, och höra med denne/denna om han/hon är OK med att sambon planerar begravningen. Som sagt: de flesta människor är normala, och då blir det ingen konflikt mellan sambon och ursprungsfamiljen.  
  • Anonym (XXX)

Tack alla som svarat.

De ansåg att det absolut var olämpligt datum då varken ingen i familjen kan komma. Att skjuta på viktiga operationer var enligt dem helt fruktansvärt att ens tänka på när det finns flera andra datum.

Jättebra! Men detta kunde kyrkan som sagt endast lägga sig i, då paret bara varit sambos. Hade sambon varit en äkta make, så hade han fått bestämma hur olämpligt det än blivit.
  • Anonym (Sia)

Nu gissar många i tråden över vad som gäller.
    Sambo är dödsbodelägare tills bouppteckning sker och ska förvalta dödsboet som vanligt fram tills dess. Om bodelning är begärd som ofta det vanligtvis är så 
    fortsätter sambo vara dödsbodelägare.

Barnen ärver henne men ts skriver att systern skrivit över pengar på sambon, det kommer i så fall tas upp på bouppteckningen men barnen har alltid rätt till sin arvslott dvs hälften av arvet så det kan inte tas ifrån dom.
    Vad gäller vårdnaden, hade hon enskild först men att dom sen skrev på för delad? eller menar ts att systern skrev över hela vårdnaden på sambon? 
    Det låter märkligt om dom var sambos, kan det inte ha varit just delad?
    Men sambon skulle ändå att ha fått vårdnaden om barnen vid mammans
    död, det är bara om han skulle anses olämplig till det som han inte skulle få det.
    Som kriminell eller drogberoende, om ts anser att sambon är det ska hon anmäla
    sambon till soc som gör en utredning men det ska mycket till att han inte får det.
    Sen kan soc vara inblandade i familjen ändå och hjälpa till men att inte få vårdnad om sina barn kräver mycket.

Nej det finns inga regler om vem som har rätt till ordna begravningar, det vanligaste är att maka/make eller sambo gör det i samråd med barn om dom 
    är större eller tar hjälp av andra släktingar eller vänner. 
    Ett syskon har inte mer rätt än sambo att ordna begravning.
    Men att inte kommunicera med andra släktingar och komma överens händer men
    för det mesta pratar man med varandra.

Bra att ni får hjälp ts men svarar alltså inte sambon på era frågor? hur gamla är barnen? kan ni prata med dom? barnen kommer ju troligtvis behöva stöd ifrån fler släktingar än pappan, mormor och morfar, dig som moster och kusiner.
    Om ni umgicks mycket kommer barnen behöva er på begravningen och tid efteråt.

• Anonym (M)

Tack alla som svarat.

Bra, hoppas det ordnar sig.
  • Goneril

Rätt det som signaturen Sia skriver här beträffande förfarandet fram tills bouppteckningen gjorts, vilket jag för övrigt skrev nånstans I den här långa tråden. Bra att TS fått kontakt med hemförsamlingen.                                                                                                                      Sorglig läsning, denna tråd, jag beklagar verkligen TS och naturligtvis även systern, alldeles förfärligt det som skett. Varken dödsätt eller eventuell sjukdom har framgått; men mellan raderna kam man läsa att hon haft ett svårt liv, ensamt och isolerat, och en tragisk död, tungt.  När det gäller det trauma som TS nu genomlider tror jag att det vore bra med ett samtal med en diakon till exempel. Där kan man ventilera problemen öppet; på ett annat och kanske lite mer anonymt sätt än med en anhörig. Diakoner har livserfarenhet, medmänsklighet och sekretess gäller också. 

• Anonym (M2)
    Anonym (XXX) 
    Sambo har alltid varit dödsboägarna. Samma sak med make/maka och barn. Alla dessa räknas som dödsboägare. 

Dödsboägare har inget med arv att göra. 

Halva värdet av bostaden vet jag att sambon redan äger och att det inte är ett arv. Men som sagt, dödsboägare har inget med arv att göra och även de som inte formellt arver kan vara dösboägare, ex sambo. 
  • Anonym (M2)

Anonym (Sia): Ja, som barn har man alltid rätt till sin arvslott. Men om systern redan skrivit över/givit alla pengarna till sin sambo så finns det ingen arvslott för barnen att arva efter mamman. Då får de vänta tills pappan dör. 

• Anonym (Sia)
    Anonym (M2) skrev 2024-02-22 20:19:49 följande:

Anonym (Sia): Ja, som barn har man alltid rätt till sin arvslott. Men om systern redan skrivit över/givit alla pengarna till sin sambo så finns det ingen arvslott för barnen att arva efter mamman. Då får de vänta tills pappan dör. 

Det kan faktiskt gå ändå, om det är gjort ganska så nyligen kan barnen ändå få sin arvslott dvs om gåvan av tillgångarna ifrån systern till sambon kränker barnens arvsrätt och det kan det absolut göra i detta fall. Det kan jurist hjälpa barnen med. .(7 kap 4 § ÄB)
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-02-21 18:56:04 följande:
    Oense om begravning

Min syster har gått bort väldigt hastigt.
    Hon har levt i ett destruktivt samboförhålllande där sambon bland annat försökt att isolera henne.
    Hon stod fast ända in i slutet med att ha kontakt med oss, även om det kostade henne oerhört mycket. Sambon lyckades manipulera henne att skriva över vårdnaden på deras barn och även alla hennes besparingar över till honom.
    Han har hotat sedan dess att hon aldrig ska få se barnen.
    Nu står vi och ska försöka planera en begravning tillsammans men han vägrar. Han har redan bokat in allt på ett datum då ingen av oss kan komma.
    Han vill riva av det så fort som möjligt säger han och vägrar byta
    Kan vi göra något?

Beklagar sorgen. Skönt att ni jag fått tag på dem då och ev kan förhindra begravningen det datumet och att ni i bästa fall kan komma fram till ett datum alla är överens om. 

Några synpunkter. 

Vad menar du med att han skrivit över vårdnaden på barnen på sig själv? Han är ju pappa och är självklart den som ska ha vårdnaden nu när mamman gått bort. Eller hur menar du? Eller har han gjort det det för länge sen? Var de separerade? För du skriver att de var sambo. Misstänker ni att något inte är rätt med hans faderskap behöver ni anmäla till soc. Annars är det i sin ordning att han har vårdnaden.  

Kan man inte komma överens om datum för begravning kanske man kan kolla upp möjligheterna att ha två olika minnescermonier. 

Inplanerade operationer borde man naturligtvis i värsta fall kunna flytta på för att kunna gå på en begravning. Inte akuta så klart men eftersom ni vet om denna så är den planerad. 
Svar på tråden Oense om begravning