• Anonym (Anonym)

Vad kan en kurator göra?

Har fått en tid hos en kurator på vårdcentralen då jag mår dåligt, kan knappt jobba. Inte kan väl hon sjukskriva mig? Vill liksom veta vilka förväntningar som gäller vid samtal hos just en kurator. det är ju sjukskriver jag vill bli samt få behandling såklart!

• Svar på tråden Vad kan en kurator göra?
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 16:58:03 följande:
    Fast jo, det gör det faktiskt. Många vårdcentraler har börjat med dessa intyg då de bara ska till arbetsgivare och inte till FK för sjukpenning så de ser ofta inte så formella och omfattande ut som de traditionella som ska till FK.

Däremot så får de naturligtvis inte skrivas av någon annan än en läkare såklart.

Jag har skrivit intyg några gånger, ssk sa vad som skulle stå på ett ungefär och vi sekreterare fick utforma det snyggt. Sedan skickades det till läkaren som skrev på det bara. 

Men de gjorde så under en period bara åt lättare intyg för att avlasta pga läksena hade brist på tider. Det var genom telefonsamtal ssk tog hand om. 

• Anonym (Ngnf)

Jag tror inte att den personen ljuger. Men det måste ju vara väldigt enkla intyg isåfall. 

För vi gjorde också undantag en period. 

• Anonym (Anonym)

Jag ser vad ni skriver hörni.. Jag skulle ha varit dit idag men är sjuk i magsjuka så måste avboka. står dock på 1177 att om jag avbokar inom 24h tills tiden är så blir jag betalningsskyldig? är det verkligen så??.. åhh 

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-27 02:07:16 följande:

Jag ser vad ni skriver hörni.. Jag skulle ha varit dit idag men är sjuk i magsjuka så måste avboka. står dock på 1177 att om jag avbokar inom 24h tills tiden är så blir jag betalningsskyldig? är det verkligen så??.. åhh 

Ja, det är så. Men det brukar dock i gälla om man blivit akut sjuk. Ring och hör med dem. 
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-26 17:51:30 följande:
    Jag skrev inte att de inte jobbar med bla psykisk ohälsa. För de kan de göra och har då även kompetans inom det. Men långt ifrån alla kuratorer har det.

Så jag ställer frågan igen, vet du vad en kurator har för utbildning? Vet du vad som krävs för att få jobba som kurator? 
    Jag vet inte vad du har emot kuratorer eller för problem. Men det krävs hälso- och sjukvårdsleg för socionomer som vill arbeta som kuratorer inom hälso- och sjukvård numera. Påbyggnadsutbildning och/ eller klinisk verksamhet i flera år. Sedan 2019. Är du samma EpicF som inte kan stava till kompetens. Då är du väl ssk så du borde veta  
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-27 12:47:46 följande:
    Jag vet inte vad du har emot kuratorer eller för problem. Men det krävs hälso- och sjukvårdsleg för socionomer som vill arbeta som kuratorer inom hälso- och sjukvård numera. Påbyggnadsutbildning och/ eller klinisk verksamhet i flera år. Sedan 2019. Är du samma EpicF som inte kan stava till kompetens. Då är du väl ssk så du borde veta  
    Har ingenting emot kurator. Jobbar själv nära dem inom rättspsykiatrin. Leg för kurator var inte heller en nyhet för mig. Men så bra att du kunde googla. 

Nej, är inte EpicF och är inte heller sjuksköterska. 

Men igen, jag frågar dig vad för utbildning/utbildningar det krävs för att få jobba som kurator? Svårt att svara på?
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-27 12:55:56 följande:
    Har ingenting emot kurator. Jobbar själv nära dem inom rättspsykiatrin. Leg för kurator var inte heller en nyhet för mig. Men så bra att du kunde googla. 

Nej, är inte EpicF och är inte heller sjuksköterska. 

Men igen, jag frågar dig vad för utbildning/utbildningar det krävs för att få jobba som kurator? Svårt att svara på?
    Men är du ett barn eller? Det är du själv som påstår att det finns kuratorer inom hälso- och sjukvården som inte har kompetens inom psykisk ohälsa. Bevisa det själv då . Var finns de? För det stämmer inte. Det finns krav på leg vilket innebär att man har kompetens inom det område man behandlar, dvs på en VC arbetar man med patienter med psykisk ohälsa till väldigt stor del. Du kan inte jobba med psykisk ohälsa på en VC som kurator om du inte har den kompetensen. Ts ska träffa en kurator på VC och söker för psykisk ohälsa.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-26 17:51:30 följande:
    Jag skrev inte att de inte jobbar med bla psykisk ohälsa. För de kan de göra och har då även kompetans inom det. Men långt ifrån alla kuratorer har det.

Så jag ställer frågan igen, vet du vad en kurator har för utbildning? Vet du vad som krävs för att få jobba som kurator? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-27 20:21:38 följande:
    Har du äntligen läst vad jag har skrivit?
Svar på tråden Vad kan en kurator göra?