• Anonym (Anonym)

Vad kan en kurator göra?

Har fått en tid hos en kurator på vårdcentralen då jag mår dåligt, kan knappt jobba. Inte kan väl hon sjukskriva mig? Vill liksom veta vilka förväntningar som gäller vid samtal hos just en kurator. det är ju sjukskriver jag vill bli samt få behandling såklart!

• Svar på tråden Vad kan en kurator göra?
  • Anonym (Tio)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 12:28:48 följande:
    Nej, det får kuratorer inte.
    Vår kurator på min VC där jag jobbar sjukskriver andra sjukveckan. Det får de göra. Därefter när det är till försäkringskassan måste läkare sjukskriva. Kuratorer får sjukskriva andra sjukveckan. Om de vill eller gör det är en annan fråga. Men så är det!!
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym skrev 2024-02-25 02:28:45 följande:

Klart hon kan sjukskriva dig. Eller åtminstone se till att det blir gjort via VC.

Nej det gör en läkare. Däremot kan den påtala att patienten bör vara sjukskriven.
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-25 08:49:56 följande:
    JO kurator får sjukskriva andra sjukveckan. Jag jobbar på VC och vet det!
    Det gör jag med 
  • Anonym (Ngnf)

En kurator pratat med dig och stöttar dig. 

• Anonym (Tio)

Orkar inte tjafsa om det mer, kuratorer och andra leg yrken går sjukskriva andra sjukveckan därefter när det är sjukskrivning till försäkringskassan behövs läkarintyg. I en normal verksamhet samarbetar olika yrken och om kuratorn bedömer att pat behöver vara sjukskriven en längre tid så pratar man med varandra.

• Anonym (PP)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 13:01:29 följande:
    Vår kurator på min VC där jag jobbar sjukskriver andra sjukveckan. Det får de göra. Därefter när det är till försäkringskassan måste läkare sjukskriva. Kuratorer får sjukskriva andra sjukveckan. Om de vill eller gör det är en annan fråga. Men så är det!!
    Nej, så är det inte. Endast läkare får sjukskriva. En kurator har inte formell kompetens att bedöma sjukdom, lika lite som en fysioterapeut, sjuksköterska osv. Spelar ingen roll vilken vecka det är frågan om.
  • Anonym (PP)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 13:12:38 följande:

Orkar inte tjafsa om det mer, kuratorer och andra leg yrken går sjukskriva andra sjukveckan därefter när det är sjukskrivning till försäkringskassan behövs läkarintyg. I en normal verksamhet samarbetar olika yrken och om kuratorn bedömer att pat behöver vara sjukskriven en längre tid så pratar man med varandra.

Du behöver inte tjafsa mer, du har nämligen fel. Se t ex här: https://skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/arbetsmiljo/sjukfranvarolakarintyg.29455.html

• Anonym (Tio)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 13:13:40 följande:
    Nej, så är det inte. Endast läkare får sjukskriva. En kurator har inte formell kompetens att bedöma sjukdom, lika lite som en fysioterapeut, sjuksköterska osv. Spelar ingen roll vilken vecka det är frågan om.
    Du har helt enkelt fel. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 13:16:20 följande:
    Du har helt enkelt fel. 
    Nej, här är det du som har fel. Sjukintyg, sjukskrivning, för endast utfärdas av läkare eller tandläkare. 

Absolut inte kurator. De har inte den rätten. 
  • Anonym (PP)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 13:16:20 följande:
    Du har helt enkelt fel. 
    Ja, du säger det ja, kan du styrka det? Nej, tänkte väl det...

"Jag jobbar på vårdcentral och vår kurator får sjukskriva..." duger inte som underlag. Vad jobbar du med på vårdcentralen kan man undra. Skrämmande att man kan ha så dålig koll och ändå envist framhärda i felaktigheter.
Svar på tråden Vad kan en kurator göra?